וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש ברבנות הראשית: בחירות חוזרות למועצת הרבנות?

15.1.2014 / 12:00

בג"ץ הורה למדינה לנמק מדוע לא לבטל את הבחירות למועצת הרבנות. ההחלטה ניתנה במסגרת עתירה שנועדה להביא לקיומן של בחירות חדשות ובכך להשיג את ריענונה של הרבנות

טקס הצהרת האמונים של חברי מועצת הרבנות הראשית בבית הנשיא. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
מועצת הרבנות הראשית/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

בג"ץ הוציא אתמול (שלישי) צו על תנאי המורה למדינה לנמק תוך שלושה שבועות מדוע לא לבטל את הבחירות למועצת הרבנות הראשית לישראל. מדובר בהחלטה מפתיעה שמגדילה את הסיכויים לבחירות חוזרות למועצה. ההחלטה ניתנה במסגרת עתירה שנועדה להביא לקיומן של בחירות חדשות, בהן יציגו רבנים פעילים ויצירתיים את מועמדותם לכהונה כחברי מועצת הרבנות הראשית ובכך להשיג את ריענונה של הרבנות ושיפור תפקודה.

העתירה הוגשה מיד לאחר תוצאות הבחירות. העותר, עו"ד מרדכי אייזנברג, מהתנועה להגינות שלטונית טען כי עסקה פסולה שנרקמה בין הבית היהודי והחרדים היא זו שהובילה לתוצאות דומות ולכך שהרכב הרשימה לא השתנה. בין היתר, כך על פי החלטת שופטי בג"ץ המדינה תיאלץ להשיב מדוע לא יבוטלו הבחירות משום שנמצאה מעורבות פסולה של לשכת סגן השר לשירותי דת למען בחירתם מחדש של עשרת הרבנים שסיימו כהונתם במועצת הרבנות הראשית.

דיון בבג"ץ על ייצוא הגז, אוקטובר 2013. נועם מושקוביץ
דיון בבג"ץ/נועם מושקוביץ

בנוסף, בהחלטה נכתב כי המדינה תיאלץ גם להסביר מדוע לא יבוטלו הבחירות שהרי הגוף הבוחר הוטעה והוצג בפניו מצג שווא כאילו הרבנים הראשיים לישראל, דוד לאו ויצחק יוסף "תומכים בבחירתם של עשרת הרבנים שסיימו כהונתם, לכהונה נוספת". כמו כן, על פי ההחלטה, הגוף הבוחר הוטעה פעם נוספת כאשר הוצג בפני חבריו כאילו עשרת הרבנים שסיימו כהונתם הם היחידים העומדים לבחירה, וחברי האסיפה כלל לא עודכנו כי ארבעה רבנים נוספים הגישו מועמדותם בבחירות אלו.

על אף שטרם התקבלה החלטה סופית, החלטת בג"ץ מאתמול מלחיצה גורמים רבים שבחשו בעבר למען בחירתם של חברי המועצה. במידה ותתקבל החלטה לקיים בחירות חוזרות, הם ייאלצו לפתוח במסע שכנועים חדש של 150 חברי הגוף הבוחר במטרה שאלו יתמכו פעם נוספת ברב אותו הם מייצגים. בהתחשב בעובדה שכבר התקיימו בחירות, זו תהיה עבורם משימה קשה.

ישנו חשש נוסף כי רבנים שלא הגישו את מועמדותם בפעם הקודמת בגלל ה"דיל" שנרקם בין המפלגות יעשו זאת הפעם במידה ויתקיימו בחירות. היה וכך יקרה, כמה מהרבנים החברים כיום במועצה שזכו למספר נמוך של קולות, ייפלטו מהרשימה.

הנשיא שמעון פרס עם הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף (שמאל) והרב הראשי האשכנזי דוד לאו. יואב דודקביץ'
הרבנים הראשיים ונשיא המדינה/יואב דודקביץ'

עו"ד אייזנברג הסביר בשיחה לוואלה! יהדות כי הצורך בבחירות חוזרות למועצה קיים דווקא "בשעה קשה זו בה אנו זקוקים לרבנות ראשית הנהנית מאמון הציבור ותורמת לדמותה היהודית של מדינת היהודים". עוד הוא מוסיף: "הכל תמימי דעים כי כקולקטיב נכשלה המועצה היוצאת במילוי תפקידיה שבחוק, מאליו מובן אם כן כי ההסכמים לבחירת המועצה היוצאת מחדש, היו בלתי ראויים. יש לתקוף את השיטה לפיה די בקרבת משפחה או שייכות פוליטית בכדי לאייש משרות כה חשובות בחיי העם".

ההחלטות החשובות ברבנות הראשית לא מתקבלות רק על ידי הרבנים הראשיים, לאו ויוסף אלא גם בהצבעה הנערכת במועצה שנחשבת לגוף בעל סמכות הלכתית, שבפניו מובאים לדיון מגוון נושאים הלכתיים. חברים בה שישה עשר רבנים ודיינים בכירים, אשר נבחרים בידי הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים. בראש המועצה עומדים הרבנים הראשיים. כמו כן, על חברי המועצה נמנים ארבעת רבנים הערים הגדולות, אשר אינם צריכים להיבחר.

עוד בנושא בוואלה! יהדות

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully