וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מותר בשבת להשתמש באטמי אוזניים?

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

20.6.2024 / 17:59

הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו

גבר מחזיק אטם לאוזן. ShutterStock
הנמצא בשבת במקום שיש בו רעש של מסיבות גויים וכדומה, רשאי ליתן באזנייו פקקי אזניים האוטמים את שמיעתו, ובלבד שלפני השבת יכניסם לאזניו/ShutterStock

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו.

שאלה:

האם מותר בשבת להשתמש באטמי אוזניים?

תשובה:

הנמצא בשבת במקום שיש בו רעש של מסיבות גויים וכדומה, רשאי ליתן באזנייו פקקי אזניים האוטמים את שמיעתו, ובלבד שלפני השבת יכניסם לאזניו על מנת לעצב להם את צורת האוזן, ואין בזה לא משום אסור ממרח ולא משום איסור מתקן כלי. ופקקי גומי מותרים לחלוטין שהם יותר קשיחים ואינם משנים צורתם באוזן.

ישנם כמין פקקים העשויים מסיליקון או שעוה העשויים על מנת להניח באוזניים כדי לאטום רעשים, וחלקו רבותינו אם מותר להכניסם לאזניו בשבת, שלכמה מן הפוסקים כיון שהוא מעצב בהכנסתו את צורת הפקק לאוזן יש לאסור זאת משום עשיית כלי, כי כשמהדק הפקקים בחוזק לתוך האוזניים צורתם מתפשטת ואסור משום מכה בפטיש (רב נסים קרליץ בחוט שני שבת ח"ב עמוד רנא) וכן הובא בשם הגרי"ש אלישיב (מובא בשלמי יהודה פ"י הלכה כא) וכן בשם הרב בנימין זילבר (שו"ת אז נדברו ח"ג סימן כא).

ויש שאסרו זאת משום ממרח, ובספר שמירת שבת כהלכתה (פרק יד אות מה) כתב להתיר אף שמורח את השעוה לכל שטח האוזן, אולם משום שיש אוסרים יראה להכינם מבעוד יום באוזנו ואז אין שום חשש להכניסם בשבת. ופתילות צמר גמן החתוכים מבעוד יום רשאי להכניסו לאזניו, אבל לא יחתכם בשבת שלכמה מן הפוסקים יש בחתיכתם משום איסור תורה (שמירת שבת כהלכתה פרק לה הערה נ).

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully