וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגולות השבת האחרונה של השנה

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

26.9.2024 / 17:59

שיעוריו של האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א - נודעים בעולם היהודי. הם משלבים חסידות ומחשבה, לצד טיפים לחיים טובים יותר. ליקטנו פנינים מתורתו הרלוונטים לחיי היומיום של כולנו. והשבוע: ניצבים

יהודים מתפללים בבית הכנסת. ShutterStock
יהודים מתפללים בבית הכנסת/ShutterStock

"אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם"

בעם ישראל יש ערבות בין אחד לשני, ומתי שיהודי מתחזק, זה משפיע על כולם, וכן להיפך. בפרשת השבוע, התורה הקדושה אומרת: "אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם, רָאשֵׁיכֶם, שִׁבְטֵיכֶם, זִקְנֵיכֶם, וְשֹׁטְרֵיכֶם, כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל. טַפְּכֶם נְשֵׁיכֶם, וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ, מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ." ידוע מה שאומרים רבותינו הקדושים: "אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם" - היום הוא היום הגדול, יום הרת עולם, ראש השנה.

כך מובא בזוהר הקדוש (בא, לב, ב) על הפסוק "וַיְהִי הַיּוֹם וַיָּבֹאוּ בְּנֵי הָאֱ-לֹהִים לְהִתְיַצֵּב עַל ה' וַיָּבוֹא גַם הַשָּׂטָן בְּתוֹכָם" (איוב א, ו), שהיום הזה מסמל את ראש השנה: "וַיְהִי הַיּוֹם דָּא רֹאשׁ הַשָּׁנָה," בו הקדוש ברוך הוא עומד לדון את העולם. על פי זה ניתן ללמוד כי התורה אומרת לנו: "אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם". התורה מונה עשרה סוגים של קהלים בתוך עם ישראל: רָאשֵׁיכֶם, שִׁבְטֵיכֶם, זִקְנֵיכֶם, וְשֹׁטְרֵיכֶם, כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל - אלו חמש קבוצות מהתורה מצד אחד, ובצד השני חמש קבוצות נוספות: טַפְּכֶם, נְשֵׁיכֶם, וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ, מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ.

כאשר ניקח את עשר הקבוצות האלו ונחלק אותן כמו בעשרת הדברות, חמש מצד אחד וחמש מצד שני, נראה כי רָאשֵׁיכֶם כנגד הדיברה הראשונה, שִׁבְטֵיכֶם כנגד הדיברה השנייה, זִקְנֵיכֶם כנגד הדיברה השלישית, שֹׁטְרֵיכֶם כנגד הדיברה הרביעית, וכֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל כנגד הדיברה החמישית. בצד השני של הלוחות טַפְּכֶם כנגד הדיברה השישית, נְשֵׁיכֶם כנגד הדיברה השביעית, גֵרְךָ אשר בקרב מחניך כנגד הדיברה השמינית, חֹטֵב עֵצֶיךָ כנגד הדיברה התשיעית, ושֹׁאֵב מֵימֶיךָ כנגד הדיברה העשירית. עשרת הדברות הן כנגד עשרה מאמרות שבהן נברא העולם.

אם נתבונן בקבוצה השישית - טַפְּכֶם, היא כאמור כנגד הדיברה השישית "לא תרצח". ואפשר לומר טפכם הם הילדים, ואדם שלא יודע איך לחנך את ילדיו ולא מדריך אותם בדרך השם, עלול לגרום להם לדרדר בצורה רוחנית קשה.

עלינו לדעת עוד יסוד חשוב, כל עשר הקבוצות בעם ישראל קשורות זו בזו. בעם ישראל יש ערבות הדדית, וכל יהודי משפיע על חברו. כאשר לא מקיימים מצווה אחת, כל שאר המצוות יורדות במדרגה, ולהיפך - כאשר כולם מתעלים ומתחזקים, אחד מרים את השני. בשעה שכולם בדבקות בקב"ה, ההשפעה של הקשר הזה ניכרת בשמים והקב"ה מרומם את כולנו.

השבת הקרובה היא השבת האחרונה של השנה. כל התיקון של כל השבתות של השנה נמצא בשבת זו. כאשר האדם מתנהג בדרך השם בשבת הזו, הוא משפיע שפע גדול ומתקן את כל השבתות שהיו בשנה כולה. השבת היא מקור הברכה, ואם ננהג בה בדרך הנכונה, גם ראש השנה והימים הנוראים יהיו מלאי ברכה והשפעה.

ראש השנה הוא יום הדין, בו כל מהות האדם נידונה לפני הקב"ה. אם נשכיל לנצל את השבת הקרובה בקדושה ובטהרה, נוכל להשפיע על כל השנה הבאה לטובה ולברכה.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully