וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מותר לאכול עוגה שהודפסו עליה פסוקים?

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

28.3.2024 / 17:59

האם אכילת עוגה עם פסוקים מבזה את הקדושה? הרב שי טחן משיב בהרחבה

עוגת שוקולד לפני ציפוי. ShutterStock, ShutterStock
ויש מתירים אפילו אם כתובים שמותיו הקדושים של הקב״ה, שכל שם שנכתב מתחילתו שלא לשם קדושת השם אין בו קדושה/ShutterStock, ShutterStock

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והשבוע: האם מותר לאכול עוגה שהודפסו עליה פסוקים?

שאלה:

שלום לכבוד הרב. בפורים קיבלנו עוגה שעליה היו מודפסים פסוקים שלמים ממגילת אסתר כמו 'ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר', וכנ"ל. והסתפקנו אם מותר לנו לאכול את העוגה או שמא יש בזה משום בזיון הפסוקים שיש בהם קדושה. כמו כן ראיתי שיש מדפיסים על עוגות מעין דפי גמרא עם כל הנכתב בה, לשמחת ילדים בתחילת לימודם את הש"ס.

תשובה:

שלום וברכה. בשאלה זו כבר דנו הקדמונים להתיר (ראה ברוקח סימן רצו, ואחריו בשו"ת חוות יאיר סימן טז) מטעם שהדברים נכתבו לכתחילה שלא על מנת להתקיים אלא על מנת לאוכלם (הגרי"ש אלישיב והגר"ח קנייבסקי הובאו בגנזי הקודש עמוד קלו), וכתב הרוקח שכתיבת הפסוקים על עוגה ודברי מאכל מועיל לפתיחת הלב ולהבנת הנלמד.

ויש מתירים אפילו אם כתובים שמותיו הקדושים של הקב"ה, שכל שם שנכתב מתחילתו שלא לשם קדושת השם אין בו קדושה (שו"ת פרי הארץ ח"ב או"ח סימן ד'), אכן מצאנו בזה גם דיעות החולקות לאסור לכתוב את שמות הקב"ה ולאכלם (תשב"ץ סימן תטז).

והרב מאיר מזוז שליט"א (מובא ביריעות שלמה ח"ד עמוד שפז) כתב שאם כתוב שם על העוגה יוציא את השכבה העליונה שכתוב עליה את השם ויניחנה בניילון עד שתירקב.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully