וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דקדקנות חסרת תקנה

הרב אמנון בזק

19.8.2013 / 18:54

זכותו של הרב פרל לערער על חוקיותו של פורום תקנה אך מן הראוי שיחשוב היטב מה היה משיב לנפגע מינית אם היה פונה אליו ומסרב לפנות למשטרה. הרב אמנון בזק משיב

הרב מוטי אלון הורשע הבוקר במעשים מגונים בבית משפט השלום בירושלים, אוגוסט 2013. נועם מושקוביץ
הרב מוטי אלון/נועם מושקוביץ

הרב בני פרל תוקף בחריפות את חברי פורום תקנה, שאותם הוא מכנה "מחסלים באפלה", החברים במנגנון ה"פסול בעיקרו ומסוכן לחברה", זהה בעיניו – לא פחות – לבוררות בעולם התחתון. אינני חבר בפורום תקנה, אולם אם יש משהו מסוכן והרסני לחברה, הרי היא אותה גישה דקדקנית שבה דבק הרב פרל, המתעלמת מייסוריהם של נפגעי תקיפה מינית בעבר, ומן הצורך למנוע מקרים כאלה בעתיד, בשל סיבות טהרניות התלויות על בלימה.

אין ספק, שהמצב הרצוי היה, לו נפגעי תקיפה מינית היו פונים לרשויות החוק לטיפול בפוגעים. אולם אני מניח שגם הרב פרל יודע שבמקרים רבים, נפגעי תקיפה מינית אינם מעוניינים להיחשף לתהליכים הציבוריים של המשטרה ובית המשפט. על אחת כמה וכמה, דברים אלו נכונים כלפי נפגעי תקיפה מינית במסגרות החינוך הדתיות, שאינם מעיזים להתלונן על דמויות שלעתים הן אנשי ציבור ידועים. ישנם גם מקרים שבהם רק לאחר שנים, הנפגע מעז להתלונן ואז כבר חלה התיישנות על הפגיעה בו. במצב זה, במשך שנים רבות אותם אנשי ציבור המשיכו לנצל את המצב לצורך המשך ניצול מיני של עובדיהם ותלמידיהם.

הרב בני פרל: מחסלים באפילה

פורום תקנה קם על מנת להפסיק ולכל הפחות לצמצם תופעה איומה זו. הפורום עובד בשיתוף פעולה עם היועץ המשפטי ועם רשויות החוק, והוא כולל רבנים ידועים ומוערכים מכל קצווי הקשת הרחבה של הציבור הדתי-לאומי. בדרך שקטה הוא משיג מה שרשויות החוק לא היו יכולות לעשות כלל וכלל: להרחיק את הפוגעים מעיסוק בעולם החינוך, ולפחות למנוע התיישנות ממקרים נוספים בעתיד. למותר לציין, שהפורום פועל רק כאשר הוא איננו מצליח לשכנע את הנפגעים לפנות למשטרה, ותוך כדי הפנייתם לגורמים מקצועיים לשיקום.
כל זה הוא לצנינים בעיני הרב פרל. בשל טענות על חוסר שקיפות והעדר מנגנון בחירה לחברי הפורום, כל מה שהוא רואה זה "חיסול באפלה". אין הוא מציין כיצד לדעתו אמורות להתקיים בחירות לגוף זה, וכיצד אפשר לחשוף לציבור סיפורים שעצם חשיפתם המצומצמת היא רק בגלל שהברירה האחרת, היא שלא תהיה חשיפה בכלל. ברור שאין זו מציאות אידאלית, אך היות שמדובר בקשת של אנשים המקובלים על הציבור כולו, הרי שהמחיר הוא מזערי כאשר שוקלים אותו מול החשיבות העצומה במלחמה מול הנגע הנורא של הניצול המיני. קשה להבין את העולם המוסרי המוכן להמשיך עם קיומו של הניצול המיני בשל חששות רחוקים של מניעים זרים ואלימים.

הרב פרל גם טוען, משום מה, שהפורום פועל ללא דיני ראיות מקובלות, בשעה ש"כל למדן מכיר את החקירות של האחרונים הטוענים שעצם העדות היא זו שמכריעה ולא גילוי האמת". קצת מביך שראש ישיבה איננו מודע לכך שטענה זו אינה מופיעה בחקירות של אחרונים, אלא היא מפורשת בדברי הרמב"ם (הלכות יסודי התורה ח, א), אולם כל זה איננו רלוונטי. הפורום כלל איננו שופט, וכל פעילותו מושתתת על שיתוף פעולה עם הפוגע, שבדרך כלל מבין שזהו גם אינטרס שלו במצב שנוצר.

פעילות זו של פורום תקנה ייחודית למגזר הדתי-לאומי. במגזר החרדי לרוב מטאטאים תלונות על ניצול מיני מתחת לשטיח, ולמגזר החילוני אין באמת כתובת למקרים הרבים שאינם מגיעים לרשויות החוק. רק במגזר הדתי-לאומי קיימת האפשרות מצד אחד להכיר בצורך להתמודד עם אחת התופעות הנוראות ביותר בחברה, ומצד שני למצוא דרך כיצד נפגעים יחושו בנוח להתלונן, כשהם נפגשים עם גדולי תורה, שרוב רובו של הציבור מעריך את נכונותם לפעול בזמנם העמוס למען הנפגעים.

זכותו של הרב פרל לפנות לבג"ץ ולנסות לערער על חוקיותו של גוף זה. אולם מן הראוי שקודם לכן יחשוב הרב פרל היטב מה הוא היה משיב לנפגע מינית שהיה פונה אליו ומסרב לפנות למשטרה, ומהי הדרך למנוע פגיעות מיניות נוספות בעתיד במצב כזה. מוטב, שאת מקומה של הצדקנות המשפטית תתפוס הערכה לפועלם לאלו שבניגוד אליו אינם מציעים רק "פעולות הסברה", אלא מבינים שכדי להילחם בנגע הזה אין פשוט שום דרך אחרת.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully