וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרטון נדיר: הכתרת הרב עובדיה לרב הראשי של ישראל

וואלה יהדות

7.10.2013 / 20:00

ארכיון המדינה העלה סרטון נדיר מהכתרתו של הרב עובדיה יוסף שהלך היום לעולמו. בסרטון ניתן לראות את הרב נוסע ברחובות העיר אל טקס לבישת הגלימה המפורסמת של הראשון לציון

צילום: באדיבות ארכיון המדינה, עריכה: יותם בן-דוד

בחמישה עשר באוקטובר 1972, לאחר שהיה רבה הראשי של העיר תל אביב, נבחר הרב עובדיה יוסף לרב הראשי הספרדי של מדינת ישראל, הראשון לציון. לצד הרב עובדיה נבחר הרב שלמה גורן לרב הראשי האשכנזי. בעקבות פטירתו של הרב עובדיה יוסף היום (שני ) העלה ארכיון המדינה, סרטון נדיר באורך ארבעים ושלוש שניות מרגעי הכתרתו של הרב יוסף, לתפקיד הרב הראשי הספרדי לישראל. בסרטון ניתן לראות את הרב עובדיה מלווה באנשים מכובדים, נכנס לרכב עם גג פתוח ובזמן נסיעתו ניתן לראות את תושבי העיר וילדים המנופפים בדגלים. בהמשך הסרטון רואים את טקס לבישת גלימת הראשון לציון במעמד של ראשי המדינה והרבנות.

מורשת הפוסק הגדול תיצרב בזיכרון של הדורות הבאים
הרב שירד אל העם: סוד כוחו של הרב עובדיה יוסף
פוסק חלוץ עם לשון חדה: אימרותיו של הרב עובדיה

בנוסף לסרטון הנדיר, העלה הארכיון את פסק ההלכה המפורסם של הרב עובדיה שעסק בשאלת זהותם של יהודי אתיופיה. בראשית ימיו כרב ראשי, עלתה שאלה בדבר זהותם היהודית של בני קהילת "ביתא ישראל" באתיופיה ("הפלשים") והרב יוסף פסק כי הם צאצאי שבט דן: "בהסתמך על הגאון הרדב"ז בתשובה, אלו הפלשים בלי ספק הם משבט דן ... ודינם כתינוק הנשבה לבין הגויים ודינם כישראל שאנו מצווים לפדותם ולהחיותם" בהמשך הפסק מביא הרב עובדיה סימוכים מרבנים גדולים כמו הרב קוק והרב הרצוג: "וכן כתבו כמה גאונים דגולים ומהם: הגאון ר' עזריאל הילדסהיימר, ראש בית המדרש בברלין, והגאון ר' אברהם יצחק הכהן קוק, נשיא הרבנות הראשית לארץ ישראל והגאון ר' יצחק אייזק הלוי הרצוג, הרב הראשי לישראל, זכר צדיקים לברכה שהפלשים הם יהודים".

על פי מסקנות אלו הגיע הרב עובדיה למסקנא כי "ביתא ישראל" הם יהודים: " לכן באתי למסקנא שהפלשים הם צאצאי שבטי ישראל שהדרימו לכוש ואין כל ספק שהגאונים הנ"ל שקבעו שהם משבט דן חקרו ודרשו והגיעו למסקנא זו על פי עדויות וראיות מהימנות ביותר".

פסיקה זו שימשה בסיס לשינוי מדיניות ממשלת ישראל שהחליטה להעלות את יהודי אתיופיה לישראל


מדברים על היהדות בדף הפייסבוק של וואלה! יהדות

הרב עובדיה יוסף הלך היום (שני) לעולמו בגיל 93 בבית החולים הדסה עין-כרם בירושלים. הרב היה מנהיגה הרוחני של מפלגת ש"ס, וקודם לכן שימש במשך עשור כרב הספרדי הראשי של ישראל. הוא נחשב לפוסק הלכה מרכזי בעולם התורה הספרדי ואף זכה בקרב חסידיו לתארים "פוסק הדור", "גדול הדור" ו"מרן" (מורנו בארמית). ב-1970 זכה הרב יוסף בפרס ישראל לתרבות תורנית על ספריו ההלכתיים. באמצעות ש"ס, שהוקמה ב-1984, הפך לגורם רב השפעה בזירה הפוליטית ולמוקד עלייה לרגל של בכירי המדינה. הרב הותיר אחריו 10 ילדים לאחר שבנו יעקב מת בשנה האחרונה, ומאות נכדים ונינים. הוא התאלמן מאשתו מרגלית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פסק ההלכה שבזכותו עלו יהודי אתיופיה לארץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבועיים האחרונים אושפז הרב יוסף בבית החולים, תחילה בשל בעיה בלבו. מצבו הלך והחמיר בימים האחרונים, הוא הורדם והונשם, והיום קרסו מערכות גופו, ומצבו הוגדר קריטי. בני משפחתו הוזעקו לקומה השמינית בבית החולים, בה אושפז, ולמקום גם הגיע נשיא המדינה שמעון פרס. כעת, כאמור, התקבלה הבשורה המרה על מותו של הרב, מה שהביא לאווירה קשה במתחם בית החולים.

מנכ"ל הדסה, פרופ' אביגדור קפלן, יצא לחצר בית החולים בהודעה רשמית, בה נאמר: "בשם המרכז הרפואי האוניברסיטאי הדסה וארגון נשות הדסה אנו מודיעים בצער רב על מותו של הרב עובדיה יוסף. הנהלת הדסה חברי הדיקרטוריון, הרופאים והאחיות מרכינים ראש ילד עם כל עם ישראל על לכתו של הגאון הרב חיים עובדיה יוסף".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully