וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוסעים למלון לפסח, האם צריכים לנקות את הבית מחמץ?

בשיתוף שובה ישראל

10.4.2024 / 17:59

רגע לפני החג, נשאל הרב שי טחן האם מותר למכור לנכרי במכירת החמץ גם את הבית, ובכך להיפטר מנקיון הבית. תשובתו המלאה והמנומקת בפנים

לחם פרוס על שיש במטבח. ShutterStock
מה עושים עם החמץ בבית?/ShutterStock

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והשבוע: נוסעים למלון לפסח, האם צריכים לנקות את הבית מחמץ?

שאלה:

יש לי שתי שאלות בבקשה.

אנחנו מתארחים בכל חג הפסח מחוץ לביתנו ועוזבים את הבית לפני פסח, האם מותר למכור לנכרי במכירת החמץ גם את הבית ובזה להיפטר מנקיון הבית. וגם ארצה לדעת מה לעשות אם נעזוב את הבית ביום י"ד לחודש ניסן.

תשובה:

שלום וברכה. העוזב את ביתו לימי חג הפסח רשאי למכור את ביתו עם כל התכולה ולהפטר בכך מנקיון הבית ומבדיקת חמץ, כדכתב האור לציון (ח"ג עמוד פו). ויקיים את מצוות בדיקת החמץ בחדרו ששוכר לחג או שישאיר חדר אחד בביתו שאינו מכור וינקה אותו ויעשה שם את בדיקת החמץ. ומי שאינו רוצה לנקות כלל שום חדר רשאי לנקות את רכבו בפנס ובברכה ולעשות שם את בדיקת החמץ (אור לציון ח"ג עמוד עה בביאורים).

לגבי שאלתכם השניה, אכן המוכר את ביתו לנכרי ואינו עוזב את ביתו עד י"ד ביום, יכול להקל שלא לבדוק את המקומות שדעתו למכרן בליל בדיקת חמץ. ובמשנה ברורה (סי' תלז ס"ק לב) הביא מחלוקת אם מחויב לבדוק בליל י"ד את החדרים שבדעתו למכרן למחרת לנכרי עם החמץ שלהם, שדעת המקור חיים והחיי אדם (כלל קיט דין יח) שצריך לבדקן מאחר שלעת עתה החדרים עדיין לא נמכרו והם ברשות ישראל.

אמנם בתשובת בנין עולם (סי' כ) חולק ודעתו שאין צריכין בדיקה שבזה עצמו שמוכר למחר לעכו"ם מקיים 'תשביתו' וביעור, וכן הוא בתשובת החתם סופר (סי' קלא). וסיים המשנ"ב שאין למחות ביד המקילין, והגרש"ז אורבעך (הליכות שלמה פסח פ"ה הלכה ג') כתב שהמנהג להקל.

בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully