וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמדת ההלכה: האם מותר לקחת מגבות מהמלון הביתה?

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

29.5.2024 / 17:59

האם אורח במלון רשאי לקחת מהחדר לביתו חפצים שאינם לשימוש חוזר? הרב שי טחן משיב בהרחבה

מגבת חדר מלון. ShutterStock
האם מותר לקחת את המגבת הביתה?/ShutterStock

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והשבוע: האם מותר לקחת מהמלון לבית חפצים כדוגמת מגבות?

שאלה:

האם אורח במלון רשאי לקחת מהחדר לביתו חפצים שאינם לשימוש חוזר, וכן חפצים שמסתבר שבעלי המלון אינם מקפידים עליהם?

תשובה:

הנה בשולחן ערוך (חו"מ שנט ס"א) כתב: "אסור לגזול או לעשוק...ואם הוא דבר דליכא מאן דקפיד ביה שרי, כגון ליטול מהחבילה או מהגדר לחצוץ בו שיניו". והוסיף הערוך השולחן: "ובימינו נהגו כשבא לבית חבירו וחבירו שואף עלי מרורים בנחיריו או בפיו שנוטל גם הוא שלא בשאילת הבעלים וכן ליטול עצי גפרית (גפרור) להדליק בו וכן כששותים מים חמים מאנטיכי עם נופת נוטל צלוחית ושותה גם הוא מטעם שאין מקפידין ע"ז".

וא"כ למדנו שכל דבר שאין דרך הבעל בית להקפיד עליו אין איסור לקחתו, ובמיוחד בחדר בית המלון שהאורחים משלמים עבור הדברים ועוד שהרבה מן הדברים ניתנים לשימוש חד פעמי, ואחר שימושם אי אפשר להציע אותם שוב לאורחים אחרים כגון הסבונים וצנצנות השמפו הקטנות, מברשות ומשחות שיניים וכו'.

אולם דברים שהינם לשימוש חוזר וכגון מגבות, מצעים וכדו' ודאי שאסור לקחתם כיון שבעלי המלון נתנום שם רק לשימוש האורחים ולא על מנת שיקחום.

דברים המסופקים אם בעלי המלון מקפידים עליהם אין לקחתם כיון שדינם לחומרה כספק גזל, וכן הביא בפתחי חושן (הל' גניבה ואונאה פ"א הערה לא) בשם המהרש"ם (ח"א סי' קנא) מדברי הגמרא (ב"ק צט) שאין אנו מוזהרים שלא לגזול אלא יש להמנע גם מספק גזל.

והסביר שמה שכתב התומים שספק גזל מותר, כוונתו היא שבא הדבר לידיו בהיתר, מה שאין כן לעשות מעשה ולקחת דבר המסופק חייב לפרוש מכל ספק, ועל זה נאמר 'ויראת מאלוקיך'.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully