וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעניין: המקור בתורה לצורך בהחזקת נשק

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

29.2.2024 / 17:59

האם ישנה התייחסות בתורה לגבי החזקת נשק לאור המצב הבטחוני שבו אנו נמצאים? הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מסביר בהרחבה

אילוסטרציית אקדח. ShutterStock
האם מותר או אסור להחזיק נשק?/ShutterStock

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והשבוע: החזקת נשק, מה המקור בתורה?

שאלה:

שלום לכבוד הרב. רציתי לשאול אם ישנה התייחסות בתורה לגבי החזקת נשק לאור המצב הבטחוני שבו אנו נמצאים.

תשובה:

שלום לכם.

כשיצאו ישראל מארץ מצרים כתיב (שמות יג, יח): "וחמשים יצאו בני ישראל מארץ מצרים", ופרש"י 'אין חמשים אלא מזוינים'. וברור שמטרת ההתחמשות היתה כדי שיוכלו להגן על עצמם מידי המתנכלים להם בדרך, והסביר רש"י שאכן נשק זה היה להם למגן במלחמת עמלק, ובמלחמת סיחון ועוג ומדין.

ובגמרא ירושלמי (שבת ו, ד) מובא שהיו מזויינים בחמשה עשר מיני זיין, ובעל הטורים כתב שהתיבה 'חמשים' באה לרמז על חמשה כלי זיין שהם מגן וצנה ורמח וחצים ומקל יד, הנזכרים בפסוק (יחזקאל לט, ט): "ויצאו יושבי ערי ישראל וביערו והשיקו בנשק ומגן וצנה בקשת ובחצים ובמקל יד וברמח ובערו בהם אש".

אלא שכאן הבן שואל למה להם לצאת מזויינים אחר שהקב"ה היגן עליהם בעמוד אש וענני הכבוד, ועוד ברור שהעם לא היו צריכים כלי זיין שכן הקב"ה דאג שהם לא יראו מלחמה, ופסוק מלא דיבר הכתוב: "ויהי בשלח פרעה את העם ולא נחם אלהים דרך ארץ פלשתים כי קרוב הוא כי אמר אלהים פן ינחם העם בראתם מלחמה ושבו מצרימה", ואחר שהסיבם בדרך מעקף על מנת שלא יראו מלחמה מדוע בכלל היה צורך לחמש אותם בכלי זיין.

ומצאנו בזה כמה דרכים שיש ללמוד מהם חכמה עמוקה לענייננו.

הרמב"ן כתב שסיפר הכתוב שיצאו ביד רמה, וחשבו להיות גאולים, ולא הלכו בדמות עבדים בורחים. דהיינו שנשק משמש לא רק להגנה אלא גם נותן לאדם הנושאו הרגשת כבוד עצמי בזה שיכול להגן על עצמו ועל בני ביתו, ומרים קרנו בפני אשתו וילדיו הנושאים עיניהם אליו לבטחונם. וחזינן שאין זה דבר של מה בכך שהרי הקב"ה דאג שיהיה לעם תחמושת לצורך הרגשה זו.

הסבר נוסף מובא באור החיים: "אולי כי זולת היותם מזויינים בכלי זיין, לא יועיל מה שיסב ה' אותם לבל יחזרו בראותם מלחמה, כי על כל פנים ישובו מצרימה כיון שאין בידם כלי זיין לערוך עם אויב מלחמה ויראו עצמם אבודים, לזה אמר וחמושים יצאו, פירוש, מלבד טעם שיסב ה' היו להם גם כן כלי זיין, ובהצטרפות שני הטעמים לא ינחם העם בראותם מלחמה". דהיינו שה' ראה שיש צורך לחמש אותם אף על פי שהסבם למקום שלא יראו מלחמה, וזאת על מנת ליתן להם הרגשת בטחון, שלולא היה להם נשק היו מרגישים חלשים והיו שבים מצריימה. ומזה למדנו תועלת נוספת לשאת נשק מלבד הרגשת הכבוד העצמי הנזכר לעיל, והוא הרגשת הבטחון שיש לאדם אפשרות להגן על עצמו אם וכאשר יצטרך.

וכמו כן הסביר החזקוני שכיוון שהיו חמשים כבר לא היו יראים מן המצרים, ואם כן שוב למדנו שמטרת ההתחמשות היתה להסיר מליבם כל הרגשת פחד ומורא.

ואם כן עולה שאף שעיקר מטרת ההתחמשות היא כדי להציל חיים בעת צרה ח"ו, אולם ישנם סיבות נוספות לזה והם לטעת בנו את תחושת הבטחון ולבטל את תחושת הפחד, ועוד כדי להעלות את המורל והכבוד העצמי והלאומי.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully