וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נקווה שלא ימציאו כשרות על חזיר"

14.7.2014 / 21:20

בעקבות אישור החוק המחייב את הרבנות להעניק תעודות כשרות לעסקים הפועלים בשבת, תגובות חריפות בקרב רבנים וח"כים חרדים. "הבית היהודי" יגישו ערעור?

משגיחי כשרות. Gerry Broome, AP
משגיחי כשרות/AP, Gerry Broome

מהפכה בכשרות? וועדת השרים לענייני חקיקה אישרה הבוקר (שני) את הצעת החוק שמבקשת לחייב את הרבנות הראשית להעניק תעודות כשרות לעסקים הפועלים בשבת, בכפוף לשמירה על כשרות המזון, ומבלי לשקול שיקולים נוספים כחילול שבת. בעוד רבנים וחברי כנסת חרדים תקפו את ההצעה בטענה כי היא פוגעת במערך הכשרות בישראל, בבית היהודי לא ממהרים להתרגש, מבטיחים לבחון את נוסח ההצעה ואז לקבל החלטה האם להגיש ערר.

גורמים במפלגה אמרו כי הם טרם עיינו בנוסח ההצעה מאחר ולא קיבלו אותה לידם אך לפי ידיעתם החוק אושר בכפוף לשני סייגים מהותיים לפיהם "על תעודת הכשרות ייכתב בצורה בולטת שהמקום יהיה פתוח בשבת ובנוסף שבתי האוכל יפעלו במתכונת דומה לבתי מלון כשרים בישראל, כך שהאוכל יבושל קודם כניסת השבת ושככל הנראה יפעל במקום משגיח כשרות בשבת עצמה". הם ציינו גם כי "במידה ויתברר לאחר עיון בנוסח ההצעה שהיא חורגת משני הסייגים הללו, יוגש ערר".

מוקדם יותר, הגיבו המפלגות החרדיות בחריפות נגד אישור החוק. ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר כי החוק יגרום שלא תהיה כשרות בישראל, " הממשלה הרעה הזאת מאשרת כל חוק שפוגע בדת ובהלכה ואני מקווה שהבית היהודי יגיש ערר על החוק?.

ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) הוסיף כי "עם ההתקדמות הפוגענית באישור וקידום החוק, צריך לקוות שלא ימציאו בעתיד תעודת כשרות על בשר חזיר". ח"כ יעקב אשר טען כי ח"כ שטרן "חולם" להיות רב ראשי בלי הכשרה כפי שהוא היה קצין חינוך ראשי בצה"ל בלי שום רקע מתאים".

רבני "חותם" אמרו כי הצעת החוק הזו תוביל לקריסת מערך הכשרות בישראל, "מועצת הרבנות הראשית היא הגוף הסמכותי להכיר בנהלי הכשרות של מסעדות ולא המחוקק. התערבות המחוקק כעת אינה תואמת דרישות הלכתיות, ומרוקנת מתוכן את חוק של איסור הונאה בכשרות. טוב יעשו המחוקקים הרוצים לדאוג למערך הכשרות, אם ידאגו לתקצובו של מערך ממלכתי מאורגן , ידאגו להפרדה בין משגיח למושגח ולמערכת יעילה לאכיפת הנהלים ואכיפת חוק הונאה בכשרות. ולא יתערבו בנהלי הכשרות".

הרבנים בארגון הוסיפו כי "אסור להכפיף את הרבנות הראשית לחוקי כנסת, בנושאים התורניים. דבר זה גורם לזילותה ברבנות ובמערכת הכשרות שלה, ומעודדת את גופי הכשרות הפרטיים לפרוח ולשגשג ולמערכת הכשרות הממלכתית לדעוך".

מנגד, הרב גלעד קריב, מנכ?ל התנועה הרפורמית, אמר כי "הצעת החוק מעדיפה בצורה ברורה את החיבור של הציבור למסורת על פני אינטרסים של מונופול מושחת. במדינה מתוקנת כלל לא היינו נזקקים לחוק בשל הפסיקה הברורה שיש להעניק תעודות כשרות על סמך עניינים הקשורים לכשרות המשון,אולם במדינת ישראל כוחו המשחית של הממסד הרבני מחייב חקיקה כדי להבטיח את המובן מאליו". על כך הוסיף אלעד מלכא, חבר מועצת עיריית ירושלים מטעם "התעוררות" שאמר כי החוק יפסיק את הניצול הציני שהרבנות עושה בכוחה לצורך אכיפת נושאי דת שאינם בתחום סמכותה".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully