וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוכבי האירוויזיון שלא ידעתם שהם יהודים

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

5.2.2020 / 16:00

עדן אלנה הפכה אמש באופן רשמי למועמדת הישראלית לאירוויזיון ולתקווה של כולנו לזכיה נוספת. נטע ברזילי, דנה אינטרנשיונל, יזהר כהן ולהקת חלב ודבש הביאו את הזכייה לישראל בעבר, אבל כיהודים אנחנו מתרגשים כשעולה על הבמה זמר ממוצא יהודי, אפילו אם מייצג מדינה אחרת

Can Bonomo. GettyImages
ג'אן בונומו/GettyImages

עדן אלנה הפכה אמש באופן רשמי למועמדת הישראלית לאירוויזיון ולתקווה של כולנו לזכיה נוספת. נטע ברזילי, דנה אינטרנשיונל, יזהר כהן ולהקת חלב ודבש הביאו את הזכייה לישראל בעבר, אך כיהודים אנחנו לא מוותרים וגם בשנים בהם אנחנו כמדינה לא זוכים או אפילו לא משתתפים, אנחנו מתרגשים כאשר עולה על הבמה זמר ממוצא יהודי, אפילו אם הוא מייצג מדינה אחרת.

קחו למשל את ג'אן בונומו. המשבר ביחסים בין טורקיה לישראל לא השפיע על הוועדה הבוחרת הטורקית ששלחה דווקא זמר יהודי לייצג אותה בתחרות בשנת 2012 בבאקו. הזמר, שהיה באותה העת בן 25, הגיע למקום השביעי והמכובד.

Lys Assia. GettyImages
ליס אסיה, האירוויזיון הראשון בהיסטוריה/GettyImages

עצומה לא תעצור אותנו מלשיר

בשנת 2016 שמה גם צרפת את מבטחה בזמר היהודי עמיר חדד. חדד הוא לא רק יהודי, אלא אף התמודד בעונה הרביעית של כוכב נולד. הבחירה בחדד עוררה התנגדות בקרב גורמים אנטי ציוניים שחתמו על עצומה שטענה שמי שהיה חייל בצבא הישראלי לא יכול לייצג את הרפובליקה הצרפתית. למרות ההתנגדות חדד עלה על הבמה כנציג צרפת והגיע למיקום טוב בטבלה - המקום השישי.

בשוויץ כיכבו הזמרות היהודיות שנשלחו ארבע(!) פעמים להתמודד. בפעם הראשונה הייתה זו ליס אסיה, שהייתה הנציגה השוויצרית לאירוויזיון הראשון אי פעם. ליס עשתה את הבלתי ייאמן וזכתה במקום הראשון בתחרות ועל כן נשלחה שוב בשנה שלאחר מכן, רק שבפעם ההיא זכתה במקום השני בלבד. אחריה הייתה זו הזמרת אסתר עופרים שנשלחה לתחרות בשנת 1963 וזכתה במקום השני. עשרות שנים לאחר הניסיונות המוצלחים הללו, שלחו השוויצרים שוב זמרת יהודיה ואפילו ישראלית במקור, הפעם את ליאל קולט, ילידת קבוצת כינרת. הניסיון היה מוצלח פחות והשיר הגיע למקום ה-17 בלבד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הכירו את האיש שחולם להיות היהודי הראשון בבית הלבן

בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

שתיים מתוך ארבע

שנת 1969 הייתה מביכה מעט עבור מארגני האירוויזיון. בספירת הקולות הסופית התברר כי ארבע מדינות זכו באותו מספר קולות בדיוק, ובאין חוקים רשמיים להתמודדות עם תיקו - הוכרזו כולן כמנצחות. מדינת ישראל לא השתתפה באירוויזיון באותה השנה, אך היהודים, או ליתר דיוק היהודיות, מצאו את מקומן בתחרות ובגדול. מבין הזוכות היו שתיים שגרמו לגאווה יהודית - לני קור נציגת הולנד ופרידה בוקארה נציגת צרפת - שתיהן יהודיות בעצמן.

לא רק זמרים יהודים התמודדו באירוויזיון, את הגאווה היהודית אפשר לשאוב גם מיוצרים ומלחינים יהודיים ששירים שלהם הגיעו למקומות גבוהים בתחרות. כך למשל בשנת 1965 זכתה באירוויזיון הזמרת פראנס גל, שייצגה את לוקסמבורג עם השיר 'בובת שעווה, בובת קש' שכתב היוצר היהודי סרז' גינצבורג.

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully