וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוכים על קיפוח: "גזירת הגיוס אושוויץ לספרדים"

2.2.2014 / 11:00

"רבני עדות המזרח" הפיצו מודעות שבהן נטען כי תהליך הגיוס החרדי יתחיל ב"חוליה החלשה שבמגזר החרדי" שהיא "בני הישיבות מעדות המזרח". את התהליך הגדירו: "אושוויץ לספרדים"

גיוס החרדים אושוויץ לספרדים. באדיבות המצולמים
גיוס החרדים אושוויץ לספרדים/באדיבות המצולמים

גם במאבק החרדי נגד הגיוס, הספרדים בוכים על קיפוח. במודעות שהופצו בשבוע שעבר בריכוזים החרדיים נטען כי תהליך הגיוס החרדי שילווה ב"מעצרים והטלת אימה" יתחיל ב"חוליה החלשה שבמגזר החרדי" שהיא "בני הישיבות שמוצאם בני עדות המזרח". את התהליך הגדירו "רבני עדות המזרח" שניסחו את המודעה, במילים, אושוויץ לספרדים"".

ככל שההחלטות בוועדת שקד מתקרבות, גורמים בחברה החרדית מגבירים את הלחץ על דעת הקהל ברחוב החרדי ובד בבד גורמים קיצוניים מגבירים את האלימות נגד חיילים חרדים. במודעה שהופצה בימים האחרונים בירושלים, בבני ברק ובמקומות נוספים ברחבי הארץ נכתב כי הייעוד האמיתי של גיוס החרדים הוא "להחריב את החומה המבדלת ושומרת על טהרת אורח חיינו דתנו וקדושתנו, ולהביא להרס וחורבן של עולם התורה והישיבות כליל".

עוד בנושא:
איום על חייל חרדי: "פשוט המדים או שנפנה אותך מהדירה"
האם המדינה מעודדת את החרדים לא להתגייס?
האדמו"ר מסאטמר במתקפה חריפה נגד מחאת הגיוס
הגיוס לצה"ל: הרבנים לקראת החלטות גורליות
חסיד חב"ד שערק חוזר לצבא

גיוס החרדים אושוויץ לספרדים. באדיבות המצולמים
גיוס החרדים אושוויץ לספרדים/באדיבות המצולמים

עיקר המודעה, בניגוד למודעות אחרות שעסקו בגיוס עצמו,הוקדשה לקיפוח הספרדי. מעבר לכותרת המכנה את הגיוס כ"אושוויץ לספרדים" לצד תמונה של גטו יהודי, נכתב בהמשך כי המדינה איננה מתכוונת בתחילה לגייס את האשכנזים אלא דווקא את הספרדים, "(הם) לא ייקחו אף פעם בחור מישיבה בני ברקית אשכנזית, מקסימום ייקחו את הספרדים. זה לא סוף העולם, לא נורא".

את הסיבה ההגיונית לכך הם תולים בזה שההורים הספרדים תמימים יותר מהאשכנזים, "אין מי שילחם עבורם לגונן שלא יפלו טרף לשיניהם. וגם יותר קל לעבוד על ההורים לשכנעם שזה מצווה, ויש לנו במסלולים גם רבנים והילד מתחזק שם".

גיוס החרדים אושוויץ לספרדים. באדיבות המצולמים
גיוס החרדים אושוויץ לספרדים/באדיבות המצולמים

תוך כך, זה חודשים שמתקיים מסע הסתה מלווה בקריקטורות מבזות נגד חיילים חרדים המכונים חרד"קים (חרדים קלי דעת) המציגים חרדים כחרקים, הנרמסים ברגל. בימים האחרונים חזר הקמפיין לככב בריכוזיים החרדים.

באחת המודעות הופיעו קריקטורות של ילדים שהשתתפו לאחרונה בתחרות "האיורים והקריקטורות נגד חיילים חרדים". במודעה אחרת שהופצה אף היא בימים האחרונים נראה "פח הזבל הלאומי של צה"ל והשירות האזרחי", שמחד, בחורי ישיבות מוכנסים אליו בכפייה ומאידך, בחורי ישיבות מנסים להימלט ממנו.

שחר אילן, סמנכ"ל עמותת חדו"ש טוען כי כל מה שדרוש למיגור מסע ההסתה הוא לאתר את המסיתים ולפעול כנגדם כחוק, "יש עיוות מוסרי נורא בכך שהחברה החרדית ומנהיגיה מאפשרים את הקמפיין הדוחה הזה שמשווה בין חיילים למחלות ובין הצבא לאושוויץ", הוא אומר ומוסיף כי "העובדה שגדולי התורה אינם יוצאים נגד התופעה היא עוד ביטוי למשבר המנהיגות בחברה החרדית".

לדבריו, "אין ספק שקמפיין החרד"קים חוצה קילומטרים רבים את גבולות חופש הביטוי וכבר הוכח שהוא מהווה הסתה ברורה לאלימות. במצב הזה כל רגע שבו שלטונות החוק לא פועלים כנגד האחראים הוא רשלנות קשה. יש לקוות שהם לא מחכים לחייל החרדי הראשון שיפגע קשה - כדי שיפעלו. לחיילים החרדים חשוב להעביר מסר : בעיני הרוב המכריע של החברה הישראלית, אתם גיבורים, ומיטב הנוער, וכך עליכם לראות את עצמיכם".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully