וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחגיגת העשור בברלין. הרבנים חיזקו: "לשמור על הגחלת"

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

11.2.2024 / 17:59

יו"ר רבני גרמניה: "בארץ מוצאכם, אזרבייג'ן שוקקים חיים יהודיים תוססים בחסות ממשלת חסד המצטיינת בחופש הדת - אני תפילה שגם בגרמניה תשמור הקהילה על צביונה * הביע תמיהה על מחלקת המדינה של אמריקה שהצביעה בדו"ח מיוחד על 'ליקויים' בחופש הדת באזרבייג'ן

אירוע העשור בברלין. רפאל ארליך אלי איטקין וקהילת היהודים ההרריים יוצאי הקווקז גרמניה,
אירוע העשור בברלין/רפאל ארליך אלי איטקין וקהילת היהודים ההרריים יוצאי הקווקז גרמניה

באירוע מרשים שהתקיים בברלין ציינה קהילת יוצאי אזרבייג'ן - היהודים ההרריים עשור לכינון קהילת יהודי הקווקז בגרמניה, השומרת על המסורת היחודית בת מאות השנים של קהילת האם בבאקו. באירוע השתתפו רבנים ואישי ציבור, מאות מבני הקהילה מכמה מערי גרמניה, יו"ר הקהילה היהודית בברלין ד"ר גדעון יופה. יו"ר קהילת יהודי הקווקז בגרמניה אבי שפטיה. שגריר אזרבייג'ן בגרמניה נסימי אגאיב ונציגי הקונגרס היהודי העולמי והמועצה המרכזית היהודית. האירוע התקיים בשיתוף הקרן הבינלאומית ליהודים ההרריים 'סטמאגי' שבנשיאות ד"ר גבריאל גרמן זכרייב.

אירוע העשור בברלין. רפאל ארליך אלי איטקין וקהילת היהודים ההרריים יוצאי הקווקז גרמניה,
אירוע העשור בברלין/רפאל ארליך אלי איטקין וקהילת היהודים ההרריים יוצאי הקווקז גרמניה

בדברי ברכה למשתתפים אמר יו"ר רבני גרמניה ורבה של פרנקפורט הרב אביחי אפל סגן נשיא 'ועידת רבני אירופה' כי "אנו מציינים בגרמניה עשור להקמתה של קהילת היהודים ההרריים בברלין, קהילה שמצטרפת לפסיפס המרשים של הקהילות בגרמניה ותרומתה גדולה בשל היותה קהילה מסורתית ומחוברת לאורח החיים היהודי. שם בארץ מוצאם, שוקקים חיים יהודיים תוססים בחסות ממשלת חסד המצטיינת בחופש הדת, שתומכת ומעודדת ככל יכולתה ולכן שם פורחת הקהילה היהודית המיוחסת של היהודים ההרריים. הקהילה שהתפתחה ופרחה בברלין, אינה סניף של הקהילה היהודית האזרית, אלא חלק בלתי נפרד ממנה. בפרפרזה על שירו של המשורר רבי יהודי הלוי - "אני במזרח וליבי בסוף מערב", היהודים ההרריים מרגישים שהם במערב אירופה וליבם במזרח - באזרבייג'ן. גופם בגרמניה, ליבם בבאקו ובקראסניה סלובודה - ונפשם נפש יהודי הומיה - בירושלים. יחד עם יהודי אזרביג'אן - ליבם בסוף מערב".

עוד הסביר הרב אפל בנאומו כי "עם ישראל נמצא באחת מהתקופות הקשות בתולדותיו, כשהעמלקיות קמה עלינו להשמידנו. לעמלק - ממלכת הכפירה - היתה מלחמה בבורא העולם ולכן הוא נלחם גם בעם ישראל. הוא ניסה לצנן את האמונה בבורא עולם וניסה לזנב "בנחשלים בדרך", באלו שאמונתם נחלשה בעקבות קשיי הדרך בעת יציאת מצרים. זה היה מאבק רוחני שהחל אז ונמשך לאורך כל הדורות. זה היה ניסיון להחדיר קרירות אמונית בלב עם המאמינים. במלחמה הרוחנית הזו נצטוונו למחות את זכר עמלק, כלומר לעקור מתוכינו כל שמץ מהעמלקיות הזו.

אירוע העשור בברלין. רפאל ארליך אלי איטקין וקהילת היהודים ההרריים יוצאי הקווקז גרמניה,
אירוע העשור בברלין/רפאל ארליך אלי איטקין וקהילת היהודים ההרריים יוצאי הקווקז גרמניה

"העם היהודי מתמודד היום עם קשיים רבים מסוגים שונים: בישראל התרחשה מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר בניסיון לערער את הביטחון הקיומי. בעולם גוברת האנטישמיות. בכל רחבי הגלובוס מתגברת שנאת עולם לעם עולם, ויהודים נאלצים להצניע את יהדותם. עמלק רוצה שנרגיש שקשה ולא כדאי להיות יהודי. אבל אני חייב לציין מדינה אחת שלא רק שאיננה מתנכלת לבני עמנו ואף אין התנכלות של אזרחים ליהודים ברחובותיה, אלא להיפך, מעצימה את הזהות היהודית ותומכת בהתרחבות חיי הדת היהודית. באזרבייג'ן המוסלמית, זה לא רק חופש דת, זה הרבה מעבר. זהו זרקור בוהק בתקופה של חושך וליקוי מאורות. זהו פרוז'קטור גדול שמפיץ אור ומפזר את העלטה".

עוד הדגיש הרב אפל בנאומו המיוחד כי "אצל יהודים הזיכרון גורם מכונן. רבות מהמצות המעשיות הן "זכר ליציאת מצרים", "זכר למעשה בראשית". זה איננו זכרון סתמי שפתאום מבליח ומתזכר, אלא זיכרון מעצב. לכן אנחנו מחויבים לזכור את הרעים: "זכור את אשר עשה לך עמלק", כדי למחות מתחת השמים את העמלקיות שמנסה לשתול בנו כפירה. אבל כיהודים אנחנו חייבים להיות מכירי טובה למטיבנו ולזכור את הטובה שמרעיפה מדינת אזרבייג'ן על אזרחיה היהודים".

על ציון הגרשר הירש בפרנקפורט צילום. רפאל ארליך,
על ציון הגרשר הירש בפרנקפורט צילום/רפאל ארליך

רבה של הקהילה הגיאורגית ספרדית באזרבייג'ן הרב זמיר אסייב מראשי רבני הקהילה ומוסדותיה החינוכיים וחבר המחלקה הבינלאומית של ועידת רבני אירופה הוסיף ואמר כי: "ימי הפורים המתקרבים מזכירים לנו שבעיר שושן שבאירן קמו להשמידנו, ואילו שנים רבות אחרי, בעיר באקו הנמצאת במרחק לא גדול, מחבקים אותנו ומסייעים לנו במסגרת חופש הדת לטפח את אמונתנו ואורח חיינו" בדבריו הדגיש כי "דווקא באזרבייג'ן הקהילה המתקיימת לאור המסורת ארוכת הדורות, רוח של הכפירה העמלקית חלשה יותר, אולם דוקא זה מחייב להזכיר באוזני הקהילה המתפתחת בגרמניה, כי עליה לחשוש מ"רוח החופש" של אירופה המערבית, שעלולה לפגוע במסורת הדור הצעיר ויש להקפיד לשמור עליו".

בהקשר לכך ציין הרב אפל כי האירוע מתקיים במלאת 136 שנה להסתלקותו של המנהיג הגדול שעיצב את דמותה של יהדות גרמניה - הגאון רבי שמשון בן רבי רפאל הירש זכר צדיק לברכה, מצילה של יהדות גרמניה בעת מלחמתה הרוחנית הגדולה. "הגרש"ר לא היה פרשן בלבד. בזכות עמקות הבנתו הוא צפה למרחקים, כנביא, כחוזה. הוא הבין את שורשי התופעות שהתרחשו בשעתו ואת ההתמודדות הקשה בין האמונה והכפירה שפקדו את יהדות גרמניה בימיו. הוא ידע את סוד הישרדותו הרוחני של העם היהודי ואת יסוד קיומו, ולכן אמירותיו שהפכו לכתביו, הם מסר אקטואלי לדורות.

על ציון הגרשר הירש בפרנקפורט צילום. רפאל ארליך,
על ציון הגרשר הירש בפרנקפורט צילום/רפאל ארליך

"אנו מתקרבים לימי הפורים בהם העם היהודי התמודד עם גזירותיו של המן בן המדתא האגגי, הצאצא הכי מפורסם של עמלק, והשבת שלפני פורים נקראת שבת זכור, שבה אנו קוראים ומזכירים לעצמנו את אשר עשה עמלק אז, כדי למחות מקרבינו את רוחו המבקשת לעקור מהעם היהודי את יהדותו. ונצטט אך מעט ממה שכתב הגרש"ר", אמר הרב אפל בדברי חיזוק לבני הקהילה הפורחת מחד והמשתלבת מאידך גיסא על אדמת גרמניה: "יהא זה מצידנו משגה אווילי אם נעלה בדעתנו כי נטיב לרכוש לעצמנו את ידידות העמים ע"י שנפקיע מעצמנו ממכלול התכונות היחודיות לנו. כי הנה ראש שולשלת אבותיו של המן התנפל על ישראל עוד בטרם קבלו עליהם את חוקי סיני המבדילים אותם מכל העמים. מכאן שאפילו אם נפקיר את מורשת סיני, המסורה בידינו ונתכווץ, נתגמד ונקטין את הצד החיובי שביהדותינו, מכל מקום תספיק נימא דקיקה של יהדות שתציין אותך- ויהא זה אפילו השם "יהודי" גרידא - כדי לקומם נגדך את עמלק והמן שבכל דור וליפות בזה את איבתם כלפיך".

בדבריו קרא הרב אפל לבני הקהילה להתחזק במסורתם העתיקה אותה הם שומרים ודבקים בה ולא להכנע לרוחות הזמן והמקום גם על אדמת גרמניה: "זכתה קהילת היהודים ההרריים שלא נאלצה להתמודד עם הבעיות והמתיחות בין ישראל לעמים. בניגוד לקהילת יהודי גרמניה שנאלצה להתמודד עם שלכת ההתבוללות, היהודים ההרריים ששורשיהם עמוקים, תמיד נאחזו בגזע האיתן וענפיו ודבקו במסורת אבות. רק קצרי השורש משילים את עליהם, עמוקי השורש עומדים לעד. עם שורשים כאלה ומים - אין מים אלא תורה, אי ספק שגם הקהילה היפה שזה עתה מלאו לה עשור, תוסיף קומות נוספות של יהדות איתנה וותפרח".

הרב אביחי אפל. אלי איטקין,
הרב אביחי אפל/אלי איטקין
הרב זמיר איסייב. באדיבות הקהילה היהודית באקו,
הרב זמיר איסייב/באדיבות הקהילה היהודית באקו

יו"ר רבני גרמניה שב והודה למדינת אזרבייג'ן, על חופש הדת והסיוע להרמת קרן העם היהודי, מבלי כל צורך של היהודים להפקיע את עצמם ממכלול התכונות היהודיות המיוחדות, כדי לרכוש את ידידותו של העם האזרי וממשלתו, הנוהגים בהם מנהג הכנסת אורחים מופלאה ומסייעים להם להיות יהודי גאה בארץ המארחת. כן עורר על טעות דיפלומטית והביע תמיהה על מחלקת המדינה של אמריקה שהצביעה בדו"ח מיוחד על 'ליקויים' בחופש הדת באזרבייג'ן, כאשר מדובר במדינה אשר לצד עמידתה על בטחון כל אזרחיה ממשלתה נוטה חסד לבני כל הדתות.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully