וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מותר לרכוש במכונת קפה אוטומטית במוצאי שבת?

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

12.9.2024 / 17:59

הרב שי טחן מנחה כיצד להתנהל עם מכונות אוטומטיות במוצאי שבת ובמהלך השבוע; מתי מותר ומתי אסור להשתמש במכונות קפה בבתי מלון, ומה ההבדל בין שימוש של יהודים ושל גויים

גבר צעיר רוכש קפה במכונה אוטומטית. ShutterStock
האם מותר לקנות קפה ממכונה אוטומטית במוצאי שבת בבית מלון שבו שהו אורחים יהודים מחללי שבת?/ShutterStock

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והשבוע: שימוש במכונות אוטומטיות.

שאלה:

האם מותר לקנות קפה ממכונה אוטומטית במוצאי שבת בבית מלון שבו שהו אורחים יהודים מחללי שבת?

תשובה:

אין לקנות קפה במוצאי שבת ממכונה אוטומטית להכנת קפה שפעלה בשבת בבית מלון של אורחים יהודים מחללי שבת. הסיבה לכך היא שאם המכונה פעלה בשבת על ידי יהודים, יש להימנע מלהשתמש בה במוצאי שבת, זאת על פי דברי הרשב"א (הובא במשנ"ב סימן שיח סק"ד), שקובע כי כלי שבישלו בו בשבת נאסר לשימוש מכיוון שהוא בלוע מהמאכל שהתבשל בו בשבת. אם מדובר באזור שבו שהו אורחים מחללי שבת, השימוש במכונה נאסר גם במוצאי שבת.

שאלה:

האם ניתן להשתמש במכונה בהמשך השבוע?

תשובה:

על פי הגאון רבי ישראל פישר (הליכות אבן ישראל עמוד תכז), עד יום שני יש להניח שהמים שבמכונה רתחו מספיק והדבר נחשב כהגעלה, ולכן מותר להשתמש בה לאחר מכן. ביום ראשון, אף שהתחלפו המים, ייתכן שאין מספיק מים כנגד כל המכונה, ולכן עדיין יש חשש לאיסור.

שאלה:

האם מותר להשתמש במכונה אם אינם יהודים השתמשו בה במהלך השבת?

תשובה:

אם המשתמשים במכונה היו אינם יהודים, מותר ליהודי להשתמש במכונה במוצאי שבת, מכיוון שאין בזה דין של "מעשה שבת". כלומר, אם הגוי הכין לעצמו ולא לישראל, אין בכך איסור, כפי שפוסק השולחן ערוך (סימן שכה ס"י), ואין צורך להמתין "בכדי שיעשו".

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully