וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמארטפון הוא אסון ולא ניתן לחיות איתו

יעקב שטרית

8.9.2014 / 9:00

הייתם מסכימים לשלוח את בנותיכן לכיתה שבה אמא של אחת הבנות חוצה לעיתים את הקו בין מעשה נורמטיבי לפלילי? תגידו שאין להשוות בין החזקת "סמארטפון" למעשה פלילי? אך זהו המבט של ההורה החרדי. "סמארטפון" בשבילו הוא אם כל חטאת, הוא משהו שלא ניתן לחיות איתו אפילו רגע

חרדים עם טלפון נייד. AP
חרדים עם טלפון נייד/AP

במאמרה "החינוך החרדי יצא להפסקה", מעלה יעל נבון טענות קשות כנגד החברה החרדית אליה היא וגם אני משתייכים. אך לגבי טענתה כי בית הספר השכונתי, סרב לקבל את בתה בשעריו, בטענה רשמית שהוריה (יעל ובעלה), הינם בעלים של מכשירי טלפון ניידים "לא כשרים" ומשום כך הבת אינה מתאימה לבית הספר, לזה לא יכולתי להישאר אדיש.

אין צורך להרחיב את היריעה על מלחמת החורמה שמנהלים רבני העדה החרדית כנגד ה"טלפונים החכמים". מבחינת רבני העדה מדובר בפריצת החומות ממש ובסכנה רוחנית, מוחשית, וממשית לדור הצעיר. משפחה אשר מחליטה בכל אופן להחזיק בטלפון כזה מכריזה על עצמה שדעת הרבנים אינה חשובה לה, לפחות לא בנושא הזה. בהחלטתה להחזיק סמארטפון היא בעצם אומרת - "אני חרדית בדרכי. אני בהחלט שומרת שבת, כשרות וכו' אבל בנושא ה'סמארטפון' אני רוצה להקשיב לעצמי ולא לכם".

מכיוון שהבמה המכובדת שבה פורסמו דבריה, נקראת בעיקר בציבור הלא דתי אני רוצה להפנות אליו שאלה. האם אתם כהורים נורמטיביים הייתם מוכנים שבכיתה של בינכם ילמד ילד אשר אבא שלו שומר רק על "חלק" מהחוק? הוא אף פעם לא רוצח אבל לפעמים גונב. האם הייתם מסכימים לשלוח את בנותיכן לכיתה שבה אמא של אחת הבנות חוצה לעיתים את הקו המפריד בין מעשים נורמטיביים למעשים פליליים ועוד מודה בזה קבל עם ועדה?

יהיו כאלה שיתקוממו על ההשוואה, יגידו שחלילה להשוות בין החזקת "סמארטפון" לבין מעשים פליליים. אבל המבט של ההורה החרדי הוא בדיוק כך. "סמארטפון" בשבילו הוא אם כל חטאת, הוא אסון, הוא משהו שלא ניתן לחיות איתו אפילו רגע.

חרדים עם טלפון נייד. AP
חרדים עם טלפון נייד/AP

יהיה קשה לכם להבין את זה אבל זו המציאות. לציבור החרדי יש לא מעט עוולות לתקן ואת חלקם הזכירה נבון במאמרה, אבל הנקודה המרכזית של דבריה לוקה בחסר. נבון לא צריכה לצפות ממנהלת בית ספר אחראית לקבל תלמידה לשורותיה כאשר בבית שלה יש משהו כל כך מהותי מבחינתה, שפשוט מדלגים עליו.

תחשבו לרגע על ההורים האחרים בבית הספר, אלו שבכל פעם שנוסעים לתל-אביב לפגישה צריכים לשאול מאה אנשים איך להגיע לרחוב מסוים ומקבלים מבטים תמוהים של "מה אין לך וויז?" אלו שתמיד צריכים להתנצל ולומר "לא, אין לי ווטסאפ. תצטרך לשלוח לי את זה במייל" ומיד אחר כך "סליחה אבל אני לא יכול לשלוח את כתובת המייל בסמס כי אין לי סמס. תצטרך לכתוב..." קשה להם, להורים הללו, הפיתוי שלהם להחזיק "סמארטפון" הוא גדול, הם עובדים בעולם מודרני ומשתמשים בכלים פחות מודרניים כי כך הורו להם. כי הם מאמינים שכך הילדים שלהם יתחנכו טוב יותר. אין שום הצדקה שעם כל המסירות הזו שהם עושים, בסוף ה"סמארטפון" ייכנס להם מהדלת האחורית...."

מאמרה נושא את הכותרת "החינוך החרדי יצא להפסקה" אני רוצה לקרוא לשלי "החינוך החרדי יוצא למלחמה (על המשך קיומו)"

בברכת "נחת יהודית אמיתית"

הכותב הוא טוען רבני וסטודנט למשפטים

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו

המאמרים המתפרסמים במדור אג'נדה משקפים את עמדת הכותבים בלבד

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully