וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החופש כבר כאן: האם מותר לברך כשאנחנו לובשים בגד ים?

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

11.7.2024 / 17:59

רגע לפני החופש הגדול, הרב שי טחן נשאל על ברכות בבגד ים. תשובתו המלאה בפנים

גבר ישראלי צעיר מחזיק דגל ישראל בחוף הים מול השקיעה. ShutterStock
"הנמצא בים או בבריכה רשאי לברך ברכות בבגד ים אבל נכון ללבוש חולצה או לכסות עצמו ככל האפשר"/ShutterStock

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והשבוע: האם מותר לברך ולהתפלל כשאנחנו לובשים רק בגד ים?

שאלה:

אנחנו מתקרבים לתקופת החופש הגדול. האם מותר לברך ולהתפלל כשאנחנו לובשים רק בגד ים?

תשובה:

הנמצא בים או בבריכה רשאי לברך ברכות בבגד ים אבל נכון ללבוש חולצה או לכסות עצמו ככל האפשר. ובתוך המים אינו צריך לחבוש כיפה. וכן יזהר שלא לברך כשמולו נשים בלבוש לא צנוע. כמו כן לא יתפלל ולא יברך ברכת המזון עד שיהיה לבוש בצורה מליאה ומכובדת.

בשולחן ערוך (סימן עד ס"ו) כתב: "היתה טליתו חגורה על מתניו לכסותו ממתניו ולמטה, אף על פי שממתניו ולמעלה הוא ערום מותר לקרות קריאת שמע, אבל להתפלל אסור עד שיכסה ליבו". והעיר המשנה ברורה (ס"ק כא) שאין צריך לכסות רק את ערוותו ולא את רגליו מתחת לערווה. ואף על פי כן נכון לכתחילה אם אפשר לכסות גם את שאר חלקי גופו משום כבוד הברכה (משנ"ב סעיף כב).

ודין זה נאמר לא רק לקורא קריאת שמע אלא גם למי שמברך ברכות ושאר דברים שבקדושה, מלבד הרוצה להתפלל או לברך ברכת המזון שאז יש לו לכסות כל גופו לפי שבתפילה צריך לראות את עצמו כעומד לפני מלך ומדבר עמו שצריך לעמוד באימה (משנ"ב ס"ק כד).

ולגבי כיסוי ראש כשנמצא במי הים ובבריכה כתב בשערי תשובה (סימן ב אות ו) שבמרחץ אין צריך לכסות את ראשו ואפילו אין בזה משום מידת חסידות, ומכל מקום יש שמכסים ראשם, והעיר עליהם הרב חיד"א בברכי יוסף שזו היא חומרא יתירא.

והדבר פשוט וברור שאין להיכנס להתרחץ ולא להימצא בחוף ים או בריכה מעורבת גברים ונשים, ורק אם נכנס להתרחץ במקום שאין בו נשים ורואה אישה שעוברת וכדו' לא יברך מולה אלא אם כן היא לבושה בצניעות או שיטה גופו ממנה ויברך (עיין סימן עה בפרטי הדינים).

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully