וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה החרדים מפחדים מהאבולוציה?

5.6.2014 / 12:16

היא כבר לא אויב האמונה, היא דווקא ידיד. לזה יסכימו גם החרדים. אז למה בכל זאת הם מעדיפים שלא ללמד אבולוציה?

איור של אבי תורת האבולוציה צ'רלס דרווין מ-1865. GettyImages
צ'ארלס דרווין/GettyImages

השבוע הוחלט במשרד החינוך כי לימודי האבולוציה יילמדו גם בבתי הספר הדתיים. מסתבר שהתפיסה המדעית של תאוריית האבולוציה שטוענת כי התהליך בעולם החי והצומח התפתח במשך מיליוני שנים מאב קדמון משותף אחד, תאוריה שהפכה את פני הביולוגיה והשפיעה רבות על המדע, אינה מפחידה את החרדים במישור האמוני אלא דווקא במישור המוסרי שלו.

ישבנו לשיחה עם שלושה אנשי אקדמיה כדי לנסות ולברר מדוע המילה "אבולוציה" כל כך מפחידה את העולם החרדי. הרב מיכאל נכטילר, מנהל חינוכי אקדמי בקמפוס החרדי עין חמד, ד"ר מיכאל אברהם, פיסיקאי במקצועו ומחבר הספר "אלוהים משחק בקוביות, ד"ר ארז גרטי, עורך באתר של מכון דוידסון לחינוך מדעי (הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע)

בדבר אחד כולם תמימי דעים: אין סתירה בין תורת האבולוציה ליהדות. יש שיחלקו על התאוריה בכלים מדעיים, יש כאלו שיחששו מפני ההשלכות החינוכיות והחברתיות שלה, אחרים ירימו גבה לגבי הנחיצות שלה, אבל אין בה איום על האמונה היהודית. אז ממה הפחד הגדול?

כנסו לוואלה! יהדות ותמצאו שם:
נשמות גבוהות כן נדבקות באיידס: הבורות של הרב בפרשיית המין
מצאנו את רות המואבייה מודל 2014
עכשיו זה מדעי: יש אלוהים
מאמינים יקרים, אתם יכולים להפסיק לפחד מהאבולוציה

"גם אם נקבל את תאוריית האבולוציה ככתבה וכלשונה זה לא נוגע לאמונה בספר בראשית", אומר אומר הרב מיכאל נכטילר, שלדבריו מדובר בהחלטה שגויה שתשליך על כל מערכת החינוך. "האמירה של התורה היא לא הטכניקה של כיצד נוצר העולם, אלא מערכת מוסרית של: 'למה באת לעולם ואיך אתה צריך להתנהג בו?' הצורה של ספר בראשית שוללת את הרעיון ובעיקר את הערכים של החזק שורד או המותאם שורד, זו גישה שתביא להרס משמעותי של המרקם החברתי ולפי חוקרים מסוימים זה גם מה שהוביל לנאציזם."

הרב נכטילר, מוסיף כי "הוראת משרד החינוך היא מגוחכת ואירונית. בשבוע בו מתגלים יחסים בלתי ראויים של בני נוער עם מבוגרת ומערכת החינוך מודעת לזה ולא פותחת פה. היא לא צריכה להתעסק עם מה שהיה לפני מיליון שנה אלא איך מעלים את הערכים המוסריים ואיך היא מחברת אותם לשורשים, איך היא מתמודדת עם הגישות האלה שדווקא נובעות מהחינוך האבולוציוני ההישרדותי ועם התוצרים שהם מביאים על החברה. ערכים שמובלים על ידי חוזק ועוצמה, על ידי המין כנקודה שהכל סובב סביבה, ערכים שכל כך מנוגדים ליהדות."

הרב מיכאל נכטילר. באדיבות המצולמים
הרב מיכאל נכטילר/באדיבות המצולמים

הדילמה של כל מוסד חינוכי אינה פוסחת על הקמפוסים החרדיים. על מה למקד את הפוקוס, על הקניית ידע או על ערכים. בחינוך לאופי או בארגז כלים שישרת את המתבגר לחיים. בשביל הרב נכטילר, נדמה שהתשובה היא עניין של מינון ואיזון.

"הייתי מצפה שגם בציבור החרדי וגם בלימודי האקדמיה ייחשפו לידע הזה וליכולת להתמודד עימו באופן רציני. הזלזול בנושא האבולוציה במערכת החינוך החרדית מביא למשבר אמוני כשהתלמיד מתבגר ופתאום נחשף לדברים וסבור שאין לו תשובה לדברים האלה. חשוב לזכור שהוא בא עם מטען של עגלה מלאה לא פחות מחברו, ואני מתכוון למטען ערכי. אין שום סיבה שמידע חדש שהוא נחשף אליו יביא אותו לתחושת שפל."

אז על מה הויכוח?

"אין לי ויכוח עם הצורך ללמד את התאוריה, יש לי ויכוח עם התוצר הערכי שלה. צריך לדעת על מה לשים את הדגש כשאנחנו ברגעים כל כך קריטיים בחיי המתבגר. בנוסף אני לא מסכים עם הרעיון שהוא עומד לכאורה בסתירה מול הדת. השאלה על מה לשים את הדגש. אני איש אקדמיה אבל בראש ובראשונה איש חינוך, וכמחנך אני אומר לך שלהשקיע בזה במקום בערכים זה יהרוס את אושיות החברה."

וכיצד תתמודדו עם תגובות ההורים החרדים?

"אני לא חושב שיש כאן משהו שהורים לא רוצים לחנך, פשוט יש כאן חד צדדיות מדהימה, כי במקום אחר יש ילדים שלא יודעים מה זו 'קבלה' ומי הם 'שלושת האבות'. לא יודעים מהו המוסר יהודי. כאשר משרד החינוך מחליט להתעסק בנושאי אבולוציה ולהכניס באופן כה משמעותי ידע חד צדדי, זה עיסוק בטפל. הידע המדעי הוא אמנם קריטי להתפתחות חברה מודרנית, אבל הבסיס המוסרי הוא השורשים שלנו, הזהות היהודית. אלו הדברים שהובילו את מדינת ישראל להקמתה"

ד"ר מיכאל אברהם, דווקא מברך על החלטת משרד החינוך להכניס את לימודי האבולוציה לבתי הספר. בניגוד לאנשי הוראה חרדים שטוענים כי האבולוציה מטמיעה ערכים של הישרדות בכל מחיר, של החזק שורד, ובעצם נוגדת את רגשות החמלה שאנחנו מקנים לילדים. טוען ד"ר אברהם כי טענה זו אינה רצינית:

"אם באמת זה מטמיע ערכים שליליים צריך לטפל בערכיות לחוד. אבל לא להסתיר את האמת. אף אחד לא יפסיק ללמד פיסיקה או תורת הקוואנטים אם בגלל זה יחשבו שאלוקים לא משגיח על העולם. האמת עומדת לעצמה, ובהשלכות יש לטפל לחוד."

אתה מתייחס להשערת האבולוציה כאל עובדה מדעית?

"כמובן שקיימים מרווחים שלא מאוששים, ובמילים אחרות התיאוריה המדעית אינה שלימה, אבל עצם האבולוציה מאוששת בתצפיות רבות. העיקרון עצמו מאושש מדעית, גם אם ניתן לדבר על ספיקות ביחס להתפתחות מינים חדשים, והאם כל המציאות שסביבנו היא תוצאה של התהליך הזה בלבד. הטענה הרחבה הזאת היא לא מדעית, למרות שכך נוטים לחשוב רוב העוסקים בתחום."

ואת העובדה שכל האורגניזמים ביקום נוצרו מתא בודד אפשר לתצפת?

"ההתפתחות היא למעלה מכל ספק, אתה צודק שבחלק הזה שהכל נוצר מתא בודד כרגע אין ראיה וזו רק ספקולציה. כאן אנחנו על קרקע הרבה פחות בטוחה. אבל אני לא מאמין באלוהי הפערים. העובדה שמדע לא מסביר משהו לא בונה את האמונה. דווקא הבנה עמוקה יותר של חוקי הטבע מובילה אותי לאמונה באלוקים. התנהלות כאוטית ולא מובנת של הטבע הייתה מרחיקה אותי ממסקנה לגבי יד מכוונת, ודווקא התנהלות סדירה ועקבית מצביעה יותר על יד כזו."

ד"ר מיכאל אברהם. דוברות בר אילן,
ד"ר מיכאל אברהם/דוברות בר אילן

אז על מה אתה מבסס את האמונה שלך?

"ראיות פילוסופיות על מורכבות העולם ומכך שלא סביר שעולם כל כך מורכב נברא ללא יוצר. וגם ההיסטוריה והמסורת היהודית. יציאת מצרים ומעמד הר סיני."

תלמדו אבולוציה וגם תסבירו שזה לא קשור לאמונה

הפולמוס סביב הוראת האבולוציה ידעך אם רק הצדדים יבינו שאין קשר בין המדע לתיאולוגיה. לפי ד"ר אברהם, גם את המשפט הזה צריך להכניס אל תוך תכנית הלימודים בבתי הספר בלי לפחד.

אתה מברך על החלטת משרד החינוך?

"דווקא בעקבות המורה אדם ורטה חשוב שהמורה יציג את האפשרויות, אבל שיסביר שזה לא המדע עצמו. התלמיד יראה שיש שתי אפשרויות לפרשן את ממצאי המדע, ויוכל לגבש עמדה בעניין. אבל חשוב להדגיש שזו לא ביולוגיה, המדע לא קובע שיש אלוקים וגם לא שאין. אלו מסקנות על אחריותו הפרטית של התלמיד, שגם ילמד לא לדחות ממצאים מדעיים בגלל שהם מפריעים לכאורה לתפיסת עולמו התיאולוגית. זה לקח לא פחות חשוב לחיים."

ד"ר ארז גרטי, מתקשה להבין על מה כל הבלגן.

"בבית ספר צריך ללמוד. ובשיעור מדעים צריך ללמוד מדעים. כמו שבשיעורי פיזיקה לומדים על כח המשיכה בשיעורי הביולוגיה צריך ללמוד את תורת האבולוציה. זה פשוט כדי להבין את הקונטקסט הרחב של הדברים"

תן לי להבין, למה דחוף שתלמיד בכיתה ח' ילמד את זה?

"האבולוציה היא לא רק הסבר על מי התפתח ממי ולמה היו דינוזאורים. היא מחברת את רוב התופעות הביולוגיות ונותנת להן משמעות. כמו למשל למה יש זן חדש של שפעת מידי שנה, איך יוצרים פרות חולבות מפלצתיות, איך מתחדשת המערכת החיסונית שלנו ולמה חיידקים מפתחים עמידות לאנטיביוטיקה."

יגידו לך בריאתנים שמדובר בהשערות חסרות ביסוס, אף אחד לא ישב וצפה בתא הבודד מתפתח

"הליך אבולוציוני רציני לוקח הרבה יותר זמן מחיים של בן אדם. אבל קיימות עדויות על תהליכים קצרים ואתן לך דוגמא פשוטה: בשנות ה-70 הביאו חמש זוגות של לטאות ושמו אותן באי שלא היו בו לטאות מהסוג שלהן. אחרי 30 שנה מצאו באי אוכלוסייה משגשגת של לטאות, שדומות גנטית ללטאות שהובאו לשם, אבל עם לסת גדולה יותר ועם שסתום חדש במעי שאפשר להן לעכל את צמחיית האי. מדובר למעשה באותה אוכלוסיית לטאות שעברה התאמה לבית הגידול של האי. אם זה לא אבולוציה אני לא יודע מה כן."

ארז גרטי. פייסבוק, באדיבות המצולמים
ד"ר ארז גרטי באמצע התמונה/באדיבות המצולמים, פייסבוק

לדברי ד"ר גרטי, קיימת בורות רבה בציבור בנושא האבולוציה, בעיקר בקרב מי שמבקר אותה.

יש התנגשות בין דת למדע?

"אני רואה התנגשות בין אנשי דת לאנשי מדע, לא בין דת למדע. המדע מבוסס על ראיות, ואם אדם רוצה למצוא להן פרשנות דתית שיעשה לו רב, אך בניגוד לפרשנויות הרבות לכתובים, עם העדויות המדעיות קשה להתווכח. כאשר אנחנו מקבלים ממצא מסוים אנחנו מעניקים לו את הפרשנות המדעית ומכניסים אותו לתיאוריה מדעית. אבל ברגע שמנסים להתאים את זה לכתובים, זה לא תמיד מתאים לפרשנות הדתית ומנסים להסביר שזה נשתל באדמה כדי לבחון את האמונה שלנו זה לא מדעי ולא רציני."

אני אשאל אותך ההפך - האם ניתן להוכיח מדעית את קיומו של אלוקים?

"במכללה הדתית בה אני מלמד, סטודנטיות שואלות אותי האם ניתן להוכיח באופן מדעי את גן העדן או את היעילות של התפילה, התשובה היא שלא ניתן לעשות זאת בכלים מדעיים אובייקטיבים. בעיני, דת ומדע הם שני קווים מקבילים שלא יכולים להיפגש, הם לא מוכיחים האחד את השני ולא סותרים אחד את השני. נכון שכבר נעשו מחקרים בתחום האמוני אבל אני באופן אישי לא מחזיק מהאיכות שלהם."

ואם יגידו החרדים שישנה התנגשות בין דת למדע, באיזו זכות נכפה עליהם?

"באותה המידה אפשר לשאול למה שאתיאיסטים ילמדו תנ"ך ולמה שערבים ילמדו ציונות? תוכנית הלימודים לא יכולה להיות בהתאם לרגשות של הורים אלא לפי סל הידע שהילד צריך לרכוש. אם אנחנו מחליטים שצריכים ללמוד מדעי החיים, אבולוציה זה הבסיס ולכן צריך ללמד את זה, אחרת זה יהיה כמו לבנות בנין בלי יסודות."

אתה מכיר את המחקרים הטוענים שהאידיאולוגיה הנאצית נגזרת מן האבולוציה?

"הנאצים עיוותו את תורת האבולוציה, נתנו לה משמעות שונה לחלוטין ועשו בה שימוש מחריד. באותה המידה האמריקאים לקחו את תגליותיהם של אופנהיימר ואיינשטיין ויצרו מזה פצצות אטום שגבו את חייהם של מאות אלפי יפנים. זה שמשתמשים בתיאוריה מדעית למטרות רעות לא הופכת אותה ללא לגיטימית."

ומה תגיד על נורמות מוסריות שמקישים ממנה?

"לגבי מוסר, כל דבר אפשר לפרש בכל מיני דרכים, וזה התפקיד של מערכת החינוך ושל ההורים לעזור לילדים לפרש דברים בקונטקסט נכון ומוסרי."

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully