וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: המטרה האמיתית של המלחמה

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

26.9.2024 / 17:59

הרב שי טחן מסביר את המשמעות הרוחנית של מלחמות ישראל: מקידוש השם ועד השליחות היהודית הגלובלית

בווידאו: דבריו של הרב שי טחן/יח"צ

במלחמות ישראל טמון היבט רוחני חשוב של קידוש השם, כך מסביר הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרה בברוקלין ניו יורק וראש בית הוראה ארזי הלבנון. הוא מצביע על מקורות מהכתובים ומהמסורת שממחישים את החובה הרוחנית העמוקה במלחמה. הרמב"ם, בהלכות מלכים (פרק ז', הלכה ט"ו), מדגיש שכאשר אדם יוצא למלחמה הוא פועל למען "איחוד השם".

הרמב"ם מבהיר שהמלחמה אינה רק פעולה פטריוטית להגנת העם והארץ, אלא יש בה משמעות עמוקה יותר של קידוש השם. המאבק הופך לשליחות רוחנית, בה המטרה היא להגדיל את שמו של ה' בעולם. כך המלחמה מקבלת מימד נוסף, מעבר להיבטים המעשיים והבטחוניים.

בהקשר זה, מסביר הרב טחן, מצוות משוח מלחמה היא אחת הדוגמאות לכך שהמלחמה היא גם אירוע של חיזוק רוחני. תפקידו של הכהן הוא לחזק את הלוחמים באמונתם באל ובמטרתם הרוחנית, ולא רק במטרות צבאיות. הדגש הוא על אמונה עמוקה ועל המודעות לערכים אותם מייצג העם היהודי.

לדבריו, מעבר לכך, חז"ל מלמדים שהעם היהודי אינו עם טריטוריאלי בלבד. יש לו שליחות גלובלית לשמש דוגמה לעולם ולהפיץ ערכי צדק ואמונה. ניצחונות ישראל במלחמות אינן רק הישגים לאומיים, אלא מהווים קידוש השם בפני העמים, המעצימים את שמו של הקב"ה ומחזקים את השליחות היהודית להוות אור לגויים.

הרמב"ם מוסיף שכאשר עם ישראל מנצח במלחמה, יש בכך קידוש השם, ואילו הפסד חלילה עלול לגרום לחילול השם. חשש זה בא לידי ביטוי גם בדבריו של משה רבנו לאחר חטא העגל, כשפנה לקב"ה ואמר "למה יאמרו מצרים למור?", כלומר, מדוע שהגויים יאמרו שאלוקים הוציא את בני ישראל ממצרים כדי להרגם במדבר? פירושו של רש"י לפסוק זה משקף את החרדה מפני חילול השם שיגרם כאשר אויבי ישראל יפרסמו את כישלונותיו, בדומה למה שמתרחש כיום דרך אמצעי תקשורת עוינים.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully