וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקונסרבטיבים: "ריבלין הדיר אותנו מאירוע בבית הנשיא"

7.6.2015 / 20:42

בתנועה הקונסרבטיבית טוענים כי הנשיא הדיר אותם מטקס בר מצווה לילדים עם מוגבלויות שאמור היה להתקיים במשכן הנשיא: "הנשיא שכח שהוא כבר לא ח"כ, זה מעשה אכזרי". בבית הנשיא הכחישו את הטענות

נשיא המדינה ראובן ריבלין, כנס הרצליה, יוני 2015. ראובן קסטרו
"בית הנשיא אימץ את עמדת ראש עיריית רחובות". הנשיא ריבלין/ראובן קסטרו

האם נשיא המדינה ראובן ריבלין התנגד לקיים במשכנו בירושלים טקס בר מצווה ובת מצווה לילדים בעלי מוגבלויות בהנחיית רב קונסרבטיבי? כך לכאורה עולה ממכתב ששיגרו היום (ראשון) ראשי התנועה הקונסרבטיבית בישראל ובארצות הברית ובו טענות על כך שהודרו מהאירוע שהיה אמור להתקיים בשבועות הקרובים בבית הנשיא בירושלים, ראשי התנועה הגדירו את ההחלטה כ"מעשה אכזרי" שמונע מהילדים את החגיגה המתוכננת.

הסאגה סביב קיום האירוע החלה לפני כחודש בסירובו של ראש העיר רחובות רחמים מלול, לאפשר את קיומו בשל העובדה שהיה צפוי להתקיים בבית כנסת מסורתי בעיר. אנשיו של מלול טענו בתגובה כי הורים לילדים דתיים במוסד הלימודים לילדים בעלי המוגבלויות, פנו לעירייה בתלונה על כך שקיום הטקס בבית כנסת מסורתי מונעת את הגעתם אליו. החלטתו של מלול עוררה סערה וגררה תגובות קשות ברחבי העולם.

מי שהתערב במשבר לבקשת התנועה הקונסרבטיבית הוא המשרד לענייני תפוצות. מנכ"ל המשרד, יחד עם גורמים נוספים, ניסח פשרה ולפיה משכן הנשיא בירושלים יארח את הטקס. בתנועה המסורתית טוענים כי נוסח הפשרה קבע שבהנחיית ובהובלת האירוע יהיו מעורבים רב אורתודוקסי, וכן מנכ"ל התנועה המסורתית הרב מייקי גולדשטיין.

אלא שלטענת התנועה הקונסרבטיבית לא כך קרה, ובתוכנית הטקס שנשלחה אמש על ידי מנכ"ל בית הנשיא למנכ"ל המשרד לענייני תפוצות, לא הופיע שמו של הנציג מטעמה. "נדהמנו לקבל את תוכנית הטקס", כתבו ראשי התנועה בארץ ובארצות הברית במכתב לנשיא, "ולפיה הודרנו, פשוטו כמשמעו, מהטקס. רב אורתודוקסי הוא שינהל את הטקס לבדו. בית הנשיא אימץ, הלכה למעשה, את עמדתו של ראש עיריית רחובות".

עוד הוסיפו ראשי התנועה כי בשל ההחלטה, תמנע מהילדים הזכות לחגוג את הגיעם למצוות "באופן התואם את כישוריהם בסיומו של תהליך חינוכי משמעותי, ארוך, מוקפד ובליווי מקצועי המותאם לכל אחד מהם אישית", כלשונם. את ההחלטה הגדירו כ"מעשה אכזרי ביותר". לסיום כתבו: "מדינה דמוקרטית, מעצמה מדעית, מדינה יהודית אוהבת אדם, לא יכולה להפנות עורף לילדים עם צרכים מיוחדים, אפילו אם כמה ממנהיגיה מתעבים את ההשקפה הדתית שלנו או את מנהגינו כיהודים".

עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית הוסיף בשיחה לוואלה! יהדות כי: "לא חיפשנו מחלוקת, חיפשנו פשרה לטובת הילדים ולטובת עם ישראל. חשבנו שמצאנו. נדהמנו מגישת הנשיא. הנשיא שכח שהוא כבר לא חבר כנסת, ובטח לא איש פרטי, הוא נשיא מדינת היהודים. כאב הלב הוא עצום. הנשיא ריבלין נשיא אמיץ, כך הוכיח כשנסע לגבעת חביבה כדי לקדם את השיח היהודי ערבי. האם יהודי העולם לא זכאים לכזה יחס?".

בבית הנשיא הכחישו בתגובה את הטענות ואמרו כי נענו לבקשת משרד התפוצות לאפשר לילדים אירוע בר מצווה חגיגי ונטול מחלוקות. "הזמנה זו טרם נענתה על ידי משרד התפוצות והזמנת הנשיא ורעייתו לחגוג עם הילדים במשכן, בעינה עומדת. לצערנו, גורמי דת, המבקשים לקדם את מטרותיהם, תוך שימוש ציני בילדים, מסרבים להיענות לכל מתווה מאחד המוצע על ידי בית הנשיא ואין לנו אלא להצטער על כך".

עוד באותו נושא

ראש העיר ביטל טקס בר ובת מצווה לילדים עם מוגבלויות

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא חיפשנו מחלוקת, חיפשנו פשרה לטובת הילדים". עו"ד יזהר הס/מערכת וואלה!, צילום מסך

בבית הנשיא הוסיפו: "בימים האחרונים נעשו ניסיונות קדחתניים על ידי מנכ"ל בית הנשיא ומנכ"ל משרד התפוצות ובמעורבות גורמים נוספים, לאתר מתווה מוסכם לקיום האירוע באופן שאינו מנציח את המחלוקת ובכללם קיום הטקס הדתי מחוץ לבית הנשיא והגעת הילדים לאירוע חגיגי במשכן, או קיומו של הטקס בבית הנשיא ללא מעורבות רבנית כל שהיא מכל זרם שהוא, אך גם אלו כשלו נוכח התעקשותה של התנועה המסורתית לדבוק בתכנון המקורי לניהול הטקס בעצמה. בית הנשיא שב ומזמין את הילדים לקבלת פנים חגיגית ומשמחת באופן שיציב רק אותם במרכז האירוע".

בניגוד להשקפה ההלכתית האורתודוקסית, תפיסתה ההלכתית של התנועה המסורתית גורסת שגם ילדים עם מוגבלויות נספרים למניין בהגיעם לגיל מצוות, וזכאים לעלות לתורה ככל ילד בהגיעו לגיל מצוות. התוכנית של התנועה המסורתית, פועלת ברחבי הארץ כבר למעלה מ-20 שנה, זכתה בפרס ''קרן שלם'', ובמסגרתה עלו לתורה אלפי ילדים עם מוגבלויות.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully