וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני חושש מאדם חשוד, מותר להתקשר למשטרה בשבת?

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

5.3.2024 / 17:59

"אם בשבת אני רואה מישהו וחושד בו שמא הוא מחבל, או אם אני רואה גנב שפרץ לבית, האם מותר לי להתקשר ולהזעיק משטרה?", נשאל הרב שי טחן, שהשיב כהרגלו בהרחבה

מחבל שודד רכב עם מסכה ועם אקדח. ShutterStock
האם מותר להתקשר למשטרה בשבת?/ShutterStock

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והשבוע: האם מותר להתקשר בשבת למשטרה כשאני חושד במישהו שהוא מחבל?

שאלה:

שלום לרבנים החשובים.

אם בשבת אני רואה מישהו וחושד בו שמא הוא מחבל, או אם אני רואה גנב שפרץ לבית, האם מותר לי להתקשר ולהזעיק משטרה אף על פי שאני מחלל שבת וגורם להם לחלל שבת בנסיעה?

תשובה:

שלום לכם.

אף שיום השבת קדוש ואין לחללו עבור שום צורך אולם במקום סכנה ופיקוח נפש התורה ציותה אותנו לחללו ונלמד מהפסוק 'וחי בהם', והיתר זה הוא לא רק עבור סכנה ודאית אלא גם עבור ספק סכנה, ולכן החושש שמא יש מחבל המסתובב ועלול לבצע פיגוע, רשאי וחייב לעשות ככל אשר ניתן על מנת לנטרל את הסכנה.

וכך כתב בספר שמירת שבת כהלכתה (פרק מא הלכה לו): "הרואה בשבת תנועה חשודה או אנשים חשודים, וקיים חשש שמחבלים או פושעים החשודים על שפיכות דמים נמצאים במקום, מותר ומצוה להודיע על כך למשטרה".והסביר בזה המשנה ברורה (סימן שכט ס"ק טו) שאין מדקדקין בפיקוח נפש.

וכמו כן אם רואים גנב הפורץ לבית מכיון שיש חשש שיתקוף את הנמצאים בה כתב שש"כ (פרק מא הלכה כד) שמותר לבעל הדירה או לשכנו או לכל אדם אחר לטלפן למשטרה. וכמו כן מותר אם רואים גנב הפורץ לדירה ריקה מכיון שיש להניח שיפרוץ אחרי כן גם לדירה אחרת שנמצא בה אדם.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully