וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא להשכיר דירה ללסבית? לבני מקדמת מאסר על אפליה

14.5.2014 / 20:14

לאחר שפורסם בוואלה! יהדות כי רב העיר רמת גן יעקב אריאל המליץ שלא להשכיר דירה לזוג לסביות, אמרה שרת המשפטים: "זו עבירה פלילית ועוולה אזרחית". רבים מתחו ביקורת על הרב

רב שיח עם הרב הראשי של רמת גן הרב יעקב אריאל, יולי 2011. עומר מירון
"מ?שרת ציבור לא יכול לקרוא לאפליה פסולה". הרב יעקב אריאל/עומר מירון

מתקפה חריפה נגד רבה הראשי של רמת גן, הרב יעקב אריאל, בעקבות פסיקתו שפורסמה היום (רביעי) בוואלה! יהדות ולפיה אין להשכיר דירות לזוג לסביות מכיוון שמדובר "בזוגיות שאיננה טבעית". רבים מתחו ביקורת על דבריו של הרב, וגם שרת המשפטים ציפי לבני התייחסה לנושא האפליה בדיור.

לבני הנחתה את הגורמים המקצועיים במשרדה לבחון את הנושא בעקבות התבטאויותיו של הרב אריאל ותלונות נוספות שהתקבלו בלשכתה, בין היתר מח"כ איברהים צרצור, בהם נטען כי חברות קבלניות מפלות לרעה קבוצות שונות באוכלוסייה, כגון ערבים וחברי הקהילה הגאה, בבואם לרכוש דירות. כיום, החוק הקיים אינו אוסר על אפליה בתחום המקרקעין, אלא רק על נותני שירותים. על כן הנחתה לבני למשרדה לבחון את הצורך בתיקון חקיקה בנושא ולהוסיף את תחום הדיור לחוק אותו היא מובילה – איסור אפליה שבצדו עונש מאסר לתקופה של חצי שנה.

"המלחמה באפליה היא אחת המלחמות הנפוצות והקשות ביותר, אבל גם החשובות ביותר במדינה דמוקרטית", אמרה לבני. לדבריה, "סוגיית הדיור אינה נכללת בחוק איסור אפליה, אך המציאות שבה רבנים קוראים שלא להשכיר דירות למי שאינו יהודי או לחברי הקהילה הגאה, מחייבת אותנו לפעול ולהבהיר שכל סוג של אפליה לרבות בדיור היא עבירה פלילית ועוולה אזרחית שעונשה מאסר".

"הגיע הזמן לקדם חוק שאנשי ציבור הקוראים לאפליה יפוטרו לאלתר מכל תפקיד ציבורי", אמר מנכ"ל עמותת "ישראל חופשית", מיקי גיצין. "לא יכול להיות שרב יקרא שלא להשכיר דירות ללסביות או להומואים או לערבים או לכל מיעוט ש'לא בא לו טוב בעין' או באמונה".

גיצין אף שיגר מכתב לראש עיריית רמת גן, ישראל זינגר, ובו דרש לפטר את הרב מתפקידו. "זכותו של הרב אריאל להחזיק בדעות חשוכות, אבל מ?שרת ציבור שנהנה ממשכורת מכספי משלם המסים לא יכול לקרוא לאפליה פסולה של זוג נשים רק בשל נטייתן המינית", כתב. הוא דרש להודיע לרב אריאל על סיום תפקידו, "ולקבוע בכך רף ערכי חשוב לפיו רבני עיר, כמו כל עובדי ציבור אחרים, אינם יכולים לקרוא לאפליית ציבור זה או אחר ולהתחבא מאחורי התירוץ שהם רק מפרשים את ההלכה". בסיום מכתבו הוסיף גיצין: "העיר רמת גן היא עיר של ציבור מגוון שכולל בתוכו גם קהילה גאה גדולה שרוצה לדעת שכספיה לא מממנים משכורות של משרתי ציבור שמשתמשים בסמכותם בכדי לעודד אפליה לרעה ופגיעה בזוכות הומואים ולסביות".

עוד בוואלה! יהדות:
למה נשים חרדיות פחות משכילות?
כשאחד מאיתנו חוטא, כולנו אשמים
אניה בוקשטיין: "בית הדין הרבני - בריונים"

ראש העירייה זינגר אמר בתגובה לפרסום כי רמת גן "היא עיר פתוחה וסובלנית שבה חיים התושבים על פי אמונתם ובחירתם". לדבריו, "התבטאויותיו של הרב כפי שצוטטו הן עמדותיו האישיות בלבד ויש להצר עליהן. היה מוטב לו לא היו נאמרות כלל". דוברת ראש העיר סירבה לומר אם בכוונתו להדיח את הרב מתפקידו.

אילת וידר כהן מפורום הנשים הדתיות "קולך" אמרה: "היום י"ד באייר, פסח שני, מצוין יום הסובלנות הדתית, שמטרתו להביע סובלנות והכלה, תמיכה וקבלה בחברה הדתית של המיעוטים השונים בתוכה ובכללם הקהילה הלהט"בית. לבנות ובני הקהילה הלהט"בית זכויות שוות בכל תחומי החיים הן במגזר הדתי והן מחוצה לו. פסיקה מאין זו מנוגדת לתפיסה היהודית הדוגלת ביחס של כבוד לכל אדם ולכל אישה. ארגון 'קולך' דוגל ביחס של כבוד, שוויון וסובלנות כלפי כל איש ואישה ללא קשר לנטייתן/ם המינית ורואה בחומרה גילויים של אפליה ופגיעה בנשים ונערות לסביות".

באגודה למען הלהט"ב אמרו כי הרב אריאל יוצר ומקדם שנאה בעם: "במקום לשמוח על היות המשכירה נחמדה, בוחר הרב להיכנס לחדר המיטות שלה ולאורח חייה. ספק אם הרב היה מקבל בשוויון נפש מנהיג ציבורי הקורא שלא להשכיר דירות ליהודים". באגודה הוסיפו: "אנו רואות ורואים באמירות אלו דרך שבה משתמשים בדת כדי להרחיק להשניא ולשנוא, במקום לקרב ולעודד סובלנות והבנה. חבל שקיימים בכירים בציבור הדתי שנוהגים כך ואנו מקווים שקולם של המנהיגים הדתיים המתונים יגבר ויתעלה על אלו העמלים לפלג את הציבור הישראלי".

הרב אריאל משמש כרב העיר רמת גן, כנשיא ישיבת ההסדר בעיר וכן בפורום הרבנים "חותם". הוא קבע כי אין להשכיר דירה ללסביות שמתכוונות לגור בה ביחד וכי גם במקרה שאחת מהן מתכוונת לגור בדירה, יש להעדיף הצעה אחרת, אם יש כזו. בשיחה עם וואלה! יהדות הסביר הרב אריאל כי זוגיות של לסביות איננה טבעית. לדבריו, "אדם שמשכיר דירה, לא צריך להיות שותף לדברים זרים". הוא הדגיש כי יש בכך בעיה הלכתית מכיוון ש"ההלכה לא רואה בעין יפה זוגיות כמו זו".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully