וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאגה בקהילה היהודית בעקבות דבריו של הנשיא הצרפתי

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

7.10.2024 / 17:59

עמנואל מקרון קרא הטלת אמברגו נשק על ישראל והרתיח את הקהילה היהודית בצרפת ומחוצה לה: "ההשלכות של האנטישמיות ברחבי אירופה יהיו הרסניות"

נשיא צרפת עמנואל מקרון בארמון הנשיאות בפריז, 19 ביוני 2024. רויטרס
נשיא צרפת עמנואל מקרון בארמון הנשיאות בפריז, 19 ביוני 2024/רויטרס

הצהרתו האחרונה של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, שהציב קריאה להטלת אמברגו נשק על ישראל, מעוררת זעם ותחושות קשות בקרב הקהילה היהודית בצרפת ומחוצה לה. מקרון, שהביע את דאגתו מהמצב ברצועת עזה, טען כי ישראל צריכה להפסיק לחימה, תוך הבעת תקווה שמנהיגים נוספים יצטרפו לקריאתו להפסקת אש.

דבריו של מקרון לא התקבלו בשקט בישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב בתקיפות: "ישראל תנצח עמכם או בלעדיכם - אבל הבושה שלכם תהדהד הרבה אחרי שישראל תנצח". השיחה הטלפונית בין שני המנהיגים שהתנהלה לאחר מכן לא הצליחה להרגיע את הרוחות, נתניהו חזר והדגיש כי ישראל מצפה מידידיה לעמוד לצידה ולא להטיל עליה מגבלות נוספות שיחזקו את אויביה.

בישראל טענו כי מאחורי דבריו של מקרון עומדים אינטרסים פוליטיים וכלכליים הנוגעים ליחסיו עם קטאר. ההצהרה על האמברגו באה לאחר ביקור של שר החוץ הצרפתי בקטאר, שם נפגש עם עמיתו הקטארי לדיונים על המצב בעזה ובלבנון. במקום לעסוק בהחזרת החטופים, השניים דנו בעניינים הקשורים ישירות לאינטרסים של קטאר ושל איראן - מדינות התומכות בארגוני הטרור חמאס וחיזבאללה, כך נטען.

יש מי שמאמין שהצהרות כמו זו של מקרון נותנות רוח גבית לגורמים אנטי-ישראליים ואנטישמיים ברחבי העולם. לדברי מבקריו, אמירות מסוג זה מספקות לגיטימציה לארגונים ופעילים פרו-חמאס לפרסם טענות שישראל מבצעת "רצח עם" במוסלמים, ובכך מסייעות להעצמת השנאה נגד יהודים, במיוחד באירופה.

חבר הפרלמנט הצרפתי לשעבר, מאיר חביב, גינה את דברי מקרון והצהיר: "איזו בושה! ערב אירועי הזיכרון של ה-7 באוקטובר, עמנואל מקרון דורש להפסיק את משלוחי הנשק לישראל! זו אכזבה עצומה, בעיקר אחרי שהוא יודע היטב שישראל מותקפת ומנהלת מלחמה בטרור שמאיים על עצם קיומה".

גם השרה מאי גולן לא חסכה ביקורת, והשוותה את תמיכתו של מקרון באמברגו לתמיכת צרפת של וישי בנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה: "מקרון - קורא לעצור את משלוחי הנשק לישראל. מדובר באנטישמיות המוגשת בעטיפה של פרוגרסיביות".

הרב מנחם מרגולין, העומד בראש קהילה יהודית באירופה, אמר: "העובדה שמקרון בחר לגנות את ישראל במקום לשבח אותה על מאבקה בטרור, היא עידוד של עלילת הדם שהולכת ומתרחבת. ההשלכות על האנטישמיות ברחבי אירופה יהיו הרסניות".

מומחים אחרים הצביעו על העובדה שקטאר התחייבה להשקיע 10 מיליארד יורו לחברות סטארט-אפ וקרנות השקעה בצרפת, וטוענים כי ייתכן שזהו המניע המרכזי מאחורי הצהרותיו של מקרון. כך נראה כי צרפת ממשיכה במסורת בעייתית של הפניית עורף לישראל. בין אם מדובר באמברגו שהוטל על ישראל ב-1967 או בשיתופי פעולה עם משטרים עוינים, העמדה הצרפתית ממשיכה להתערער אל מול האתגרים שישראל מתמודדת עימם.

גם הרב זמיר איסייב, רבה של הקהילה ספרדית - גיאורגית בבאקו התייחס לדבריו של מקרון ושאל: "מדוע ההצהרות הללו נראות כאילו הוכנו על ידי משרד החוץ הקטארי?"

לדבריו של הרב איסייב: "לצרפת אין בעיה לשלוח את כלי הנשק החדשים ביותר לארמניה, שהופכת במהירות לפרוקסי איראני בקווקז. פריז לא מוטרדת מהעובדה שארמניה חתמה על עסקת נשק גדולה בשווי 500 מיליון דולר עם איראן. טהרן אמורה לספק לארמניה מל"טי תקיפה ומערכות טילי הגנה אווירית. בשביל זה ארמניה לכאורה תאפשר לאיראנים להקים בסיסים צבאיים על אדמת ארמניה?".

הוא הדגיש כי "אזרבייג'ן נחשבת לבעלת ברית האמינה ביותר של ישראל, מעמד הנגזר לא רק משיתוף הפעולה הכלכלי והביטחוני הנרחב ששגשג בשלושת העשורים האחרונים. באזרבייג'ן, יהודים חיו יחד עם האוכלוסייה המקומית במשך למעלה מאלף, מבלי לחוות אנטישמיות. אזרבייג'ן יחד עם ישראל "ננזפה" על ידי הארגון הבינלאומי IOF - אירגון מדינות פראקופוניות לענייני תרבות. בהודעה של הארגון באקו מואשמת ב"עקירה בכפייה של 115,000 פליטים" מקרבך. מדובר בטריטוריה אזרבייג'נית מוכרת רשמית, שבמשך 30 שנה נכבשה על ידי הבדלנים הארמנים בסיוע הצבא הרוסי. הארמנים טיהרו את הארץ הזו מבחינה אתנית, והרגו 16 אלף אזרבייג'נים באותו אופן שבו חמאס הרג ישראלים בטבח ב-7 באוקטובר. בשנה שעברה שחררה באקו את האזור הזה, וקראה לאזרחים הארמנים להישאר ולהיות אזרחים. הם עזבו את המקום לפני שהכוחות האזרבייג'נים הגיעו. אבל זה עבר באופן חלק אצל IOF".

"אותו אירגון קורא לישראל לשגת לגבולות 1967! המסקנה קשה, עצובה אבל ברורה", אמר, "זה דפוס, שאנחנו צריכים להתרגל אליו. ב-1940 ממשלת וישי שיתפה פעולה עם המשטר הנאצי של הגרמנים. בשנת 1967 הטילה צרפת אמברגו נשק על ישראל. כיום צרפת עושה את שניהם - תומכת באיראן ובשלוחותיה ומערערת את המאמץ המלחמתי של ישראל", הוסיף.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully