וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשור לציון "יום השחרור וההצלה": מחולל המהפכה ד"ר זכרייב בראיון מקיף

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

15.10.2024 / 17:59

מייסד 'יום השחרור וההצלה' מספר על המאבק להכרה, ההישגים הבינלאומיים, והחזון להפוך את כ"ו באייר לחג יהודי עולמי; 'חייבים לכתוב את ההיסטוריה שלנו בצורה שלא תישכח לעולם'

'יום השחרור וההצלה', המתקיים מדי שנה בכ"ו באייר, התאריך העברי של יום כניעת הרייך הגרמני בצרפת, מהווה יום זיכרון משמעותי לגבורת העם היהודי בתקופת השואה ולניצחון על הנאצים. יום זה, אשר נוסד לפני עשור על ידי ד"ר גבריאל גרמן זכרייב, מצוין לא רק בישראל אלא גם בקהילות יהודיות ברחבי העולם, באו"ם, במועצת אירופה ועוד. היום המיוחד הזה נועד להעלות על נס את ההודאה להשם על הצלת שארית הפליטה ואת הגבורה היהודית ושחרור העולם מהפשיזם הנאצי.

ד"ר זכרייב, סגן נשיא הקונגרס היהודי הרוסי ונשיא קרן הצדקה הבינלאומית Stmegi, הפועל למען יהודי ההרים יוצאי הקווקז, הוא היוזם והכוח המניע מאחורי יום השחרור וההצלה.

בראיון מקיף לרגל עשור ליוזמה ששינתה את תפיסת הזיכרון על השואה, חוזר זכרייב לרגעים הדרמטיים והמרגשים ומגולל את סיפור הגבורה היהודי שהפך לחלק בלתי נפרד מחייו ומחיי האומה היהודית.

"לפני 10 שנים, כשהגענו לישראל עם היוזמה הזו, לא כולם האמינו שנוכל להטמיע את כ"ו באייר כיום של ניצחון והודיה בלוח השנה היהודי", הוא מספר. "אך בעזרת רבנים חשובים מכל העולם, הצלחנו להחדיר את היום הזה, ולציין אותו בקהילות רבות, יחד עם הדלקת שלושה נרות ותפילות לזכר הנופלים."

ד"ר גבריאל גרמן זכרייב. יח"צ,
ד"ר גבריאל גרמן זכרייב/יח"צ

מעבר להכרה בישראל, יום השחרור וההצלה זכה לתמיכה ממוסדות בינלאומיים רבים. "כיום, לא רק הכנסת קבעה לציין את היום הזה בעצרת תפילה מיוחדת בכותל אלא אנו מקיימים אירועים משותפים עם מוסדות האיחוד האירופי ובהם; מועצת אירופה ועידת השרים וגופים בינלאומיים ואירופאים יחד עם קהילות יהודיות בעולם כולו," מוסיף זכרייב. היום הזה משמש כמסמל לאחדות העם היהודי ולהוקרה לגבורת החיילים ששחררו את העולם מהנאציזם. "הייתי נרגש מאוד כשכנסת ישראל אישרה את החוק להנצחת כ"ו באייר," נזכר זכרייב. "זה היה רגע מכונן שמאשר את החשיבות הלאומית וההיסטורית של היום הזה. זה היה אחד הרגעים השמחים בחיי."

בזכות פועלו של זכרייב, יום השחרור וההצלה מצוין גם במדינות רבות מחוץ לישראל, והוא ממשיך להתרחב בקהילות יהודיות נוספות ברחבי העולם.

זכרייב רואה ביום זה לא רק יום זיכרון הזוועות, אלא גם יום של זיכרון הגבורה היהודית. "כשהתבוננתי על השואה," הוא אומר, "הבנתי שאנו צריכים לזכור לא רק את הקורבנות, אלא גם את יד ה' בניצחון ואת שליחיו בעלות הברית ובהם מאות אלפי החיילים היהודים, שנלחמו בעוז למען חירותם ולמען העם שלהם. זהו חלק בלתי נפרד מההיסטוריה שלנו".

לדבריו, המסר המרכזי של יום השחרור וההצלה הוא שימור הזיכרון לדורות הבאים. "אנחנו חייבים שילדינו ונכדינו יזכרו את התאריך הזה," אומר זכרייב. "כמו שאנו חוגגים את חנוכה ופורים, כך יש לציין גם את כ"ו באייר, יום הניצחון על הנאצים, ולהודות לה' על שהציל אותנו."

זכרייב מתאר בראיון גם את ההקשר האישי שלו ליום זה: "כשגרנו באזרבייג'ן, תמיד חגגנו את התשיעי במאי, יום הניצחון על הפשיזם. עבורי, היה ברור שהיום הזה חשוב במיוחד ליהודים, משום שבזכותו העולם היהודי השתחרר. רציתי שנזכור גם את החיילים היהודים שנפלו במלחמה ונשכחו'.

באופן דומה, הוא מדגיש את החשיבות של הורשת המסורת והזיכרון לדורות הבאים: "בכל פעם שאני רואה ילדים לומדים משניות לזכר הנופלים, אני מתרגש. הם הדור הבא שישמור על הזיכרון והמורשת. יש לנו פרוייקט מרגש; אלפי ילדים לומדים בכל יום משניות לזכר הקדושים. התורה שלהם מחזיקה את העולם ומעניקה לנשמות עילוי גדול בשמיים".

הוא חוזר שוב ומדגיש: "אני מקווה שיום זה יהפוך לחג יהודי בכל בית, כמו חנוכה ופורים, ושבכל בית ידליקו שלושה נרות בכ"ו באייר. אנחנו חייבים לכתוב את ההיסטוריה שלנו בצורה שלא תישכח לעולם".

מלבד פועלו להנצחת יום השחרור וההצלה, ד"ר זכרייב עומד בראש קרן הצדקה הבינלאומית Stmegi, הפועלת לטובת יהודי ההרים יוצאי הקווקז. הקרן עוסקת בקידום החינוך, רווחה ומוסדות תורה וחסד. "מאז הקמתה של Stmegi לפני כמעט רבע מאה, פעלנו לתמוך בכל תחום בו נדרשה עזרה, הן לקהילת יהודי ההרים והן לכלל הציבור בישראל ובעולם כולו", הוא מסביר.

אנחנו, בקרן STMEGI, משתפים פעולה עם כל הארגונים היהודיים הדתיים. נכון שהמיקוד של הארגון שלנו הוקם כדי לעזור ליהודים ההרריים. אבל אנחנו תומכים עוזרים ומסייעים לבתי הכנסת בישראל ובעולם כולו וכפי שאמרתי קודם למוסדות חינוך רווחה תורה וחסד בכל המגזרים ובכל העולם. אנחנו ניגשים לכל בקשה במלוא הרצינות ותשומת הלב, ומעניקים לכל בקשה או יוזמה את הכוח להגשים אותו. בשבילי כולם שווים".

הוא מתרגש כשהוא נזכר בכפר הולדתו באזרבייג'ן: "קרסניה סלובודה היא המולדת שלי. ערש הולדתי והמורשת שלי. כאן גדלתי. קרסניה סלובודה הוא מקום שאני תמיד חושב עליו ותמיד דואג לגבי המשפחות שם. שם קבור אבי, ולכן אני משתדל לבקר שם מספר פעמים בשנה. אני אוהב את המקום הזה, את האוויר והאוירה. זה הקסם של המקום. פתחנו שם מוזיאון, היחיד מסוגו בעולם לתולדות היהודים ההרריים ומורשתם שרק השנה נכלל ב-100 המוזיאונים הטובים בעולם. זו גאווה גדולה עבורנו".

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully