וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפורה המדהים של המגילה האבודה

וואלה! יהדות

15.10.2014 / 9:00

מגילת קהלת שנכתבה בתחילת המאה ה-20, שרדה את השואה, נתגלתה בפולין והגיעה השבוע במבצע חשאי לארץ. היא נשמרה כמעט בשלמותה ולפי הערכות, הייתה שייכת לקהילה ליטאית שהושמדה בשואה

מגילת קהלת. מכון שם עולם,
מגילת קהלת/מכון שם עולם

השבוע התרגשו חוקרי מכון "שם עולם" כאשר הגיע לידם פריט היסטורי משמעותי - מגילת "קהלת" אותנטית העשויה מקלף שהצליחה לשרוד את השואה ומקורה כפי הנראה במערב פולין של תחילת המאה ה-20. המגילה נשמרה כמעט בשלמותה לאורך השנים והיא טופלה בתנאי סביבה טובים כדי למנוע את הריסתה.

בוואלה! יהדות לא מפחדים משאלות

"הרב אבינר, גם בביתך לא כולם דתיים"

מעורר סערה: אישה הוטבעה במקווה. צפו

"באושוויץ הייתי שמח יותר"


הפרטים על מבצע הבאתה לארץ נותרו ברובם חסויים. הדברים המעטים שניתן לחשוף הם שהמגילה הוחזקה בפולין אצל אדם שאינו יהודי אשר הכיר בערכה ההיסטורי והצליח לשמור אותה בתנאים טובים שמנעו את הריסתה אחרי כל השנים. המגילה לא הגיעה לארץ עד כה, כי לאדם שהחזיק בה לא היה אינטרס להביא אותה לארץ. מדוע דווקא כעת ומדוע החזיק בה אותו גורם? על שאלות אלו לא ניתן לענות.

על פי ההערכות החוקרים, העובדה שהמגילה עשויה מקלף עשויה להעיד על שייכותה לקהילת מתפללים ליטאית שהתיישבה במערב פולין בשל קשיי פרנסה. על פי הנהוג, הקהילות הליטאיות היו קוראות את המגילה מתוך קלף בעוד בקרב הקהילות הפולניות נהגו לקיים את קריאת המגילה מתוך תנ"כים או סידורי תפילה.

קבוצה של יהודים דתיים עצורים על ידי חיילים נאצים, מאי 1943. AP
קבוצה של יהודים מוחזקים עלי ידי חיילים גרמנים בפולין. 1943/AP

על פי מנהגי ישראל, נהוג לקרוא ב"מגילת קהלת" בבתי הכנסת במהלך חג הסוכות. מגילה זו משתייכת לאחת מ-5 המגילות שנוהגים לקרוא בהן במהלך מועדי ישראל. "מגילת שיר השירים" נקראת במהלך חג הפסח, "מגילת רות" נקראת במהלך חג השבועות, "מגילת איכה" נקראת במהלך צום תשעה באב, והמגילה המפורסמת ביותר- מגילת אסתר - נקראת במהלך חג הפורים.

הרב אברהם קריגר העומד בראש מכון "שם עולם", סיפר לוואלה! יהדות כי מדובר בתגלית שחושפת שריד היסטורי אותנטי מאחת מהתקופות החשוכות ביותר בהיסטוריה היהודית. "יש בה מעין עדות אילמת למאמצים העילאיים של הקהילות שחיו בפולין לשמור על אורח החיים היהודי, למרות רוחות המוות שנשבו מכל עבר באותם הימים. קשה מאוד המחשבה שהמגילה הזו הוחזקה על-ידי יהודים שייתכן מאוד שנספו במהלך תקופת השואה, אך מרגש לדעת שלמרות כל התלאות שלבטח עברה היא שבה אל העם היהודי".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully