וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיתון חרדי מציג: "שלמה בונה סוכה"

9.10.2014 / 22:56

הודעה שפרסמו "משרד הדתות" ו"רשות הטבע והגנים" כדי להזמין את הציבור לסוכות שהקימו בארץ שונתה בתקשורת החרדית. מהיום שלומית כבר לא בונה סוכה אלא שלמה בונה אותה. ח?כ זהבה גלאון: "משרד הדתות במחווה לשיר החג של המשורר האהוב נעם שמר"

מה גרם לפרופסור ההולנדי לגיאומטריה להתגייר?. מערכת וואלה!
מה גרם לפרופסור ההולנדי לגיאומטריה להתגייר?/מערכת וואלה!

הצנזורה בעיתונות החרדית: מערכת "יתד נאמן", מהביטאונים הרשמיים של "יהדות התורה", החליטה לפסול מודעה ששיגרה אליה לשכת הפרסום הממשלתית, עבור "משרד הדתות" ו"רשות הטבע והגנים" שמזמינה את הציבור הישראלי לסוכות שהקימו ברחבי הארץ בעקבות כך שהופיע בה המשפט: "שלומית הייתה עסוקה אז אנחנו בנינו לכם סוכה", ובמקום זאת פרסמה מודעה דומה עם המשפט: "שלמה היה עסוק אז אנחנו בנינו לכם סוכה".

בוואלה! יהדות לא מפחדים משאלות

כל שמחות בית השואבה: המדריך המלא

ארבעת המינים: הפעם הגודל לא קובע

מדוע צריך לשבת בסוכה?


לעיתונים במגזר החרדי, הפועלים תחת פיקוח של "ועדה רוחנית", יש דרישות צניעות מחמירות, בעיקר בתמונות ובמודעות המתפרסמות בהם. עולם הפרסום החרדי מלא במודעות פרסום שעברו גיור לחומרא לפני שהורדו לדפוס. לעיתונים יש גם מסורת עתיקת יומין ולפיה אין מפרסמים תמונות של נשים. בעבר אף נמנעו מאזכור שמות פרטיים נשיים, אך בשנים האחרונות מקלים בכך.

המודעה המקורית הופיעה כמעט בכל עיתוני החג החרדיים, אך ב"יתד נאמן" בחרו שלא לפרסם אותה כפי שהיא והציגו גרסה משלהם. וכאן נשאלת השאלה: מדוע בחרו בעיתון החרדי לפסול את המודעה? האם בשל שם אישה שהופיע בה או בגלל שהשיר שלומית בונה סוכה אינו מוכר בכלל לציבור החרדי? בעיתון לא הגיבו לשאלה אבל מה שבטוח שהמודעה שהופיעה בעיתון החרדי פורסמה ברשתות החברתיות וגררה תגובות קשות לצד תגובות משעשעות.

"משרד הדתות במחווה לשיר החג של המשורר האהוב נעם שמר", כתבה ח?כ זהבה גלאון בדף הפייסבוק שלה. גולש אחר הגיב לתמונה: "לפחות משרד הדתות סוף סוף מכיר בניתוחים לשינוי מין כפרקטיקה מקובלת ולגיטימית. גם משהו". גולש נוסף הוסיף: "מילא הדרת נשים אבל הדרת חרוזים? בלתי נסלח".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההודעה המקורית/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המודעה בתקשורת החרדית/מערכת וואלה!, צילום מסך

אך יש מי שבטוח כי גם המודעה המקורית אינה ראויה לפרסום בעיתון חרדי. דוד רוזנטל, יועץ תקשורת חרדי אמר כי "השלומית או שלמה המדובר, היא שלומיאליות מקצועית מובהקת, המגזר החרדי ברובו המוחלט לא מכיר את "שלומית" ובטח שלא את הגרסה הגברית שלה - שלמה".

"הכלל הראשון בפרסום ובהעברת מסרים לציבור, זה להבין את קהל היעד. לחקור אותו, להעמיק בו, להכיר את אופיו, רצונותיו ואפילו את שיריו. בהתאמה לקהל יש לבנות את המסר, וכאן פשוט אין מסר. מודעה זו דומה לניסיון לפרסם מודעה בצרפתית בעיתון אנגלי, הציבור פשוט לא מבין. ומי שמבין צוחק – על המפרסם".

גורם במשרד הדתות אמר בתגובה: "גם שלומית וגם שלמה כמו כל עם ישראל מוזמנים לסוכות המשרד באתרי רשות הטבע והגנים".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully