וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש להסלמה שבדיה: ארגונים יהודיים ומוסלמים פועלים נגד האלימות

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

5.5.2024 / 17:59

בצעד מיוחד פרסמו נשיא 'ועידת רבני אירופה' ומזכ"ל הליגה המוסלמית העולמית, מכתב משותף לראש ממשלת שבדיה שבו הם מגנים את מעשה השנאה, משבחים את אולף קריסטרסון וקוראים להבעת דעות באחריות ולא להסלים התבטאויות המובילות לפשעי שנאה והתלקחות

הרב פנחס גולדשמידט בפתיחת המועצה נגד אנטישמיות בווינה. ועידת רבני אירופה,
הרב פנחס גולדשמידט בפתיחת המועצה נגד אנטישמיות בווינה/ועידת רבני אירופה

משטרת מאלמו וכוחות הביטחון בשבדיה תגברו את נוכחותם בעיר מחשש לאירועים אלימים בעקבות הצתת ספר הקוראן במהלך הפגנה נגד ישראל. ארגונים יהודיים ומוסלמים פועלים נגד האלימות העלולה להחמיר את המצב הביטחוני הנפיץ ממילא בעיר.

טקס שריפת הקוראן בוצע ביום שישי האחרון בכיכר גוסטאב אדולף טורג בשבדיה על ידי פליט עיראקי אנטי מוסלמי ונציגה מסוכנת של הימין הקיצוני. הפליט הפרובוקטור התעטף בדגל ישראל בניסיון לפגוע ברגשות המוסלמים, במגמה להטות את האש לעבר ישראל והקהילה היהודית המקומית במאלמו.
הארוע התרחש במרכז העיר כשהמונים נושאים דגלי פלשתין וחמאס הגיעו לצפות במעשה המסוכן. השריפה התקיימה לאחר שהמשטרה השוודית קיבלה בקשה לשרוף את הספר המוסלמי במרכז מאלמו, בעיקר בעקבות תחרות של איגוד השידור האירופי הצפויה להתקיים בימים אלו, כאשר המוני עיתונאים מרחבי העולם נמצאים בעיר והעדשות של התקשורת העולמית ממוקדות למתרחש בעיר המתמודדת גם ללא הפרובוקציה עם איומים בטחוניים בעקבות השתתפות ישראלית ועל רקע המלחמה בעזה.

למרות שהקהילה היהודית המקומית מקיימת יחסים תקינים עם רובה של הקהילה המוסלמית הגדולה והנהגתה, לא ניתן להתעלם מנוכחותה של קהילה פלשתינית עוינת גדולה, שאף הזעיקה תגבורת איסלמיסטית מכל רחבי שבדיה ומדינות אירופה לצורכי מחאה על המלחמה בעזה.

החשש מהמהלך שעשוי להוביל להתלקחות בעיר, הוביל את מנהיגי הדת היהודית והאיסלאם לפרסם מכתב משותף. בכך בלמו הסלמה משמעותית מצד מוסלמים קיצוניים בעקבות האירוע הפרובוקטיבי.
במכתב המיוחד לראש ממשלת שבדיה אולף קריסטרסון מגנים נשיא 'ועידת רבני אירופה' הגאון רבי פנחס גולדשמידט ומזכ"ל הליגה המוסלמית העולמית ויו"ר ארגון המלומדים המוסלמים מוחמד אל-עיסא, שמרכזה בריאד שבסעודיה, את מעשה השנאה, משבחים את קריסטרסון וקוראים להבעת דעות באחריות ולא להסלים התבטאויות המובילות לפשעי שנאה והתלקחות.

כזכור, מספר מוחים אנטי-מוסלמים שרפו ספרי קוראן בשוודיה במהלך שנת 2023, ובתגובה מאות עיראקים הסתערו על השגרירות השוודית בבגדד והציתו אותה. שריפת קוראן במאלמו עשויה לעורר תגובה חריפה לאור העובדה שהאוכלוסיה המוסלמית המתגוררת בעיר, מהווה כ-12% אחוזים מאוכלוסיית מאלמו.

הגרפ גולדשמידט עם רבני צרפת ובריטניה בוועדה המתמדת במינכן. אלי איטקין,
הגרפ גולדשמידט עם רבני צרפת ובריטניה בוועדה המתמדת במינכן/אלי איטקין

בעקבות האנטישמיות הגואה באירופה ובארה"ב המטה לביטחון לאומי הישראלי הוציא אזהרת מסע שבה נאמר ש-"מאלמו מוכרת כמוקד למחאות אנטי ישראליות, בעיר ריכוז גבוה של מהגרים מסוריה, לבנון, עיראק ואיראן. מחאות אלו מתרחשות על בסיס שבועי וכוללות לעיתים התלהמות, קריאות לפגוע ביהודים, ישראלים, שריפת דגלי ישראל ועוד. יצוין כי ב-7 באוקטובר גורמים אנטי-ישראלים במאלמו יצאו בגילויי שמחה על אירועי הטבח שחמאס ביצע בישראל".

במכתב לראש הממשלה השבדי, כתבו הגר"פ גולדשמידט והשייח אל עיסא: "'ועידת רבני אירופה' והליגה העולמית המוסלמית עומדות יחד בכדי לגנות את מעשה השנאה הזה. אנו מעריכים את עמדתו של ראש ממשלת שבדיה קריסטרסון שגינה את פעולות אלו בעבר והצהיר ששריפת ספרי קודש היא מעשה חסר כבוד גם אם הוא נכנס תחת ההגדרה של חופש הביטוי" - "מעשה זה עלול להוביל להחמרה נוספת של המצב הביטחוני הנפיץ ממילא בעיר מאלמו. לאור זאת, אנו קוראים לכל הצדדים המתכננים להביע את דעתם לעשות זאת באחריות, ולהבטיח שביטוייהם לא יעוררו שנאה או איום על כל קבוצת מיעוט החיה בעיר".

"שיתוף הפעולה בין שני הארגונים המייצגים את הקהילות היהודיות והמוסלמיות ביבשת, הוא נדיר ומדגיש את החשיבות שהם מייחסים למניעת הסלמה ושמירה על הביטחון", הבהירו גורמי ביטחון שבדים. ההצהרה המשותפת מהווה ניסיון לרסן את המתח הקיים בשוודיה באמצעות גינוי פומבי של פרובוקציה מרושעת שנועדה לפגוע ברגשות דתיים על מנת להסעיר את הרוחות ולנתב את האש לעבר ישראל והקהילות היהודיות. ההצהרה לכדה את תשומת הלב התקשורתית וגרמה להנמכת ההתענינות במעשה הפרובוקציה עצמו.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully