וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסעדות הוצגו באינטרנט ככשרות ונקנסו

18.2.2014 / 14:58

הרבנות הראשית לישראל קנסה לאחרונה שתי מסעדות בירושלים שלטענתה בעליהן הציגו עצמם ככשרים על אף שבמסעדות עצמן לא נתלה תעודת כשרות או מידע הקובע שהמסעדה כשרה

משגיחי כשרות. Gerry Broome, AP
משגיח כשרות/AP, Gerry Broome

הרבנות הראשית לישראל קנסה לאחרונה שתי מסעדות בירושלים שלטענתה בעליהן הציגו עצמם ככשרים על אף שבמסעדות עצמן לא נתלה תעודת כשרות או מידע הקובע שהמסעדה כשרה.

שי גיני, הבעלים של מסעדת "טופולינו פיצה" בירושלים ויהונתן ודעי, הבעלים של מסעדת "קרוסלה" קיבלו לפני ארבעה חודשים הודעת קנס בגין כך שהציגו את המסעדה שבבעלותם ככשרה ובכך הפרו את חוק איסור הונאה בכשרות. החוק קובע כי "בעל בית אוכל, לא יציג בכתב את בית האוכל ככשר, אלא אם כן ניתנה לו תעודת הכשר".

למרות שגיני ודעי לא עברו על הוראות הסעיף, ולא הציגו בכתב את האוכל ככשר, הוטלו עליהם קנסות. ברבנות הראשית הסבירו כי הסיבה להטלת הקנסות היא "בגין פרסומים באינטרנט שהציגו את העסקים ככשרים". לדבריה, החוק אוסר על הצגתו בכתב של בית עסק ככשר אם אינו כזה, ואינו מגביל איסור זה לשלטים בעסק עצמו בלבד. "יש בכך היגיון בתקופה שבה מקובל להזמין מזון בשליחות מבלי לבקר בעסק, באמצעות האינטרנט או באמצעות מידע שהתקבל דרך האינטרנט".

גיני ודעי טוענים כי לפני שלושה חודשים ביקשו להישפט בגין העבירה אך מאז ועד היום לא זומנו למשפט. ולא רק זו בלבד, הם גם מסבירים כי פרשנות החוק פוגעת בחופש העיסוק, "לפי החוק אסור להשתמש בפועל כשר ביחס למסעדה שאין בידה תעודת הכשר של הרבנות", מסבירה עו"ד ריקי שפירא רוזנברג, המייצגת את השניים מטעם "המרכז הרפורמי לדת ומדינה". לדבריה, הדבר אסור "אף כאשר הפרסום מבהיר כי הכשרות אינה לפי תעודת הכשר של הרבנות, הנה פרשנות לא חוקתית הפוגעת בחופש העיסוק של העסקים ואינה עומדת בתנאי פסקת ההגבלה".

מהפכת הכשרות יוצאת לדרך

מהפכת הכשרות. גדעון צנטנר
הרב הראשי לאו, בנט והרב בן דהן מכריזים על מהפכת הכשרות/גדעון צנטנר

ברבנות הראשית לישראל הוסיפו בתגובה כי "מי שבוחר לסטות מדרך המלך ולנסות להציג עצמו ככשר בדרכים אחרות, מעלה חשד לגבי טוהר כוונותיו. בעלי העסק שבנידון פנו לאחרונה לרבנות ובפנייתם טענו כי הם "פועלים לפי דיני הכשרות", ללא משגיח של הרבנות. בעבר הייתה בעסקים אלו תעודת כשרות חוקית של הרבנות ירושלים, אולם היא נשללה מהם בעקבות סירובם לפעול לפי נהלי הכשרות של הרבנות הראשית".

לדברי הרבנות, "כאשר אתר פרסומי מפרסם בית עסק, מתבקש להניח שבית העסק עומד מאחורי הפרסום. בעלי העסק יכלו לטעון שהפרסום אינו באחריותם בפנייה ליחידה לאכיפת הונאה בכשרות, והטענה הייתה נבדקת. מאחר ששני בעלי העסק המדוברים בחרו לבקש להישפט, שיקול הדעת אם לבטל את הקנס הועבר בלעדית לבית המשפט ואין לרבנות יכולת להחליט בעניין. נכון לכתיבת שורות אלו, שתי המסעדות עדיין מוצגות ככשרות באתרים שונים ברחבי הרשת. זימון לבית המשפט יוגש לבעלי העסקים לאחר שתושלם הכנת כתב האישום. השלמת ההליך מתעכבת לאור העומס המוטל על המחלקה".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully