וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריקה רזאל: ארגוני הנשים פוגעים בי כאישה

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

22.1.2020 / 17:12

החזרה של ריקה למוזיקה לוותה בהתלבטויות רבות, ביניהן האם מתאים שתשיר מול גברים: "ארגוני הנשים פוגעים בפרנסה שלי." ריקה רזאל משיקה שיר חדש ומדברת מהלב

היא בת למשפחת אצולה מוזיקלית ואחותם של שניים מהזמרים המוכרים בישראל, אולם ריקה רזאל היא זמרת מוכשרת בפני עצמה ובעצם הייתה הסולנית של להקת משפחת רזאל אי אז לפני שחזרו בתשובה. לאחר שהתחתנה ועזבה את המוזיקה לתקופה, חזרה רזאל אל האהבה הישנה והיום היא מוציאה שיר נוסף המספר על האתגרים שלה כזמרת דתיה.

"גדלתי במשפחה חוזרת בתשובה. הייתה לנו להקה והייתי מופיעה ושרה לאורך כל הילדות והנערות שלי", מספרת רזאל, "התחתנתי בגיל 20 וילדתי שמונה ילדים. בגיל 40 חזרתי למוזיקה ואמרתי לעצמי 'וואו, אני לא מאמינה שעזבתי את זה'".

החזרה למוזיקה לוותה בהתלבטויות רבות, ביניהן האם מתאים שהיא כאישה דתיה תשיר מול גברים: "כשחזרתי עלתה שוב השאלה: להופיע מול קהל מעורב או לא? זו שאלה מאוד קשה לחיים שלי. כל הזמן מציעים הצעות כמו 'בואי תופיעי בפסטיבלים'". בסופו של דבר בחרה רזאל שלא להופיע מול קהל מעורב והיא מופיע לנשים בלבד. היא מסבירה את הבחירה ואומרת: "בסופו של דבר מי אני? אני יודעת שזו שאלה שלי אבל אם אתה יהודי דתי, אתה בדרך כלל משתדל ללכת אחרי רבנים ופוסקי הלכה והיום אין רב גדול שיפסוק שזה מותר. אז מי אני? קטונתי. זו שאלה לרבנים".

ריקה רזאל. ראובן חיון,
רוצה לשיר/ראובן חיון

רק רוצה לשיר

את השיר החדש כתבה ריקה בדיוק מהמקום הזה. השיר החדש נקרא 'רק רוצה לשיר' והוא מספר על השאלה הזו ועל ההתלבטות: "הציעו לי להופיע בפסטיבל עם אח שלי אהרון. שאלתי אותו והוא אמר לי 'את יודעת שאני לא יכול, אבל אולי תכתבי על זה שיר' וככה נולד השיר הזה שבעצם מספר את ההתלבטות שלי."

בשיר משתפת רזאל בלבטים שלה כזמרת דתיה, אבל לא רק. השיר מפנה אצבע מאשימה כנגד הלוחמים בהופעות בהפרדה. כזכור, בשנים האחרונות נלחמים גורמים שונים בהופעות מופרדות או כאלו שמיועדות לקהל יעד ממין אחד, כיוון שלרוב מדובר בקהל יעד גברי. עבור ריקה, מדובר בפגיעה באמנות שלה: "יש סוג של השתקה מהעולם הדתי כי אני לא מופיעה מול גברים, ועכשיו השתקה גם מהצד השני כי הגישו בג"צים נגד הופעות בהפרדה. אני לא יכולה להופיע בקהל מעורב ממניעים דתיים ועכשיו גם בקהל נפרד אני לא יכולה לבטא את האומנות שלי. זה מכל הצדדים".

"אני יודעת שהרבה נשים דתיות מרגישות כמוני", מוסיפה רזאל, "הן רק רוצות לשיר, לבטא את עצמן, הן רוצות להעביר את האומנות שלהן הלאה ולא יכולות. אחרי שאנחנו קיבלנו את ההחלטה וההשלמה הזו עם ההלכה הלא פשוטה לאישה, שאנחנו עושות כי אנחנו מאמינות שזה הדבר הנכון, בסופו של דבר לקבל עוד סטירת לחי מגורמים שמאמינים בחופש ובשוויון זה כבר טו מאצ'", היא אומרת בכאב. "למי שמאמינה בפמיניזם ובזה שאישה יכולה לבחור ולעשות מה שהיא רוצה, אז הנה בחרתי. אני אדם מבוגר ואני יכולה להחליט, אף אחד לא כופה עלי שום דבר, אף אחד לא מצמיד לי אקדח לרקה, אני אדם חופשי ויש בחירה חופשית וגם אם אני אבחר מחר לשיר מול גברים לא יקרה כלום, אף אחד לא יעשה לי כלום. כרגע הבחירה שלי היא לשיר לנשים וזכותי לעשות את הבחירה הזו. אבל לא, בינתיים לא נותנים לי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

שתדעו: הנקמה הפרטית בנאצים יכולה להיות מנת פלאפל

בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

עוזרים לנשים או מפריעים?

את הפגיעה בשל הניסיונות לאסור על הופעות בהפרדה הרגישה רזאל כשניסתה לערוך מופע השקה: "פנינו להרבה מאוד מקומות טובים בירושלים והם סירבו לערוך מופע רק לנשים מחשש שיאמרו שאסור להם. באיזשהו מקום מנסים לעזור לנשים, אבל עושים בדיוק את הפעולה ההפוכה", היא מסכמת.

לסיום פונה רזאל לנערה או אישה דתיה שמחפשת את דרכה בעולם המוזיקה ואומרת לה שלא תפחד, יש לה הרבה מה לתרום: "יש לנערה הדתית המון מה לבטא. יש המון נשים שמחפשות זמרות ויש הרבה דרכים לבטא את עצמך, בטח בשנים האחרונות. להופיע בפני נשים זה דבר מדהים. בסופו של דבר המוזיקה שלי כתובה ושייכת לעולם הנשי. אם גברים שומעים ונהנים, אחלה, אבל אי אפשר להתעלם שיש פה כיוון מסוים. ולפני הכל - בקהל הנשי יש פרגון מטורף, יש שם משהו נקי וטהור בלי עניינים ובנים וכל האנרגיה הזו. זה מדהים."

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully