וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם השנה מותר להסתפר כבר ביום שישי?

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

23.5.2024 / 17:59

האם בגלל של"ג בעומר חל השנה ביום ראשון, מותר להסתפר בערב שבת? הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מסביר בפינתו השבועית

גבר במספרה. ShutterStock
אז האם השנה מותר להסתפר בערב שבת, או לא?/ShutterStock

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והשבוע: האם השנה מותר להסתפר כבר ביום שישי?

שאלה:

שלום לרבנים. שמעתי בשיעור מרב בקהילה, שמותר להסתפר בערב שבת, כמו השנה, של"ג בעומר יוצא ביום ראשון, אבל אחרים אמרו לי שאסור להסתפר בערב שבת.

אשמח אם תוכלו לעשות לי סדר בזה. וגם ארצה לדעת אם שאר המנהגים כמו שמיעת מוזיקה מותרים בערב שבת.

תשובה:

שלום לשואל.

אכן שתי הדיעות הנ"ל הינם שני מנהגים שונים בין הספרדים והאשכנזים.

הנה השולחן ערוך שהספרדים הולכים על פי פסקיו כתב (סימן תצג ס"ב): "נוהגים שלא להסתפר עד ל"ג לעומר, שאומרים שאז פסקו מלמות, ואין להסתפר עד יום ל"ד בבקר אלא א"כ חל יום ל"ג ערב שבת שאז מסתפרין בו מפני כבוד השבת". וכיון שהשנה ל"ג בעומר לא חל בערב שבת אלא במוצאי שבת לכן יש לספרדים לחכות מלהסתפר עד יום ל"ד בעומר בבוקר (וכן כתב בכף החיים ס"ק לב).

אולם האשכנזים יכולים להסתפר מערב שבת ביום ששי בבוקר כדברי הרמ"א שסבר שבשנה רגילה מסתפרים בל"ג בעומר, וכשחל ל"ג בעומר ביום ראשון נוהגים להסתפר ביום ששי לכבוד השבת.

וכל הנ"ל לגבי תספורת שנעשית לכבוד שבת קודש, אולם שאר מנהגי העומר וכגון שמיעת מוזיקה נוהגים לחכות עד ל"ג בעומר ואין להם קשר אם מה שהתירו לכבוד יום השבת.

ועוד יש לדעת שאף שהספרדים מחכים עד ל"ד בעומר על מנת להסתפר כמו שכתבנו לעיל, אולם לגבי שמיעת מוזיקה ושמחה נהגו גם הספרדים להקל כיון שיום זה הוא יום ההילולא של התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי, ורצונו היה שישמחו בזה היום, וכן כתב בילקוט יוסף (ספירת העומר עמוד תנא).

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully