וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיגים יהודים נגד צרפת: לא נלחמת באנטישמיות

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

27.5.2024 / 17:59

כשברקע מדינת ישראל מתמודדת מול בית הדין בהאג - מדינות אירופה גוררות רגלים ומסרבות לתמוך בישראל • הרב מרגולין: "יותר מדי ממשלות ברחבי אירופה אינן מוכנות באמת להילחם במגפת האנטישמיות"

סטודנטים פרו-פלסטינים מפגינים במכון למדעי המדינה בפריז, צרפת, 26 באפריל. רויטרס
סטודנטים פרו-פלסטינים מפגינים במכון למדעי המדינה בפריז, צרפת, 26 באפריל/רויטרס

על רקע העלייה הדרמטית באנטישמיות בעולם ועל רקע הדיון הפומבי נגד ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, שמבקש להוציא צווי מעצר כנגד ההנהגה הפוליטית בישראל, בארגוני הגג היהודים בעולם תוקפים את חוסר הגיבוי של הממשלות באירופה.

האגודה היהודית האירופית (EJA), המייצגת מאות קהילות ברחבי היבשת, הקימה בימים האחרונים פורום של עורכי דין בכירים ומשפטנים יהודים, במטרה לפתח כלים משפטיים להגברת האכיפה נגד גילויי אנטישמיות באירופה.

יו"ר האגודה, הרב מנחם מרגולין, תקף בחריפות ואמר כי "למרבה הצער, יותר מדי ממשלות ברחבי אירופה אינן מוכנות באמת להילחם במגפת האנטישמיות שהגיעה לרמות חסרות תקדים מאז ה-7 באוקטובר".

דבריו מגיעים בעקבות הפרסום כי משרד החוץ הצרפתי הביע את תמיכתו בפסיקת בית המשפט הפלילי הבינלאומי נגד ישראל ואמר כי: "צרפת תומכת בביהמ"ש הפלילי הבינלאומי עצמאותו והמאבק בחסינות מעונש בכל מצב".

כאמור, הפרסום עורר זעם רב בישראל ובקהילות היהודיות באירופה, שהגיבו כי בעוד ממשלות גרמניה אנגליה גינו את הניסיון לייצר סימטריה בין ממשלת ישראל לחמאס, ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן כינה את הצעד המשפטי נגד בכירים ישראלים "שערורייתי", לעומת זאת שר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה בחר בצד המטיף והעוין ואמר "ישראל היא מדינה דמוקרטית שחייבת לכבד את החוק הבינלאומי בניהול המלחמה".

לדבריו של הרב מרגולין, זוהי הדרך שמובילה להגברת האנטישמיות: "זה מתחיל בכך שאנשים חוששים או מהססים להגיש תלונות נגד תוקפים אנטישמיים, ממשיך בחוסר תגובה והיעדר תגובה יעילה של רשויות החוק באירופה".

מנהיגי הקהילות באירופה ציינו כי נדמה ש"צרפת מעדיפה שיקולים אחרים על פני המאבק בג'יהאד העולמי", תוך שהם מדגישים את הסקר שערך פורום אירופה של האוניברסיטה העברית לקראת יום השואה הבינלאומי, בקרב מדגם מייצג של כ-1,000 ישראלים בוגרים.

הסקר חשף כי מבין מדינות אירופה הישראלים חשים הכי הרבה אנטישמיות מהחברה הצרפתית, וזאת באופן משמעותי ממקבילותיה באירופה, אנגליה (40%) פולין (38%) וגרמניה שקיבלה רק 21%.

כזכור, לאחרונה צרפת התבטאה גם נגד אזרבייג'ן ידידתה הקרובה של ישראל, וזאת על רקע המחאות האלימות שפרצו בקלדוניה החדשה שבדרום מערב האוקיינוס השקט. האיים האלה נכבשו ע"י צרפת לפני כ150 שנה וכיום זאת קולוניה צרפתית. שנמצאת 16,6 אלף קילומטר מצרפת.

האוכלוסייה של האיים מתנגדת לחוק צרפתי חדש המשנה את כללי ההצבעה ומחליש את כוחם והשפעת המקומיים ומרחיק מהם את עצמאותם. שר הפנים הצרפתי הפנה אצבע מאשימה כלפי אזרבייג'ן והצביע על הופעתם של דגליה במחאות המקומיות (צבעים של הדגל המקומי דומים לדגל אזרי). לדבריו, אזרבייג'ן מגבה את "קבוצות הבדלנים" ותומכת במאבק נגד שליטה של צרפת.

בבאקו הכחישו כל מעורבות במהומות, "אנו דוחים לחלוטין את ההאשמות חסרות הבסיס", אמר דובר משרד החוץ של אזרבייג'ן. בקהילה באזרבייג'ן מוסיפים כי "שוב שתי המדינות - ישראל ואזרבייג'ן מוצאות עצמן באותה סירה מול המוסר הכפול של ממשלת צרפת המתיימרת להגן על מיעוטים. אך בפועל היא כופת חוקיה על האנשים בקולוניה, ובבירור מעדיפה שיקולים פוליטיים, המשרתים את האינטרסים שפוגעים הן בישראל, והן בידידתה הקרובה אזרבייג'ן".

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully