וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא צריך הכנה מראש: איך אפשר להפוך לעשיר בן רגע ולהתמודד עם זה בהצלחה?

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

17.12.2020 / 11:02

סיפורו של יוסף, שהיה בבית האסורים במצרים שנים ארוכות ובן לילה הפך למקורב ביותר למלך, מראה כי תעצומות הנפש נמצאות בנו ורק מחכות לברכה. כשזו מגיעה, אנחנו כבר נדע להסתדר היטב. פנינים לפרשת השבוע, פרשת מקץ

"וַיִּשְׁלַח פַּרְעֹה וַיִּקְרָא אֶת יוֹסֵף וַיְרִיצֻהוּ מִן הַבּוֹר וַיְגַלַּח וַיְחַלֵּף שִׂמְלֹתָיו וַיָּבֹא אֶל פַּרְעֹה"

מתורתו של ראש אבות בתי הדין במרוקו, מנהיג "שובה ישראל", האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א: כל יהודי יכול ברגע אחד לעלות מהשפל הנמוך ביותר ועד למעלה הגבוהה ביותר.

בפרשת השבוע, פרשת "מקץ", אנחנו רואים דבר של פלא. יוסף הצדיק היה בבית האסורים במצרים י"ב שנים, בשפלות הגדולה, במקום עם כל השפלים והרעים. הוא היה מנותק מכל הוויות העולם במשך הזמן הזה ולא ידע מה מתרחש בו.

ואז פרעה קרא ליוסף והוציא אותו מבית האסורים. יוסף אפילו לא הספיק להסתפר, ויש מרבותינו שאומרים שבמשך י"ב שנים לא סיפר את שערו וזקנו, השפלות הגדולה ביותר. פרעה אומר ליוסף: חלמתי חלום, תענה לי תשובה. יוסף ענה לפרעה על החלום ומיד פרעה לקח אותו ואמר: "אַחֲרֵי הוֹדִיעַ אֱלֹהִים אוֹתְךָ אֶת כָּל זֹאת אֵין נָבוֹן וְחָכָם כָּמוֹךָ". הוא מינה אותו להיות משנה למלך ונתן לו את כל ארץ מצרים.

וצריך להבין, מצרים הייתה המדינה הגדולה והעשירה מכולן באותן שנים. עומד פרעה, שהיה איש חכם גדול ונותן לאדם שמנותק מהעולם להיות מספר שתיים בארצו, ואומר לו "אַתָּה תִּהְיֶה עַל בֵּיתִי וְעַל פִּיךָ יִשַּׁק כָּל עַמִּי רַק הַכִּסֵּא אֶגְדַּל מִמֶּךָּ" וכך אנו רואים שלמעשה יוסף ניהל את כל מצרים ופרעה רק נקרא מלך.

נבוא ונשאל: אדם שהיה מנותק מהעולם - איך עומד פרעה ומיד נותן לו כוח כזה? תתן לו לאט לאט להבין את החיים ולחזור מהנתק שהיה בו להוויות היום. איך אפשר לעבור כך משפלות גדולה לגדולה רמה, מבלי להבין ולדעת כלום?

איש עשיר עם מכונית יוקרה. ShutterStock
איך נגיב כשהעושר וההצלחה ינחתו עלינו? פרשת השבוע מסבירה/ShutterStock

אלא צריכים לדעת יסוד גדול ולשים אותו בנפשנו. מיוסף הצדיק נטבע ונחקק משהו חדש בעולם אצל עם ישראל - אין מציאות שאדם מלמטה יעלה למעלה ויצטרך זמן להתאושש ולהכין ולהבין את עצמו. ברגע שנכתב על האדם גדולה, הוא מיד עולה למעלות הגדולות ביותר. רגע אחד האדם היה בשפלות, וברגע הבא הקב"ה מרים אותו לפסגה. יש כוח גדול בעולם מיוסף הצדיק, שאדם ברגע אחד משלים את הכל?

אדם שהיה עני מרוד ונכתב עליו עושר, ברגע אחד הוא כבר מבין, יודע לקבל ולעשות וכיצד להתנהל עם כל דבר בעולם. איך שנכתבה עליו ישועה, האדם כבר מוכן לקבל את כל עוצמות הנפש, כדי לעשות את הדברים כמו שצריך. גם אם היה בבית האסורים בשפלות גדולה, הוא לא צריך זמן להתאושש. הקב"ה חנן בעם ישראל כוח, כך שברגע אחד יוכלו לעלות למעלה הגדולה ביותר.

וכך אנחנו רואים כי בני ישראל היו במצרים, במקום השפל ביותר, יצאו ואחרי כמה ימים, משפלות גדולה, ראו את השם וראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי (מכילתא דשירה, ג) במראה מרכבה. וכך גם מה שהגמרא מספרת (ע"ז יז.) על רבי אלעזר בן דורדיא, שהיה בתחילתו רשע טמא וברגע אחד עשה תשובה ויצאה בת קול מהשמיים ואמרה כי רבי אלעזר בן דורדיא מזומן לחיי עולם הבא.

החל מיוסף הצדיק השתנה בנפש ובכוחות של עם ישראל, שאינם צריכים זמן להכנה משפלות לגדולה. "עֵדוּת בִּיהוֹסֵף שָׂמוֹ בְּצֵאתוֹ עַל אֶרֶץ מִצְרָיִם" (תהלים פא, ו) זו עדות שהיא חלק מעם ישראל. לא משנה אם אדם יהיה עני, שפל או בתחתית, ברגע אחד שנכתב עליו לעלות, הקב"ה מרים אותו ונותן לו כוחות ויכולת לעמוד עם זה. יש לכל יהודי את כל הכלים האלה, חבויים בתוכו וכאשר השם כותב שזה זמן הישועה, היהודי כבר בנוי לכל הצלחה ולכל ישועה.

אם כך, מה שנשאר לאדם זה לעורר את הברכה ולהדליק את הניצוץ של הברכה מהשמיים. ברגע שהוא מדליק את הניצוץ, אין סוף לעלייה וליכולת, ולכלי הקיבול שהוא האדם. בתוכו, הוא בנוי להשיג ולהגיע לדברים הגדולים והנשגבים ביותר. לכן אדם צריך לדעת שברגע שתתחיל לו הברכה מהשם, יש לו כוחות להיות הדבר הגדול ביותר.

קיללתם מישהו? אתם עלולים למצוא את עצמכם בסכנה רצינית

באישון ליל, בגלל חלב הנאקה: איך ניצלו היהודים?

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully