וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ציר הרשע מתחזק; חשש בקהילה היהודית: "רף האנטישמיות יעלה"

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

29.7.2024 / 17:59

האנטישמיות גואה בעולם והקהילות היהודיות חוששות • הרב איסייב: "קיימת דאגה אמיתית בקרב הקהילות היהודיות, בעקבות העמקת היחסים בין ארמניה לאיראן בעסקת נשק ענקית"

מפגינים פרו-פלסטינים בעיר מאלמו, שבדיה, 9 במאי 2024. מיקי ישראלי,
מפגינים פרו-פלסטינים בעיר מאלמו, שבדיה, 9 במאי 2024/מיקי ישראלי

ההשפעות של המלחמה במזרח התיכון - מורגשות הייטב בקהילות היהודיות בעולם, ובפרט במדינות שבהן היחסים עם ישראל צוננים או מנותקים. האנטישמיות גואה והיהודים חוששים להסתובב בפומבי כפי שהיה עד כה.

אחת המדינות שבהן עלה באחרונה החשש בקרב הקהילה היהודית - היא ארמניה, שצועדת יד ביד עם איראן בציר משותף, מול המערב וישראל.

בימים האחרונים נחשף כי נחתמה עסקת נשק גדולה, בין איראן לארמניה, בשווי של חצי מיליארד דולר. חלק מהציוד שיסופק לארמניה - על פי הדיווח ב'איראן אינטרנשיונל', הוא מל"טי התאבדות של איראן, טילי שיוט, מערכות הגנה אוויריות ועוד - מדובר בקנה מידה ענק של עסקת נשק.

בישראל חוששים שעסקת הענק היא לא רק הצהרת כוונות של איראן וארמניה נגד אזרבייג'ן וישראל, אלא היא עלולה להוות סיכון ממשי.

בעקבות העמקת יחסי איראן - ארמניה, בקהילה היהודית בארמניה חוששים מעלייה נוספת באנטישמיות. כזכור, בית הכנסת היחיד במדינה הוצת ארבע פעמים ואף נערכו מצעדים אנטישמיים במדינה, בפומבי ובראש כל חוצות.

seperator

"האנטישמיות בארמניה באה גם בעקבות האשמות נגד ישראל, בכך שסייעה בנשק, תחמושת, ליריבתה הגדולה של ארמניה - אזרבייג'ן בעת כיבוש חבל נגורנו קראבך", מסביר הרב זמיר איסייב, הנשיא והרב הראשי של הקהילה הגיאורגית באזרבייג'ן, לדבריו, "ארמניה לא מתכוונת לוותר במהירות על חבל הארץ אותה היא כבשה לפני עשרות שנים ושבאחרונה הוא נכבש ממנה חזרה, ולכן, החליטה לפתח ברית אסטרטגית עם איראן ולרכוש ממנה נשק. החשש הוא שהיא מתכוונת לפתוח במלחמה עקובה מדם".

לדבריו, "קיימת דאגה אמיתית בקרב הקהילות היהודיות, בעקבות העמקת היחסים בין ארמניה לאיראן. עסקת הנשק היא חוליה בפאזל הרשע, שדוגל בשנאת יהודים ומוביל את אש האנטישמיות בעולם", הוסיף הרב איסייב.

כזכור, לפני חודש דווח, כי המדינה התשיעית שהכירה ב'פלסטין' מתחילת המלחמה, היא ארמניה, שהודיעה כי היא מכירה במדינה פלסטינית. בעקבות ההכרה, משרד החוץ זימן את שגריר ארמניה בישראל לשיחת נזיפה חמורה.

בהודעת משרד החוץ הארמני נמסר כי "המצב ההומניטרי בעזה והסכסוך הצבאי המתמשך הם הנושאים המרכזיים בסדר היום העולמי שדורש פתרון". לדברי המשרד, "ארמניה דוחה כל פגיעה בתשתיות אזרחיות, אלימות נגד אוכלוסייה ולקיחתם של בני ערובה ומצטרפת לקריאה הבין-לאומית לשחררם".

עוד נכתב בהודעת משרד החוץ הארמני כי "ארמניה הצטרפה לקריאת האו"ם להפסקת אש מיידית, תוך כוונה אמיתית של ארמניה לשלום ויציבות במזרח התיכון. ארמניה דוגלת בפתרון שתי המדינות ומשוכנעת שזהו הפתרון לסכסוך. בהתבסס על כך, ועל המחויבות לחוק הבין-לאומי ועקרונות השוויון ארמניה מכירה במדינה פלסטינית".

הרב איסייב מבקש להדגיש כי ישראל צריכה לחשוש מעסקת הנשק של איראן וארמניה, "שכן איראן תספק לארמניה נשק רב, אך התמורה שהיא תקבל גבוהה לאין שיעור, ארמניה תשתף איתה פעולה בתחום המודיעיני, יערכו פעילות צבאיות, אימונים והקמת בסיסים של איראן על אדמת ארמניה, המהווים איום על כל האיזור ומפרים את המאזן האאסטרטגי. במידה ואכן הכל יתמשש, ארמניה צפויה להיות עוד פרוקסי של איראן, מלבד לבנון, החות'ים ועוד".

עוד הוא הוסיף כי "לא רק ישראל חוששת משיתוף הפעולה הזה, גם האמריקנים חוששים ביותר מהמהלך והם צפויים לנסות ולמנוע ממנו להתממש. רק לאחרונה השגריר האיראני בארמניה קרא תיגר נגד ארה"ב ואמר בריאיון רדיו כי 'האמריקאים לא צריכים להתערב בפיתוח היחסים בין ארמניה לאיראן, זה לא העסק שלה', אמר".

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully