וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תפילין כהלבשה תחתונה: "מעשה מחפיר"

15.1.2015 / 20:02

הרב הראשי אמר שהזדעזע מעצם הרעיון כמו גם מאלו שנתנו לכך ביטוי. "כואב שיהודים לא מבינים את המשמעות של קדושה". סגן השר בן דהן קרא ליועץ המשפטי לשלול את הסבסוד הממשלתי ממכללת ספיר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תפילין לאורך כל רגליו. מתוך המיצג/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מעשה מחפיר", "שיסוי הערכים המקודשים לעם ישראל", "כמו תג מחיר", "ביזוי קודשי ישראל". רבנים ופוליטיקאים הגיבו בזעזוע בעקבות הפרסום בוואלה! יהדות על המיצג של האמן גיל יפמן בתערוכה "כוחה של מילה" במכללת ספיר ובו מופיע בלבוש מינימלי גבר שמחופש לאישה, כשהוא לובש טלית על חלק גופו התחתון וקושר תפילין על החזה ולאורך רגליו.

הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו אמר כי הזדעזע מעצם הרעיון כמו גם מאלו שנתנו לכך ביטוי. "מדובר במעשה מחפיר שאין כמותו", אמר הרב לוואלה! יהדות, "כואב שיהודים לא מבינים מהי המשמעות של קדושה, כבוד למסורת היהודית ולערכים יהודיים אשר אבותינו לחמו למענם והקריבו חיים כדי לשמר את המורשת היהודית הזו ובשמירה על תשמישי הקדושה. אני מקווה כי האחראים יתחרטו ויעצרו את המשך הבושה וימנעו את הכאב הזה שחש כל יהודי שרואה ושומע על שנעשה".

מהפכת הכשרות. גדעון צנטנר
מהפכת הכשרות/גדעון צנטנר

סגן השר לשירותי הדת, הרב אלי בן דהן, קרא ליועץ המשפטי לממשלה להוציא "באופן מיידי חוות דעת השוללת מבית הספר לאמנות במכללה את הסבסוד הממשלתי". בן דהן אמר כי "בשם האומנות במדינת ישראל החלו קבוצות שונות במדינת ישראל לשסות ולבזות את הערכים המקודשים ביותר לעם ישראל". לדבריו, "הביזוי במכללת ספיר של תפילין, טלית וסמל המגן דוד הם ירידה לשפל מוסרי בשם האומנות, העיצוב וחופש הביטוי". הוא הוסיף כי המעשה המבזה נועד "בשביל קצת יחסי ציבור וזהו אובדן כבוד בסיסי למסורת. מדינת ישראל לא תאפשר לבזות את סמלי היהודיים".

ארגון רבני 'צהר' התייחסו למיצג ואמרו שהוא מבזה את קודשי ישראל הבסיסיים ביותר. "הנהלת המכללה צריכה להוקיע בפומבי את האמנות הזו המזכירה ימים אפלים בהיסטוריה היהודית. אלו מעשים מבישים פוגעניים הפוגעים לא רק ביהודים דתיים אלא בציבור רחב מאוד הרואה את התמונות ולא מאמין למראה עיניו. אמנות זו ספק אם הייתה מתקבלת באירופה אז כל שכן כאן בארץ ישראל. אנחנו מזועזעים".

עוד באותו נושא

סערה: טלית ותפילין הפכו להלבשה תחתונה בתערוכה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרב רונן נויברט, מנכ"ל ארגון רבני 'בית הלל' אמר כי אין הבדל בין תופעות של 'תג מחיר' לבין המיצג שמבזה ערכים הקדושים למסורת ישראל. "עלינו כחברה להוקיע ולהקיא מתוכנו תופעות של זלזול פרובוקטיבי באמונה ובערכים קדושים כלפי כל אחד מהחלקים השונים של חברה הישראלית.

"תופעות אלו מסכנות את עתידה של מדינת ישראל כמדינה יהודית-דמוקרטית. דמוקרטיה חייבת לשים גבולות לחופש הביטוי. כפי שאין מקום לגזענות בשיח דמוקרטי, כך אין לתת מקום לרמיסה של ערכים המקודשים לחלקים מן החברה.
מעבר לניצול לרעה של חופש הביטוי, יש כאן פגיעה חמורה בזיכרון ההיסטורי שלנו. יהודים במשך דורות מסרו נפשם ולו בשביל להניח תפילין פעם אחת נוספת. זכינו ואנו חיים במדינה משלנו, בה כל אחד יכול לבחור אם להניח או לא להניח תפילין. ביזוי תשמישי הקדושה בצורה כל כך קיצונית, מזכיר דברים שעשו הגדולים שבצוררי היהודים במהלך הדורות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גבר בלבוש מינימלי המחופש לאישה. מתוך המיצג/מערכת וואלה!, צילום מסך

התערוכה המציגה בגלריה החדשה בבית הספר לאמנות במכללת ספיר, כוללת את יצירותיהם של אמנים ישראלים, חלקם מוכרים ומוערכים. לפי המארגנים, המיצג של יפמן אמור "להעניק פרשנות חדשה ומקורית לשירו של חיים נחמן ביאליק 'ויהי ערב'". ביממה האחרונה, המיצג שקטעים ממנו הופצו ברשתות החברתיות עורר את זעמם של גולשים רבים, חלקם חילונים, שטענו כי הוא פוגע ברגשותיהם.

מוקדם יותר מסרה מכללת ספיר בתגובה: "בחודשים האחרונים גועשת הרשת באלימות מילולית חסרת רסן, אזרחים מן השורה אינם עוצרים מבעדם לתקוף אזרחים לא מוכרים להם בשם חופש הביטוי ובעיקר בשם השמעת דעות שאינן לרוחם, ובכך עוסקת התערוכה – על חופש המחשבה, חופש הביטוי וכוחן של מילים לחולל שינוי תודעתי.

"אותם אמנים מביעים את דעתם או לחילופין יוצרים עבודות המעלות קונפליקט ציבורי ושיח ובכך התערוכה פותחת דיון על אי ההסכמה ומציגה אמנות משני צדי המתרס. במכללת ספיר קיים חופש ביטוי ומחשבה בצד טיפוח פלורליזם וסובלנות ואנו חושפים בפני הסגל והסטודנטים את מגוון העמדות והדעות בציבור כחלק מהשכלתם. הציבור מוזמן להגיע לגלריה החדשה ולהתרשם במו עיניו מהתערוכה המרשימה".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully