וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשיבות בגיוס חרדים

11.12.2013 / 8:00

בית הדין הצבאי הקל בגזר דינו של חסיד חב"ד, לאחר שערק מהצבא למשך שנתיים כי השירות לא תאם את אורח חייו החרדי. השופט ציין את המוטיבציה לחזור לשרת והחשיבות בגיוס חרדים

בחור ישיבה בירושלים חולף סמוך ללשכת הגיוס בירושלים, פברואר 2012. רויטרס
למצולם אין קשר לכתבה/רויטרס

אורח החיים בצה"ל, אינו תואם את אורח חייו כחרדי

בית הדין הצבאי הקל לאחרונה בגזר דינו של מ', חסיד חב"ד, בן 30, שעלה בצעירותו לישראל, חזר בתשובה, ולאחר שהתגייס, ערק מהצבא למשך יותר משנתיים בטענה כי אורח החיים בצה"ל, אינו תואם את אורח חייו כחרדי. התביעה דרשה מבית הדין להטיל עליו שנת מאסר בפועל, אולם השופט גזר עליו 86 ימי מאסר לאחר שציין את המוטיבציה שלו לחזור לשרת במסלול חרדי ואת החשיבות בגיוס החרדים.

למי היהדות שייכת?

הבטחות ל"טירונות גלאט" לא קוימו

מ' עלה לישראל בגיל 19, "התקרבתי ליהדות והתחלתי ללמוד בישיבת חב"ד", הוא מספר, "בגיל 28, לאחר שהבעתי רצון לתרום למדינה, התגייסתי לצה"ל. התנאים שם, גם מפאת גילי המבוגר וגם בגלל היותי חרדי, לא התאימו". לדבריו, הבטחות ל"טירונות גלאט" לא קוימו, "הייתי בפלוגה עם 300 בנות, נשארתי רעב בגלל שבחדר האוכל, לא היה לי מה לאכול".

בעקבות כך, רוחו של מ' נשברה. הוא החליט לעזוב ללא הודעה מוקדמת את הצבא ולחזור לישיבה. על פי כתב אישום שהוגש נגדו עולה כי הוא נעדר למשך 737 ימים מהשירות בצבא. את ההחלטה להסגיר את עצמו הוא קיבל חודשיים לאחר שהתחתן עם בחירת לבו. "כל הזמן הבנתי שאני צריך לסגור את הפינה הזאת ולשלם את החוב", הוא מתוודה, "התייעצתי עם אנשים והסגרתי את עצמי". מאז ועד לפני שלושה שבועות, הוא ריצה את עונשו בכלא.

לא ציפינו לעונש כבד כזה

הבעיה עמה התמודד בעבר, ניתנת לדבריו לפתרון, "עכשיו ידוע לי שיש תנאים כמו "שחר כחול" שמתאימים לבני אדם עם רקע בעל זהות דתית או חרדית ובמקביל לשירות אפשר להתפרנס ולהחזיק את המשפחה". חנה, אשתו של מ', סיפרה על התקופה הקשה שעוברת עליה מאז בעלה הסגיר את עצמה, "התחתנו לפני מספר חודשים, וחודשיים לאחר מכן הוא הסגיר את עצמו. לא ציפינו לעונש כבד כזה. לא היה לנו מספיק זמן להכיר אחד את השני ועכשיו כשהוא משוחרר נצטרך שוב לעשות את זה"

בתביעה, כאמור, דרשו שנת מאסר בפועל, "מדובר בתקופת היעדרות ארוכה וממושכת בת 737 יום", טענו. מנגד, עו"ד שגיא גרינפלד, שייצג את מ' טען כי יש להבדיל בין מקרה זה לשאר המקרים שמובאים בפני בית הדין, "מדובר בנאשם שעל אף אורח חייו החרדי מזה שנים, רצה להתגייס לצה"ל, הגיע לטירונות וגם כיום על אף המצב הקשה אליו נקלע מעוניין ורוצה לשרת בצה"ל".

הסיסמאות על שוויון בנטל הופכות לחסרות תוכן

רס"ן מנחם קליין, השופט הצבאי בבית הדין קבע כי על מ' יוטל עונש של 86 ימי מאסר בפועל (שאת רובם כבר ריצה) ו-60 יום מאסר על תנאי אם יעבור עבירה מסוג זה למשך שנתיים. "אין להתעלם מכך שבשנים האחרונות, החברה הישראלית בכלל וצה"ל בפרט מנסים לעודד מגזרים נוספים כגון המגזר החרדי להתגייס וליטול חלק בשוויון בנטל בחברה הישראלית", הסביר השופט, "יחד עם זאת, אם חייל חרדי כגון הנאשם שבפניי, נתקל בבעיות בתחום הכשרות והצניעות שיוצרות פער בלתי ניתן לגישור בין השקפתו החרדית לבין תנאי שירותו, הסיסמאות האלו על שוויון בנטל, הופכות לחסרות תוכן לחלוטין וחלילה לשימוש פוליטי ציני".

לפניות ליקי אדמקר: yakiadamker@gmail.com

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully