וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלטת בית הדין בהאג: בסך הכל ניצול ציני לצרכים פוליטיים

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

23.12.2019 / 11:42

החלטת התובעת הכללית של בית הדין בהאג להעמיד ישראלים לדין על פשעי מלחמה ביהודה, שומרון ועזה - עוררה קריאות רבות נגד אינטישמיות וסחפה תגובות קשות. מה אם הכל רק פוליטיקה?

כוחות צנחנים בעזה במבצע צוק איתן. יולי 2014. דובר צה"ל
כוחות צנחנים בעזה במבצע צוק איתן/דובר צה"ל

יום שישי אחר הצהריים, דקות ספורות בטרם כניסת השבת המתח הורגש במהדורות החדשות. כולם חיכו לשמוע מה תגיד התובעת הכללית בבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג: האם יש עילה לתבוע את ישראל או לא. ולא סתם לתבוע, התובעת הכללית בהאג החליטה כי קיימת עילה לתבוע חיילים ובכירים בישראל על פשעי מלחמה ביהודה, שומרון ועזה נגד הפלסטינים.

זה נראה כמו ניצחון פלסטיני. ראש הממשלה נתניהו כינה את אותו יום "יום שחור" והיועץ המשפטי לממשלה טען כי מדובר ב"החלטה בלתי מתקבלת על הדעת". מדינת ישראל נבהלה לחלוטין, ונראה כי רגע לפני חנוכה אנו עומדים שוב בפני אלה שרוצים להשמידנו, אם לא פיזית אז משפטית.
אבל האם אכן מדובר בכזו סיבה לבהלה? למרות החששות הגדולים, ד"ר עמנואל נבון - מומחה ליחסים בינלאומיים - מרגיע ואומר כי אין חדש תחת השמש וכי איננו מתמודדים עם מצב שלא הכרנו בעבר: "האמת היא שאין פה כל כך הרבה חידוש, זה שזה הגיע לכותרות זה לא אומר שיש פה חידוש דרמטי", אומר ד"ר נבון.

פאטו בנסודה, התובעת הראשית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, 20 בדצמבר 2019. AP
פאטו בנסודה, התובעת הראשית בבית הדין בהאג/AP

האשמה דמונית של היהודים אין כאן

האם הצעדים שנוקט בית המשפט הפלילי הבינלאומי נובעים מאנטישמיות, אנטי ציוניות או אנטי ישראליות כפי שאנו אזרחי ישראל חשים לעיתים? גם בשאלה הזו מזדרז ד"ר נבון להרגיע וטוען "מדובר בסך הכל בניצול ציני לצרכים פוליטיים של בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג". לדבריו, אנטישמיות היא האשמה דמונית של היהודים בכל צרות העולם ובניסיון עוין להשתלט על המערכת הפיננסית, אנטי ציוניות היא שלילת זכותה של ישראל להתקיים ואנטי ישראליות היא ביקורת על השלטון הישראלי או אולי שנאה פתולוגית נגד מדינת ישראל, אבל החלטת התובעת בבית הדין בהאג היא בסך הכל עניין ציני פוליטי.

אז היכן כן נעוץ החידוש ומה בכל זאת גרם לבהלה הגדולה מהחלטתו של בית הדין? נראה כי התשובה נעוצה בעובדה שהפלסטינים רואים בממשל טראמפ כזה שבו הם לא יכולים לקדם הכרה בינלאומית במדינה פלסטינית, ולכן מנסים להתמקד במוסדות בהם יש להם יכולת, כדוגמת בית הדין בהאג. העובדה כי ניתנה החלטה כזו היא בעצם הכרה של בית הדין הבינלאומי בריבונותה של הרשות הפלסטינית על שטחי יהודה, שומרון ועזה, ומעצם כך גם ניסיון נוסף להציב את הנרטיב הפלסטיני הטוען כי ישראל היא כובשת - במרכז הבמה.

גם הרשתות החברתיות הופכות את המידע למבהיל: "עידן הרשתות החברתיות הוא עידן שבו כולם מעלים פוסטים בלי לדעת את העובדות ואז זה תופץ תאוצה, לאו דווקא עם קשר לעובדות", אומר ד"ר נבון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מבית היוצר של שחקן הבימה: פסטיגל יהודי? יש דבר כזה

בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

ניצחון פלסטיני

אם כן נשאר בעיקר להירגע ולתת למומחים לעשות את עבודתם. אמנם לא מדובר באיום סרק, אבל באותה מידה לא מדובר באיום חדש או כזה שאנו לא יודעים להתמודד עמו. אם אכן תוגש תביעה, עלולים חיילי צה"ל ובכירי מערכת הביטחון למצוא עצמם נעצרים במדינות אירופה השונות, וזוהי בהחלט בעיה שעל מדינת ישראל להתמודד עמה, אך מעבר לזה, אמנם מדובר בניצחון פלסטיני אבל פוליטי-ציני ולא ניצחון של אנטישמי - וגם זו נקודת אור.

נקודת האור הזו חשובה במיוחד בימים אלו שבהם אירועי האנטישמיות באירופה ובעולם צוברים תאוצה. בין אם מדובר במועמד לגיטימי בבחירות באנגליה שאמירותיו האנטישמיות הדהדו לאורך הקמפיין, בין בקברי היהודים המחוללים אחת לכמה שבועות ברחבי היבשת ובין בחוקים אנטי יהודיים העוברים בפרלמנטים ברחבי אירופה כמו הניסיון לאסור ברית מילה או הניסיון לאסור שחיטה כשרה בפולין ובבלגיה. בית הדין הפלילי בהאג לא באמת שונא אותנו שנאה תהומית, מדובר בהחלטה פוליטית שניתן לטפל בה בכלים הפוליטיים המקובלים.

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully