וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרתק: כל מה שאתם רוצים לדעת על "עין הרע"

הרב יצחק פרץ, בשיתוף שובה ישראל

6.12.2020 / 14:26

האם יש דבר כזה "עין הרע", היכן ניתן למצוא לכך סימוכין והסברים ומה הן העצות שלימד האדמו"ר רבי יאשיהו יוסף פינטו את אלו החוששים שפגעה בהם עין הרע? כל התשובות שחיפשתם

האם "עין הרע" זה דבר נכון וצריך לחשוש ממנה או שאין בזה ממש? ראשית, צריך להקדים שתיקנו לנו חז"ל בכל בוקר לומר בברכות השחר "ותצילני מחבר רע משכן רע ומעין הרע" וכו'. לכן, מכאן כבר פשוט לנו שהדבר הזה קיים וצריך להתפלל להינצל מזה ונבאר הדברים.

הראשונה שמצאנו שהשתמשה ב"עין הרע" הייתה שרה אמנו ע"ה, שנתנה עיניה בהגר כמו שכתוב בפרשת לך לך (פרק טו פסוק ד-יא), אחרי שהגר כבר הייתה בהריון, המלאך שדיבר איתה אומר לה שוב: "ויאמר לה מלאך ה' הנך הרה ויולדת בן", ושואל הזוהר הקדוש: תמוה, הרי היא כבר הייתה בהריון, ומתרץ, ששרה נתנה עיניה בהגר והפילה את הולד הראשון, ולכן אומר לה המלאך שוב שהיא תלד בן. וכן גם נתנה שרה עיניה בישמעאל ולכן היה לו חום גבוה והגר הרימה אותו על שכמה על כן.

עוד מצאנו בתורה הקדושה, מתי שמרים דיברה על משה רבנו בפרשת בהעלותך (פרק יא פסוק- א) - "ותדבר מרים ואהרון במשה על אודות האישה הכושית אשר לקח כי אשה כושית לקח"- ביאר רש"י, שיש נשים שהם יפות, אבל המעשים שלהם לא יפים, ויש נשים לא יפות - אבל יש להם מעשים יפים. אצל ציפורה היא הייתה גם יפה וגם עם מעשים טובים, וכדי שלא תפגע בה "עין הרע", אמרו עליה שהיא אישה "כושית".

מצאנו גם כן אצל יעקב אבינו, בחיר האבות, שחשש מעין הרע, כמבואר בגמרא תענית (י.) שאמר לבניו "אל תתרעו"- כלומר: אפילו שיש לנו אוכל, תרדו גם אתם למצרים כמו כולם, שלא יתנו בנו עין הרע. ועוד הזהיר אותם, שלא יכנסו למצרים כולם מאותה כניסה, אלא כל אחד יכנס מכניסה אחרת שלא יתנו בהם עין הרע.

עין הרע. ShutterStock
חוששים מעין הרע? קחו כוס יין/ShutterStock

ואם נמשיך ונחפש אפילו בהלכה, נמצא את החשש לעין הרע, כמבואר בשולחן ערוך, אורח חיים (סימן קנא ס"ו), בדין של עליה לספר תורה, אם שני אחים רוצים לעלות לתורה אחד אחרי השני, מעיקר הדין - הדבר מותר אבל חוששים לעין הרע. וכן חשש הרמ"א באבן העזר (סימן סב סעיף סג), שכתב, שלא עושים שתי חתונות ביחד, מכיוון שחוששים מעין הרע.

שוב אנו מוצאים שיוסף הצדיק מתברך "בן פורת יום בית פורת עלי עין" ודרשה הגמרא ברכות (כ.) מי שהוא מזרעו של יוסף לא שולט בו עין הרע. וכן מצינו בגמרא בב"מ (מב.) ותענית (ח.) אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין. וככה גם כן התפללה חנה בגמרא ברכות (לא.): "ונתת לאמתך זרע אנשים", כלומר - איש שמובלע בין האנשים, לא גבוה מדי ולא יפה מדי, מובלע בין כולם, שלא יפגע בו עין הרע. ומכאן ילמד האדם, כמה צריך לשמור על ילדיו, ושלא לפרסם תמונות שלהם או הצלחות של הילדים שהרי גורם על ידי זה לעין הרע לילד.

ועוד מצאנו בדברי חז"ל בגמרא בב"מ (קז.) "והסיר ה' ממך כל חולי" - רב אמר זה עין - היינו מאותו מעשה שהיה עם רב בעצמו - שפעם אחת הגיע לבית הקברות ואמר שמתוך 100 אנשים שנמצאים כאן, 99 מתו מעין הרע ורק אחד מיתת עצמו. הסביר רש"י: שהיה לוחש בשמות קודש על הקברים והיו עונים לו המתים וככה הוא ידע.

ואם נמשיך להביא עוד מקורות - לא נוכל לסיים ולכן נעצור כאן ודי בזה להבין, שהדבר קיים וצריך לעשות דברים שלא תפגע בנו עין הרע. ופשוט, שאם לא נגזר על האדם לקבל מכה או עונש שום עין הרע לא יכול לפגוע בו, כמו שכתב ה"חזון איש".

ולסיום, כמה עצות שלימד אותנו מורנו ורבנו רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א בספרו הקדוש "טוב עין", ששם הרחיב בנושא הזה ובסוף הספר הביא כבר סגולות להישמר מזה. הנה כמה סגולות, ומומלץ לכל אחד לפתוח את הספר וללמוד את הנושא בצורה ברורה ומובנת שם: אדם שחושש שעין הרע פגעה בו - יקח כוס יין מלא ויאמר את הפסוקים: "אז ישיר משה ישראל את השירה הזאת עלי באר ענו לה באר חפרוה שרים כרוה נדיבי העם במחוקק במשענותם וממדבר מתנה וממתנה נחליאל ומנחליאל במות", וכן פסוק: "בן פורת יוסף בן פורת עלי עין, בנות צעדה עלי שור", וישקה היין לחולה וירחץ פניו מהיין וירפא. ועוד סגולות עיין בספר ושיעורים של כבוד הרב בנושא.

10 דברים שאולי לא ידעתם על חג הגאולה

הרב פינטו מסביר - באישון ליל, בגלל חלב הנאקה: איך ניצלו היהודים?

הרב יצחק פרץ, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully