וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה חרדיות רוצות? לומר "אמן"

2.2.2014 / 8:00

טרנד ישן מתקיים מזה שנים בקרב נשים חרדיות, דתיות ואף חילוניות רבות, נקרא "סעודת אמנים". רוצות זיווג או ילדים? רוצות שלום בית ופרנסה? תנו ביס ותדאגו שיענו לכן אמן

בלבוסטע. אבי כהן
בלבוסטע/אבי כהן

אמא, נו.. הבעה מתוסכלת של בת שש עם עיניים בעלות גוון אפרפר. המשכתי לא להבין מה היא רוצה ממני. "לא ענית לי אמן" היא נכנעה. אכן בעיה קשה, בפרט כאשר בכיתה א' יש מבצע ברכות. בכל פעם שזיכתה אדם בעניית אמן, מגיע לה וי בדף המבצע. בסיומו, יהיו כמובן פרסים משתלמים. בתור אם החרדה לשלומה הנפשי של בתה וחפצה כי זו תאהב ברכות ולא תקבל סיוט, הסברתי לה בנחת, לא לפני שעניתי לה אמן, על הלגימה הרביעית מהכוס התשיעית באותו יום, כי עניית אמן אכן חשובה במיוחד, אם כי חייבים לשמור על פרופורציות. "גם אם לא ענו אמן, מכל סיבה שהיא, הברכה שלך שווה ומשתלמת". היא נרגעה והבית חזר לשגרה.




הטרנד החדש של החרדיות - מתאמנות למרתון
מסיבות במועדונים לחרדיות בלבד

מעלות רבות ונצורות מיוחסות לעניית אמן, הידועה כמושכת איתה מלמעלה שפע, בריאת מלאכים בעלי סגולות ריפוי מיוחדים ובכלל, כל מה שנדרש לאדם כדי לחיות יותר טוב בעולם הזה. טרנד ישן במיוחד, המתקיים מזה שנים בקרב נשים חרדיות, דתיות ואף חילוניות רבות, נקרא "סעודת אמנים" (אמן) סעודה זו מתייחסת לימים עברו מתקופת דוד המלך, אשר בה, לפי הידוע, היו מתים מדי יום מאה אנשים. ברוח הקודש ראה דוד כי הסיבה למוות זה, היא משום שעם ישראל לא בירך את ה' כראוי. לתיקון, קבע כי יש לומר מאה ברכות מדי יום כנגד מאה נפשות, והמוות פסק.

ברחבי הארץ מתכנסות נשים בבתים פרטיים ובמרכזים שונים, לענות אמן זו לזו. לתפילה ברבים יש כוח גדול יותר מאשר ביחיד. כל אחת יכולה לארגן בביתה "סעודת אמנים" ואף להזמין נשים האמונות על עריכת סעודות אלו ללא תשלום, לזיכוי הרבים. "סעודות אמנים" רבות נעשות בשילוב עם הפרשת חלה או סיפורי ישועות. אני מתקשרת לאמא שלי, זו שיודעת תמיד הכל ושואלת אותה קצת על סעודת אמנים. "אה, בוודאי. בראש חודש האחרון ארגנתי אחת כזאת בקורס שאני לומדת". כמה נפלא, הנה יש לי מידע ממקור ראשון. לאחר מכן אני מבקשת לברר היכן נערכת הסעודה הקרובה, שאוכל להשתתף בעצמי בחוויה.

כתף בקר של יואב בלימן.
אנחנו ספרנו לפחות שלוש סוגי ברכות שאפשר לברך על זה

נכנסתי לבית פרטי בשעה 20:30 בערב. סלון רחב ידיים קלט לתוכו כסאות בכל מקום פנוי. על שולחן גדול במרכז החדר עמדו קערות ענק עמוסות בכל טוב ארץ ישראל. תבשילים, פירות, מני מאפה ושתיה קרה וחמה. "זו אחת משקיעה", מסבירה לי אחת הנשים שכבר נמצאות שם. אני ניגשת אל המשקיענית ושואלת אותה לשם מה הפאר וההדר? בסעודת אמנים צריכות להיאמר חמש הברכות הבסיסיות - מיני מזונות, פרי הגפן, פרי העץ, פרי האדמה, ושהכל. ציבור האנשים מתכנס ומברך - כל אחד בנפרד, על המאכל שהוגש בפניו וכולם כאחד עונים לאחר הברכה בקול – אמן.

"את רואה אותי כאן היום? זה כלל לא מובן מאליו. במשך שש שנים ניסינו להביא ילד לעולם ולא הצלחנו. יום אחד התקשרה אלי אחותי וסיפרה כי השתתפה באירוע מרגש ויוצא דופן ושמעה הרבה סיפורים מעוררי תקווה. ככה שמעתי לראשונה על הסעודה הזו והחלטתי שאני עושה אצלי בבית. מה יכול להיות? הזמנתי כמה שכנות, חברות, הנחתי על השולחן כמה צלחות פשוטות ובהן מאכלים הנדרשים לחמש הברכות והזמנתי רבנית מארגון הידברות. זה נשמע מעולם אחר, אבל שלושה חודשים לאחר הסעודה שנערכה אצלי בבית, הריתי. בלידה הייתה לי קריסת מערכות וכמעט קבעו את מותי. בעלי הבטיח אז בשמי שאם אצא בחיים מהלידה, אערוך "סעודת אמנים" לכל נזקקת שתבקש. מאז כבר שנתיים שאני עושה לפחות פעם בחודש-חודש וחצי, סעודה מפוארת ומזמינה בחורות הזקוקות לזיווג, אנשים המתקשים בפרנסה, שלום בית, זרע של קיימא ורואים ישועות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כמה ברכות אפשר להוציא מכאן?/מערכת וואלה!, צילום מסך

אני מתיישבת, האווירה בחדר מתחממת עם הדמעות הניגרות מעיני נשים נרגשות המספרות את סיפוריהן האישיים ומנשים המסבירות לאיזו ישועה הן זקוקות, ולפני הברכה, מבקשות בקשה בקול רם והקהל עונה אמן. ברגע של אתנחתא, מסבירה לי בעלת הבית על סגולות המיוחדות לברכות: לברכת המזונות, סגולה לפרנסה. לגפן, סגולה לזיווג, כפי שנאמר "ענבי הגפן בענבי הגפן".לברכת בורא פרי העץ, סגולה לראות המשכיות וזרע של קיימא. לברכת בורא פרי האדמה, סגולות מרפאות, מאחר והאדם נוצר מאדמה. הבקשה היא על רפואה שלמה לחולים, שלא נדע. לברכת "שהכל"- יש סגולה כללית. הכל בכל מכל כל. בברכה הזו יכול אדם לבקש ככל אשר יעלה על רוחו.

נמלאת קנאה מהדבקות והאמונה האמיתית היוצאת מכל אות ואות בברכות הנשמעות באוזניי. נוטלת כוס מים, מברכת ברכת "שהכל", ומבקשת בשקט בלבי, שלכל עם ישראל יהיה הכל בכל מכל.

רוצות להמליץ לשיפי על אירועים לנשים חרדיות?
כתבו ושלחו לנו

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully