וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולנו אוהבים את חנוכה, אבל מה אנחנו יודעים על החג?

בשיתוף יהדות ישראלית, בשיתוף יהדות ישראלית

9.12.2019 / 18:36

החג אולי הכי מתוק וכיף בשנה מתקרב בצעדי ענק, ולפני שכולכם רצים לקנות סביבונים ולהיפרד מן הארנק ברולדין, הנה כמה עובדות חשובות שאולי לא ידעתם על החג

ילדה מדליקה נרות חנוכה בחנוכיה - חנוכה 2023. ShutterStock
המטרה המרכזית של הדלקת נרות חנוכה היא פרסום הנס שנעשה בניצחון המלחמה/ShutterStock

אי אפשר להכחיש את זה שחנוכה הוא החג היהודי הכי קל וכיף, כזה שגם אם מחפשים להתעצבן עליו קשה למצוא סיבה ראויה. אמנם החור שנוצר בכיס של ההורים לאור הפסטיגלים וההופעות הרבות יכול להוות סיבה משמעותית, אבל אתם חייבים להודות שהחג הזה פשוט מתוק ושמח ואי אפשר שלא לאהוב אותו.

מאיפה נחת עלינו כל הטוב הזה?

את חג החנוכה חוגגים במשך שמונה ימים, החל מכ"ה בכסלו ובשפה פשוטה השנה נחגוג אותו החל מה-22.12. הימים האלו מוגדרים כימי הודיה לאלוקים, אותם תיקנו חכמי ישראל בזמן בית המקדש השני, לזכר הניצחון של החשמונאים במרד נגד היוונים. המטרה המרכזית של הדלקת נרות חנוכה היא פרסום הנס שנעשה בניצחון המלחמה.

שלוש סיבות לחג החנוכה

1.
בזמן שבית המקדש השני היה קיים, גזרו היוונים על עם ישראל שלא לקיים את התורה והמצוות וטימאו את קדושת בית המקדש. אבל כשנצחו החשמונאים את היוונים היה אפשר שוב לקיים את המצוות, ועל כך חוגגים את החנוכה. כדי להודות שניתנו לנו הכוח והתושייה בהם השתמשנו כדי לנצח את היוונים.

2.
החלפת השלטון. עד מרד החשמונאים היוונים שלטו בארץ, וכאשר החשמונאים ניצחו, חזר שלטון ישראל לשלוט מאתיים שנה נוספות, ועל כך אנחנו מודים בחנוכה. לכאורה זו סיבה קצת תמוהה, הרי השלטון היהודי לא נמשך לנצח, ואחרי מאתיים שנה הוא פסק לחלוטין. אז למה לתקן חג שיודה על כך לדורות? מה שרואים מכאן - שגם אם המצב לא מושלם וגם אם יש מקום לשיפור - תמיד צריך להסתכל על הטוב ולהודות על מה שיש.

3.
נס פח השמן. כנכנסו החשמונאים לבית המקדש, הם לא מצאו שמן טהור להדליק איתו את המנורה, אלא רק פח קטן שהיה יכול לדלוק יום אחד בלבד. אבל נעשה נס והנר דלק שמונה ימים. זו אגב הסיבה שחוגגים את חנוכה דווקא שמונה ימים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

כל היום בוואטסאפ? מהיום תוכלו גם להתחתן דרכו

בשיתוף יהדות ישראלית
אחד ממנהגי חג החנוכה הבולטים הוא לאכול סופגניות. ShutterStock
הסופגניות הן לזכר הנס שאירע עם פח השמן/ShutterStock

סיפור על אור וחושך

אנחנו כבני אדם מותאמים לפעילות באור. באור אנחנו רואים יותר טוב, מתמצאים בסביבה ובכללי מרגישים בטוחים יותר. רוב הפחדים שלנו מסתתרים בחושך, ואת השמחה שלנו אנחנו מבטאים באור. האור מסמל טוב, והחושך מסמל רע. זה לא מקרי שאת חג האור אנחנו חוגגים דווקא בתקופה הזו של השנה, כשהיום קצר והלילה קרוב לשיא אורכו. בתקופה של חושך, אנחנו מחפשים לעצמנו אור.

חושך מתבטא בצורות שונות, הוא לא רק פיזי. הוא גם החושך שבחיים בצל איומיים בטחוניים, דיכוי של חברות שונות, ניצול, היעדר שוויון, עוני, מצוקות חברתיות ועוד. מצבה של החברה בישראל יכול היה להיות מואר יותר.

מה אפשר ללמוד מחג החנוכה? שכדי להתנגד לחושך צריך להדליק אור. אפילו נר קטן, כמה שאפשר להדליק. גם נר קטן מאיר מעבר לעצמו, הוא מאיר גם את החושך מסביב, וכשהחושך מסביב יותר מואר, קל יותר לאחרים להצטרף ולהדליק נרות נוספים.

מה שאסור לשכוח בחנוכה

אל תשכחו לשחק בסביבון עליו רשומות האותיות נ. ג. ה. פ = נס גדול היה פה. רוצו לקנות לכל הילדים.
אגב, בחוץ לארץ כתוב על הסביבון נ. ג. ה. ש = נס גדול היה שם, כשמתכוונים לישראל.

והכי שווה שיש - נוהגים לאכול סופגניות מטוגנות בשמן, זכר לנס שאירע עם פח השמן. המחמירים - מקפידים לאכול סופגניות של רולדין :)

בשיתוף יהדות ישראלית, בשיתוף יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully