וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האדמו"ר מסאטמר חשף לתלמידיו: בגלגול קודם ראיתי את קורח

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

4.7.2024 / 17:59

שיעוריו של האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א - נודעים בעולם היהודי. הם משלבים חסידות ומחשבה, לצד טיפים לחיים טובים יותר. ליקטנו פנינים מתורתו הרלוונטים לחיי היומיום של כולנו. והשבוע: פרשת קורח

רבי יואל פינטו והאדמו"ר מסאטמר. יח"צ,
רבי יואל פינטו והאדמו"ר מסאטמר/יח"צ

ידוע מה שאומרים רבותינו הקדושים שקורח היה צדיק גדול ומתנהג בצדקות גדולה מאוד, כמו שאומר האר"י הקדוש שסופי תיבות הפסוק (תהלים צב, יג) "צַדִּיק' כַּתָּמָר' יִפְרָח'" יוצא קר"ח.

ומסופר על ה'ישמח משה' הרה"ק רבי משה טייטלבוים זי"ע שהיה אומר לתלמידים שלו שהוא חזר בעולם שלוש פעמים בגלגול, ובאחד הגלגולים היה במחלוקת קורח ועדתו כנגד משה רבנו, וכל הצדיקים והחכמים הלכו עם קורח וכל האנשים הפשוטים הלכו עם משה רבנו.

שאלו אותו תלמידיו עם מי הוא הלך, ענה להם שעמד בצד ולא הלך עם אף אחד. אמרו לו איך לא הלך עם משה רבנו, ענה להם הישמח משה "אם הייתם יודעים איזה גדול קורח היה, הייתם מבינים איך לא הלכתי עם משה רבנו. קורח היה גדול בתורה ובמצוות, בעל מעשים טובים וצדקה עצומה, אדם ממעלה גדולה ביותר וממשפחה רמה". וכך קם קורח ומערער את מעמדו של משה רבנו בצורה שזעזעה את כל עם ישראל.

מלפני אלפי שנים שקורח קם כנגד משה רבנו, הצרה שהכניס קורח בעם ישראל לא נגמרה עד היום. קורח עשה דבר קשה מאוד והוא האמין בזה אמונה שלמה שהוא צודק ונלחם וערער את כל המעמד של משה רבנו, שהקב"ה העיד עליו "לֹא כֵן עַבְדִּי מֹשֶׁה... בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא" (במדבר יב, ז) שבכל הבית של הקב"ה בעולם, במלאכים ובבני אדם, בכל הבריאה כולה הנאמן ביותר של הקב"ה זה היה משה רבנו.

הרב פינטו. יח"צ,
הרב פינטו/יח"צ

צריך להבין את כל מה שקרה לקורח ועדתו, ידוע שדרך העולם כשהאדם מת קוברים אותו באדמה, האדמה אוכלת את הגוף וככה נגמר האדם. יש לאדם שני שותפים - הנשמה הרוחנית והגוף הגשמי. הנשמה הקב"ה נותן לאדם ובגוף הקב"ה נותן את חמשת החושים, האבא נותן את העצמות והאמא נותנת הבשר, הדם והגידים. כך זה הטבע שהקב"ה נתן בעולם גם לצדיקים ולקדושים שגם הם מתים, האדם חי עד זמן קצוב ומתי שמסיים את זמנו מחזיר את נשמתו לקב"ה והאדמה מקבלת את החלק שלה - את הגוף, כי האדם נברא מהאדמה. בבריאת העולם הקב"ה אסף מכל החולות שבכל מקוםבעולם, וברא כך את העולם שבכל מקום שהאדם ימות האדמה תקבל את הגוף שלו כי הוא חלק ממנה.

כך אצל כל אדם השותפות הזאת ביום המוות נפרדת, הנשמה עולה לשמיים והגוף נאכל באדמה. אומרים רבותינו הקדושים עד שהגוף נאכל בקבר, הנשמה יורדת ועולה במשך י"ב חודש לראות מה קורה עם הגוף. לכן הולכים בשנה הראשונה הרבה לבית הקברות לקבר של האדם, אחרי כן בראש חודש ובאמצע החודש הולכים כי זה הזמן שהנשמה יורדת לקבר לרדת מה עם הגוף החצי השני שלה, כמו שותפות כמו אדם שקנה דירה זו הנשמה שנכנסת בתוך הגוף שזה הדירה, אחרי שנגמרת השותפות הנשמה חוזרת לקב"ה והגוף חוזר לאדמה.

אבל אצל קורח קרה דבר שלא היה אצל אף אדם בעולם, משה רבנו ביקש מהקב"ה שיקח את קורח ויבלע אותו באדמה, קורח לא מת בצורה שאנשים מתים אלא הגוף והנשמה שלו נשארו ביחד, לא התנתקו - הגוף והנשמה של קורח נשארו צמודים. אומרים רבותינו הקדושים שמתחת לאדמה גופו של קורח נשרף ונצלה באש וכל שלושים יום הקב"ה מחדש את גופו שהצער שלו יהיה צער נצחי, כאב נצחי שאין לו סוף.

אצל קורח כל יום שלושים הקב"ה מחייה את גופו של קורח ושורף אותו וקורח ועדתו צועקים משה אמת ותורתו אמת, כי המחלוקת שקורח יצר בעולם לא נגמרה, "וּבְנֵי קֹרַח לֹא מֵתוּ" (במדבר כו, יא) עד היום המחלוקות שיש בעולם על תלמידי חכמים באות מכוח המחלוקת שקורח קם על משה רבנו, עד היום יש אנשים שהם מעדת קורח, תלמידים של קורח שהם ניצוצות של אותם שהיו שייכים לקבוצה של קורח וממשיכים בכל דור להתלונן, להפריע ולהזיק גם כשהם נראים תלמידי חכמים, גם קורח היה תלמיד חכם ודרכו נשארה עד הדור הזה. וידוע מה שכתוב בספרים הקדושים שהאש של גיהנוםהיא כפל כפליים מאות מונים מאש רגילה שרואים פה בעולם הזה. קורח נשרף באש הזו כל הזמן ולא פוסק מאז שנבלע באדמה וזה ממשיך כי זרע בעם ישראל מחלוקת.

מאחר שקורח הרשיע וקלקל, גרם לחורבן ודברים שאין להם שני, העונש שלו היה שירד עם גוף ונשמה לשאול, המקום הנמוך ביותר בגיהינום. המחלוקת שיצר קורח גרמה שהגוף הגשמי והנשמה הרוחנית היו אצלו כדבר אחד.

וצריך ללמוד מזה מוסר גדול, יש הרבה עבירות בחיים שיש לאדם, אבל מחלוקת ולקום על תלמידי חכמים ולצער אותם, זה גורם לגוף הגשמי להשתלט על הנשמה הרוחנית והנתק של זה הוא נתק נצחי וקשה, נתק חמור ומסוכן שאין לו שני. קורח לעולם ועד לא הצליח ולא יצליח לנתק את החלק הגשמי מהרוחני ולכן הוא מתחת לאדמה צועק בזמן שהוא מתחדש ונשרף כל שלושים יום משה אמת ותורתו אמת.

האדם צריך לשמור על הנפש שלו שתישאר קדושה ושלא תתחבר עם הגוף הגשמי, כי ברגע שמחבר את הנפש הקדושה עם הגוף הגשמי ולא יכול לתקן את זה והוא יורד למקומות קשים שהתיקון שלהם חמור וקשה ביותר.

נשמור על הנשמה הטהורה בקדושה, בתורה במצוות ובמעשים טובים, בדבקות בקב"ה - "שִׁוִּיתִי ה' לְנֶגְדִּי תָמִיד" (תהלים טז, ח) ולא נאבד את הנשמה שהיא חלק א-לוה ממעל ורק מופקדת אצלנו. נשמור על הפקדון הזה בצורה הנכונה והטובה ביותר.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully