וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל ההכנות לפסח: בארמניה מאשימים את היהודים בטבח שאירע ברוסיה

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

9.4.2024 / 17:59

בשל הסכסוך עם אזרבייג'ן, בארמניה החליטו להיטפל באשמות הזויות ליהודים ולהאשים את מדינת ישראל | כמו כן האשימו את בן גביר וסמוטריץ' בעליה בהתקפות נגד נוצרים | במקביל, במדינה השכנה, אזרבייג'ן, הקהילה היהודית נרתמה לעזור לאחיהם בארמניה | כל הפרטים

השגריר הארמני בראיון. יח"צ,
השגריר הארמני בראיון/יח"צ

על רקע המלחמה בישראל, יהודי העולם נאלצים להתמודד עם גל של אנטישמיות חריפה. וגם בארמניה האנטישמיות מטפסת ומרימה ראש בצורה מכוערת. לאחר שהציתו מספר פעמים את בית הכנסת היחיד במדינה, כעת, בין חג הפורים לפסח, ארגון ניאו נאצי מקומי מאשים את היהודים לא פחות - בטבח שאירע לפני מספר שבועות בבירת רוסיה - מוסקבה.

כזכור וכפי שדווח בהרחבה, לפני יותר משלושה חודשים, קבוצה של ניאו-נאצים צעדה בבירת המדינה בירוואן עם דגלים נושאי צלבי הקרס מסוגננים, וקראו קריאות לגירוש יהודים והעריפו שבחים להיטלר.
בעקבות כך, האשימו מנהיגים יהודים את המשטרה המקומית שלא עצרה את המצעד ולא זימנה לחקירה איש מהצועדים. בנוסף, לא נעצר אף אחד בניסיונות ההצתה של בית הכנסת היחיד במדינה, על פי דיווחי כלי התקשורת, קבוצה המכנה את עצמה "הצבא החשאי הארמני לשחרור", איימה לתקוף רבנים וישראלים ברחבי העולם ושיבחה את חמאס וחיזבאללה בעקבות הטבח ב-7 באוקטובר.

פרסומיו של ולדימיר פוגוסיאן בערוץ הטלגרם. יח"צ,
פרסומיו של ולדימיר פוגוסיאן בערוץ הטלגרם/יח"צ

המקרה החמור של הצתת בית הכנסת היחיד בארמניה, על ידי גורמים אנטישמים מקומיים, היה השני בתוך שבועות. הקטליזטור להתפרצות גלי האנטישמיות היא המלחמה בעזה, אך לטענת מנהיגי הקהילות היהודיות, הרקע האמיתי הוא התמיכה שנותנת ישראל לאזרבייג'ן - יריבתה המושבעת של ארמניה, שאף החזירה לשטחה לאחרונה את חבל קרבאך.

כאמור, האנטישמיות במדינה הפכה לתופעה ממאירה, ורק לאחרונה החל אותו ארגון שארגן את הצעדה, "קבוצת הוסאנק", להפיץ בערוץ הטלגרם שלו תיאוריות בנוסח האנטישמי הישן הטוענות, כי מתקפת הטרור האחרונה במוסקבה בוצעה על ידי יהודים. ההסבר שהציגו, היה כי "יהודים תמיד מבצעים פיגועי טרור בפורים שלהם, מתוך מנהג ובמגמה להנציח את הטבח של 75,000 פרסים מאבותיהם לפני 2,500 שנה".

בנוסף, אחד מהבכירים הארמנים, ולדימיר פוגוסיאן, הנמנה על וותיקי השירותים המיוחדים הארמניים של ארמניה, שעומד כעת בראש התנועה הפוליטית "ועדה 27", יצא לאחרונה יחד עם חבריו בערוץ בהסתה לרצח והפקרת דם תוך קריאה לסייע לחמאס להרוג יהודים. בדבריהם קראו לארמנים של ירושלים להילחם נגד ישראל. כמו כן כתב בערוץ הטלגרם תוך גילויי שמחה, שהאיראנים עומדים בקרוב להשמיד את ישראל.

אחרי הטבח המחריד בישראל, כתב אותו בכיר: "הקהילה העולמית חייבת לשלול מישראל את הזכות לקבל צבא, נשק גרעיני וכו', מכיוון שהם לא מפסיקים להרוג נשים וילדים, העולם חייב לקחת פיקוח על ישראל - שתצטרך להיות תחת שליטה של כוחות בינלאומיים".

הפרסום על האשמת היהודים בטבח במוסקבה. יח"צ,
הפרסום על האשמת היהודים בטבח במוסקבה/יח"צ

כמו"כ, אחת המטרות העיקריות לחיצי התעמולה האנטישמית הארמנית לאחרונה הוא השר לביטחון לאומי של ישראל איתמר בן גביר. הבכיר שצוטט קודם - פוגוסיאן, טוען גם כי השר בן-גביר הוא זה שעומד מאחורי אנשי העסקים שמנסים להתחיל בנייה בשכונה הארמנית בירושלים ולנשל את הקהילה.
מי שהסביר לאתר התקשורת הישראלי ברוסית ""Detaly על מה שקורה בירושלים ועל העליה המדאיגה באנטישמיות בארמניה (לפי דו"ח של משרד התפוצות), הוא השגריר הארמני בישראל שאמר בריאיון כי: "הישראלים סגרו מסעדה ארמנית בעיר העתיקה בירושלים, תקפו את נציגי הכמורה הארמנית, והם יורקים על הכמרים הארמנים. מי שעושה זאת, זה אנשים עם כיפות ולא כלל האוכלוסיה בישראל, אלא בעיקר תלמידי ישיבה, והמשטרה הישראלית לא עושה דבר למנוע זאת", האשים.

עוד סיפר השגריר באותו ריאיון בנוגע ל"התעללות בחורי הישיבה בארמנים" כי "המשטרה נותרה צופה מהצד, מַשׁקִיפה, וגם כאשר השוטרים מגיבים, הם מגיבים מאוחר מדי". לטענתו התגובה הישראלית היא שהפורעים הם "אנשים לא יציבים נפשית, אל תיקחו אותם ברצינות". בראיון התייחס השגריר להאשמות הסרק שהוא בעצמו הטיח ואמר: "אני מצטער, אבל אם האנשים האלה לא יציבים נפשית, מדוע מותר להם ללכת בחופשיות בעיר העתיקה"?

עוד אמר השגריר כי "העלייה החדה בהתקפות על נוצרים בירושלים הגיעה בתחילת 2023: בעקבות עליית הימין לשלטון ממשלה קיצונית בראשות בן-גביר וסמוטריץ'".

בלשכת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמרו בתגובה: "מאשימים את בן גביר בכל דבר, טוב שכיש שמש וגשם לא מאשימים אותו. אין שום עליה של תקיפה של נוצרים בירושלים, מדובר בספין".
ובצל התגברות האנטישמיות המחרידה בארמניה והתוקפנות נגד היהודים וישראל, במדינה השכנה, אזרבייג'ן, נשלמות ההכנות לחג הפסח הקרב ובא, והקהילה המקומית, תדאג גם לאחיה היהודים בארמניה, גם במשלוחי אוכל כשרים לפסח.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully