וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליל הסגר: כך נערכות לפסח קהילות אירופה הסגורות

אפרת פינקל בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

2.4.2020 / 7:30

ברקע חדשות שמעדכנות בכל עת אודות עלייה במספר הנדבקים בנגיף הקורונה, עליה במאות נפטרים מדי יום, עוצר שלא עוצר ואיסור של התקהלות. יצאנו לבדוק עם ראשי הקהילות היהודיות באירופה איך מתמודדים עם המצב וכיצד צפויים יהודי הגולה לחגוג את חג הפסח ברחבי העולם

אריזת חבילות מזון לנזקקים, פתחון לב, ראשון לציון, 31 במרץ 2020. ראובן קסטרו
אריזת חבילות מזון לנזקקים לפסח/ראובן קסטרו

ליל הסדר הינו אחד מהחגים המשמעותיים ביותר בעבור היהודים בארץ ובעולם. חג המסמל את יציאת מצרים, חג בו יצאנו מעבדות לחירות, חג בו מנקים את הבית ומכשירים אותו, קונים אוכל מיוחד ועורכים שולחן בעבור עשרות בני משפחה שיתכנסו בערב אחד משפחתי לטובת קריאת האגדה.

אבל השנה חג הפסח יהיה שונה מהרגיל. את השולחן המלא הערוך בפאר יחליף שולחן מצומצם, משפחות רבות יאלצו לחגוג ללא הסבים והסבתות, חלקן תוך מחסור של אוכל כשר ומצות ועם כאב עמוק מאובדן יקיריהם מהנגיף. יצאנו לסיבוב עולמי בצל הקורונה עם ראשי הקהילות היהודיות על מנת לשמוע ממקור ראשון כיצד נערכים לחג החשוב הזה ברחבי העולם.

הילדים צוחקים מהמרפסות

הרב הראשי של ברצלונה, ספרד: "אין ספק שאנחנו מתמודדים עכשיו עם אתגרים לא פשוטים, אבל אנחנו מלאים תקווה ושמחה לקראת חג הפסח. אנחנו אומנם לא יכולים לצאת לרחוב אלא בעבור קניות בקרבת הבית או לבתי המרקחת, אבל בכל יום אנחנו שומעים את הילדים שרים וצוחקים מהמרפסות, מצפים בכליון עיניים ולב שהחג יגיע ושנוכל בעזרת השם לצאת ממצרים.

למזלי, אנחנו בקהילה ערוכים היטב, יש לנו מזון כשר לפסח מבעוד מועד ואנחנו מחכים לתת אותו לאנשים שזקוקים לו. אנחנו מאוד מקפידים גם לקיים שיעורים בימים אלה ואנחנו מתפללים כל יום עם האנשים, אומנם כל אחד מביתו, אבל עדיין יש את ההרגשה של ביחד. אני מאמין שנתגבר על המצב הזה יחד ונהיה בני חורין".

מבקשים מהשלטונות לאפשר קניות

הרב פנחס גולדשמידט נשיא ועידת רבני אירופה והרב הראשי של מוסקבה: "בנוסף למזג האוויר הקשה המלווה בשלג, אנחנו מנסים להתמודד עם הקניות לחג כשכל זה תחת הסגר שראש העיר הנחה השבוע. ככה שאנחנו די כלואים בבתים. אסור לנו להתרחק 100 מטר מהבית. בתי הכנסת סגורים ואנחנו דורשים בימים אלה מהשלטונות לאפשר לרכוש מצרכים ולעשות קניות לחג בעבור הקהילה. הדרכים כרגע שהיו תמיד סואנות, היום מאוד שקטות, אין מכוניות ואין אדם ברחוב. כולי תקווה שהמצב הזה לא יימשך ושכולם יצליחו לקנות את כל המצרכים לחג. כנשיא הארגון וכרב ראשי בקהילה זו המטרה שלי לדאוג לקהילה היהודית כאן. חשוב לי שכולם יחגגו את החג ויצאו לחירות מההסגר בבתים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

"ואיך נדע להתאחד בפירוד הזה?" סינגל ראשון מתוך האלבום החמישי של ישי ריבו

בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

מבחינת אוכל אנחנו ברי מזל

הרב שמואל רקרדו דה סיניי הרב הראשי של רומא, איטליה: "המצב כאן מאוד קשה. יש הרבה חולים בצפון איטליה (מילאנו), מהקהילה אנחנו יודעים על שלושה שנפטרו לאחרונה אבל יש המון חולים מאושפזים במצב קריטי בבתי החולים. הכל אצלנו סגור: בתי כנסיות, בתי ספר סגורים ממזמן, כל היחסים הקהילתיים והאישיים עוברים דרך אינטרנט בלבד. אנחנו סגורים בבית למעשה המון זמן. מבחינת אוכל כשר לפסח, יש לנו וזה המזל. בריתות אנחנו חוגגים אך ורק בבית וחתונות לא נעשו כלל, לוויות עושים עם מספר מאוד מצומצם ואנחנו מתכוננים לעשות פסח כל אחד בבית לבד. השנה כאן לצערי אנחנו מבודדים בחג אבל מקווים בשנה הבאה להיות כולנו חופשיים ביחד ולהתיישב בארץ ישראל".

הגבולות סגורים

הרב אביחי אפל הרב הראשי של פרנקפורט גרמניה: "לצערנו הרב המצב פה משפיע על כל הציבור. יש שקט יחסי ברחובות כולם בבתים. זה מאוד משפיע על הקהילה כי אין בתי כנסת, לילות הסדר הציבוריים שהם חלק מהמסורת של היהדות כאן, לא יתקיימו השנה. כל אחד יקיים בביתו לבד. בחנויות הכשרות מצד אחד נוצר מצב שיש יותר קונים מכל שנה כי ציבור גדול שרגיל לחוג את החג בארץ נשאר בגרמניה השנה ולא טס לישראל ומצד שני יותר קשה להשיג מוצרים כשרים במצב כזה כי כל הגבולות עם צרפת סגורים וזה השפיע על כולנו. למרות זאת משתדלים לשמור על רוח ומוטיבציה גבוהים ומאחלים לכולם פסח כשר ושמח".

אפרת פינקל בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
5
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully