וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכללה נכנעה: המוצג הפרובוקטיבי הוסר מהתערוכה

18.1.2015 / 9:33

"ספיר" החליטה להתחשב בסטודנטים שרגשותיהם הדתיים נפגעו ולהוריד את הווידאו שבו טלית ותפילין הוצגו כתחתונים וחזייה מתערוכה המוצגת בגלריה שלה. עם זאת, מי שיבקש יוכל לצפות בעבודה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך הסרטון בתערוכה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המכללה האקדמית ספיר הסירה את הסרטון שמוצג בתערוכה "כוחה של מילה", ובו גבר עוטה טלית על פלג גופו התחתון וקושר תפילין על החזה ועל רגליו. בעקבות הפרסום בוואלה! יהדות והביקורת הקשה שהתעוררה אחריו, פרסם נשיא המכללה הודעה לסטודנטים ובה כתב כי הבין את עומק הפגיעה, אך הבהיר כי מי שירצה לצפות בסרט באופן אישי – יוכל לעשות זאת.

"הביקורת על התערוכה נמשכת זה זמן", כתב עמרי ידלין, נשיא המכללה, "כל עוד הביקורת התמקדה בפרשנות של האמנות (כמו בעניין החמסות) הנהלת המכללה לא מצאה מקום להתערב או לצנזר, אבל לאחרונה תפסה הביקורת כיוון אחר מצד סטודנטים שחשו פגיעה ברגשות הדתיים שלהם, פגיעה שנבעה מהסרט בו מוצגים סמלים דתיים באופן שנתפס על ידי רבים כמבזה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תפילין על החזה. מתוך הסרט/מערכת וואלה!, צילום מסך

לטענת ידלין, "אני מבטיחכם שלא זו הייתה כוונתם של אוצרי התערוכה או של המכללה. היצירה הזו הוצגה במוזיאונים אחרים בארץ ובארה"ב ולא ספגה תגובות כאלו, אבל אחרי שערכנו בנושא שיחות ארוכות עם סטודנטים שחשו פגועים, ולאחר שהבנו את עומק הפגיעה, החלטנו להסיר את הסרט מהתערוכה עד שנקיים דיון מעמיק בפורום משותף של מרצים עובדים וסטודנטים. מי שירצה לצפות בסרט באופן אישי יוכל לבקש זאת במיוחד".

היצירה, הנכללת בתערוכה שמוצגת בגלריה החדשה בבית הספר לאמנות במכללה, היא של האמן גיל יפמן. לדבריו, הסרטון אמור "להעניק פרשנות חדשה ומקורית לשירו של חיים נחמן ביאליק 'ויהי ערב'".

עוד באותו נושא

סערה: טלית ותפילין הפכו להלבשה תחתונה בתערוכה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך הסרטון בתערוכה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנגד, רבנים ופוליטיקאים הגיבו בזעזוע לאחר הפרסום בוואלה! יהדות. "מדובר במעשה מחפיר שאין כמותו", אמר הרב הראשי דוד לאו, "כואב שיהודים לא מבינים מהי המשמעות של קדושה, כבוד למסורת היהודית ולערכים יהודיים אשר אבותינו לחמו למענם והקריבו חיים כדי לשמר את המורשת היהודית הזו ובשמירה על תשמישי הקדושה".

היו גם שקראו להחרים את המכללה, לשלול ממנה תקציבים ממשלתיים ולמחות נגד התערוכה עצמה. סגן השר לשירותי הדת, הרב אלי בן דהן, קרא ליועץ המשפטי לממשלה להוציא "באופן מיידי חוות דעת השוללת מבית הספר לאמנות במכללה את הסבסוד הממשלתי".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully