וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתם באמת מאמינים שאנחנו פרזיטים?

יונתן בן משה

3.3.2014 / 8:00

אתם מאמינים שציבור המונה מאות אלפים, המודע לכך שבוחנים אותו ומצפים ממנו להתנהגות על פי ספר הספרים, יחליט להיות אנטי מוסרי מתוך פרזיטיות? אתם באמת מאמינים בכך?

עצרת המיליון נגד חוק הגיוס, חרדים בבנייני האומה ירושלים. מרץ 2014. יואב דודקביץ'
עצרת המיליון נגד חוק הגיוס, חרדים בבנייני האומה ירושלים. מרץ 2014/יואב דודקביץ'

שלום, אני יהודי הקרוי בפי כל "חרדי" ואני רוצה לשוחח איתך. איתך, שתווית הזיהוי שלך היא: "חילוני", אני רוצה לדבר איתך מעבר למחיצות התקשורת החוצצות בינינו ומעל לראשם של פוליטיקאים המדמים בלבם שהם מדברים בשמך ובשמי. אני רוצה לנהל איתך דו שיח ישיר, בלתי אמצעי, על הנושא הבוער והמשותף לנו, למרות כל המבדיל בינינו. אני בטוח שהוא מעניין אותך ואתה בטח מוטרד בגללו. כוונתי: נושא ה"שוויון בנטל".

אני יודע, אינך מקבל את המונח "יהודי" כפי שאני מבין אותו, בתפישתי המסורתית. אני יודע שאתה דוחה את השקפת עולמי, הרואה זהות מוחלטת בין העם היהודי ותורתו, הטוענת שאין לאומיות יהודית מסוגלת להתקיים שלא במסגרת האמונה ואורח החיים היהודי. אני יודע שמבטך שונה, שאתה רואה בגישה המסורתית הזאת מחנק והתאבנות. ואתה גאה בגישתך הפתוחה והפלורליסטית לגבי המושגים "יהודי" ו"יהדות". גישה, המאמינה שאפשר לחיות ולחוש כיהודי גם אם לא מקיימים תרי"ג מצוות, גם אם לא הוגים בתורה וגם אם לא נאמנים אף לא לאחד מעקרונותיה המוצהרים. אין לי כל כוונה, כעת, להתווכח איתך, לנסות ולשכנע אותך בצדקת עמדתי שלי. לא לשם כך החלטתי לפנות אליך.

ברצוני להפנות אליך מספר שאלות פרדוקסליות, אולי תתבונן במבט שונה קצת על ניסיונותינו, הכושלים בינתיים, לשמור ולשמר את ה"נטל" כפי השקפת עולמנו. האמן לי, לא למעננו שומרי המצוות בלבד אנו עושים זאת, כי אם למען העם כולו וגם למי שמגדיר את עצמו כחילוני.

עוד בנושא:
אצלכם חוסמים את העיר בשביל מרתון אצלנו בשביל ערך
לפיד הרס את המחאה החברתית וכעת הוא עובר לחרדים
מכתב לאחי החרדי שהולך להפגין
כך נראה שוויון בנטל: מתנדבים עם צרכים מיוחדים
כשפוגעים בלומדי התורה זה כואב לכל עם ישראל

עצרת המיליון נגד חוק הגיוס, חרדים בבנייני האומה ירושלים. מרץ 2014. יואב דודקביץ'
עצרת המיליון נגד חוק הגיוס, חרדים בבנייני האומה ירושלים. מרץ 2014/יואב דודקביץ'

האם אתה מאמין שציבור המונה מאות אלפי איש, המודע לכך שמסתכלים עליו, בודקים ובוחנים אותו על פי אמות המידה התורניות, ומצפים מהם להתנהגות על פי ספר הספרים, יחליטו כולם להיות אנטי מוסריים כל כך מתוך פרזיטיות קולקטיבית? מה גם שהם יודעים היטב כמה התנהגות זו פוגעת אנושות בתדמית שלהם בחברה הכללית?

אתה בטח יודע שבציבור הזה קיימים אנשי הגות ומוסר אשר משחרים לפתחם יהודים רבים, דתיים ושאינם דתיים, המכירים ומוקירים בערכם הרב וברמת המוסריות הגבוהה שלהם. והנה, אותם רבנים ומנהיגים, מורים לקהל עדתם לשלוח את בניהם לישיבות ולא לצה"ל.

האם זה הגיוני שאותם גדולי רוח יורו לתלמידיהם בנושא כה רגיש לנהוג בכזו אטימות וחוסר ערבות כלפי שאר החברה היהודית במדינת ישראל? הלא הם מתהדרים בהגדרתם כ"שומרי מצוות" ופתאום הם שכחו את המצווה "ואהבת לרעך כמוך"? האם הם לא מכירים את הפסוק "לא תעמוד על דם רעך"?

כל זאטוט במדינת ישראל שמע על ארגוני החסד שאנשים ממגזר זה מתחזקים, מדובר במערך ענק של פעולות סיוע חסד ועזרה לכלל האוכלוסייה בישראל, וכשזה מגיע לנושא הגיוס, הם נאלמים דום. זה נשמע לך הגיוני? הצבא לא זקוק לעזרה?

האם זה לא הזוי בעיניך שציבור המתיימר להקדיש את חייו לתורת ישראל שהנחילה לאנושות את אהבת הזולת, עם דרישות גבוהות בכל מה שנוגע לדיני בין אדם לחברו, וכשמגיעה שעת מבחן לקיים את דברי התורה הזאת, לשרת את העם, הם משתמטים ללא כל סיבה מוצדקת. הגיוני?

חשבת פעם על כל אותם בעלי תשובה שהינם חלק אינטגרלי מהציבור החרדי ורובם ככולם שירתו בצה"ל, חלקם עדיין הולך למילואים, ואינם מעוניינים שבניהם ילכו בדרכם זו. האם הם אינם מכירים בערך הגיוס? ומה עם אותם חרדים שהשתחררו מ"בתי הכלא" של הישיבות והתחיילו, ולמרות זאת הם מעדיפים לראות את בניהם בעולם התורה. מדוע?

עצרת המיליון נגד חוק הגיוס, חרדים בבנייני האומה ירושלים. מרץ 2014. יואב דודקביץ'
עצרת המיליון נגד חוק הגיוס, חרדים בבנייני האומה ירושלים. מרץ 2014/יואב דודקביץ'

ומה תגיד על אותם אנשים נפלאים כדוגמת הרב פירר שנותן את כל כולו למען הפרט והכלל, ויודע מהי ערבות הדדית ובכל זאת הוא שולח את ילדיו לישיבות ואפילו לא לשירות לאומי? האם שאלת פעם את הרב אורי לופוליאנסקי, מהיכן הוא שאב את החזון להקים מפעל חסד בסדר גודל שכזה כדוגמת "יד שרה"? למה שלא תתעניין אצל כל אותם מתנדבי הצלה וזק"א הפזורים בכל מדינת ישראל, עובדים לפרנסתם ומתנדבים בהצלת חיים, ובכל זאת מעוניינים שאותם חובשי בית המדרש ימשיכו בלימודם.

כולי תקווה שדברי המועטים והבלתי מהוקצעים, יעוררו בתודעתך שיש כאן משהו מעבר, ועל ידי כך תבין את דאגתי וכאבי, כלשון הזהב של ח.נ. ביאליק המשורר הלאומי: אין יהודי בעולם, אשר הגזירה האכזריה שלא יעסקו ישראל בתורה לא תחריד את עצמותיו".

האמת אינה מעניינת את הפוליטיקאים, הם פועלים ככלי ניגוח לפלג את העם ולזרוע שנאת חינם.
אל תיתן להם להצליח.

אחיך האוהב.

הכותב שותף בפרויקט דוסים

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully