וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מותר לסעוד סעודה בערב שבת?

הרב יצחק פרץ, בשיתוף שובה ישראל

22.11.2020 / 13:13

בספר דרכי יאשיהו נכתב כי כל אדם שמתחיל לשמור את השבת לפני הזמן זוכה שפרנסתו מתרבה. אולם האם מותר לאדם לקיים סעודה בערב שבת, או שעליו להימנע כדי להגיע לשבת כשהוא רעב ויקיים את סעודת השבת בצורה טובה? הרב יצחק פרץ מסביר בטור ההלכתי השבועי

מעלת כבוד השבת: האם מותר לסעוד סעודה בערב שבת? ראשית, צריך לדעת שרצה השם יתברך לזכות את עם ישראל ולכן נתן להם הרבה מצוות, והדבר ניכר מאוד בערב שבת, שידוע שעל ידי שאדם מתרחץ לכבוד שבת, זוכה לקיים מצווה של כבוד השבת ועוד על ידי שגוזז ציפורניים ומנקה את הבית ומסדר את השולחן וכל כיוצא בזה, זה מצווה גוררת מצווה וזכות עצומה.

ועוד אפשר למצוא בספר דרכי יאשיהו לאדמו"ר רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א (עמוד 29), שכל אדם שמתחיל לשמור את השבת לפני הזמן זוכה שפרנסתו מתרבה.

ועוד כתב שמקובל מאבותיו ורבותיו, שראוי מאוד להתחזק בקבלת שבת קודם זמנה וזה אחת מההנהגות של קהילת קודש "שובה ישראל".

ונברר בעזרת השם הלכה לגבי אדם שרוצה לקיים סעודה בערב שבת האם הדבר מותר, או כדאי להימנע, כדי שיוכל להיכנס לשבת כשהוא רעב ויקיים את סעודת השבת בצורה טובה.

במשנה מסכת פסחים (צט:) נחלקו רבי יהודה ורבי יוסי בדין זה, שלדעת רבי יהודה אדם לא יאכל בערב שבת כדי שיכנס לשבת שהוא רעב, ומאידך רבי יוסי חולק וסובר שמותר לאכול. ובגמרא בדף (ק.) הגמרא פסקה הלכה כרבי יוסי.

ונחלקו רבותינו הראשונים בהבנת רבי יוסי, האם הוא מתיר לכתחילה או רק אם אדם כבר התחיל את הסעודה, יאמר רבי יוסי שלא יעצור את סעודתו. בעל הלכות גדולות מבאר שרבי יוסי מתיר רק למי שהתחיל, אבל להתחיל לאכול לכתחילה הוא לא מתיר, אולם חלקו עליו הרבה מהפוסקים ומהם רבנו אשר (סימן ב) ועוד ראשונים ומסבירים שמותר לכתחילה לאכול בערב שבת סעודה (והטעם בזה אפשר לראות בר"ן).

אבל אדם שרואה את הגמרא במסכת גיטין (לח:) עומד משתומם, שאמר רבי יוחנן הייתה משפחה שלמה שנעקרה מהעולם בגלל שקבעו סעודתם בערב שבת. הפירוש: כל המשפחה נפטרו בגלל שאכלו בערב שבת.

קבלת שבת. ShutterStock
האם מותר לאכול בערב שבת?/ShutterStock

ולכן הנשר הגדול הרמב"ם פסק בהלכות שבת (פרק ל הלכה ד) שאסור לקבוע סעודה ומשתה בערב שבת מפני כבוד שבתוכו. וביאר הרב המגיד שכוונת הרמב"ם לאסור דווקא סעודה חשובה בערב שבת, כמו לדוגמא על האש בערב שבת או דבר שנוהגים לאכול אותו רק בזמנים חשובים. ולגבי סעודה שרגיל לאכול בימי החול מעיקר הדין, מותר לאכול בערב שבת, כמו לדוגמא אדם שרגיל לאכול כל יום בשעה 13:00 או 14:00 בצהריים בגט עם שניצל, מותר לו לאכול גם ביום שישי, אבל ראוי ונכון להימנע גם מזה כדי שיוכל להיכנס לשבת כשהוא רעב ואז יהיה לו תענוג מהסעודה של שבת.

ומרן בשולחן ערוך בסימן רמט סעיף ב' פסק כמו הרמב"ם, ולכן לא יקבעו סעודה בערב שבת שהיא חשובה וטוב להימנע גם מסעודה שהיא לא חשובה כדי להיכנס רעב, אבל אכילת עראי מותר. דוגמא של אכילת עראי שמותר לכתחילה בערב שבת:

א) בורקסים וקרואסונים, אבל עד 200 גרם בערך 3 או קוראסון או בורקס.

ב) מותר לאכול מלוואח אחד ולא שניים.

ג) קוסקוס מותר כמה שרוצה, אפילו יותר מ-200 גרם (החילוק בין בורקס לקוסקוס, כיוון שקוסקוס אי אפשר לקבוע עליו סעודה מה שאין כן בורקס וכדומה).

ד) פירות, בשר בלי לחם וכדומה, גם כן מותר בלי שום בעיה.

אם הזמינו אותך לסעודת מצווה, כמו ברית מילה, הרמ"א פסק שהדבר מותר וכן להלכה שמותר לאכול בסעודת מצווה בערב שבת. רק הוסיף המשנה ברורה סעיף קטן (יג'), שמצווה להקדים הסעודה כמה שאפשר מחמת כבוד השבת.

אדם שישתדל בהלכה הזאת ודאי שירגיש את עונג השבת על ידי האכילה בשבת ויזכה לברכה בכל מעשה ידיו.

נחתום בברכה לכל היהודים היקרים, שמשתדלים לקרוא את דבר התורה הזה: זכות התורה הקדושה תגן עליכם ותזכו לנחת וברכה עד בלי די, ובכלל הברכה שהשם ישלח רפואה שלימה לכל חולי עמך ישראל ובפרט למורנו ורבנו רבי יאשיהו יוסף פינטו בן הרבנית זרי. שבוע טוב ובשורות טובות לכולם, אמן.

הרב יצחק פרץ מסביר - גידול הילדים למצוות: מותר להביאם לבית כנסת?

הרב יצחק פרץ, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • ארוחת שבת
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully