וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השבוע: מחזור גיוס החרדים הגדול בתולדות צה"ל

29.7.2013 / 9:50

במגזר מתעקשים שקמפיין ה"חרד"קים" וההתנכלויות הורידו את היקף הגיוס לשפל - אך הנתונים שבידי וואלה! מגלים אחרת: 400 חרדים יתגייסו ביום חמישי, וישתלבו במגוון מסלולים

בניגוד לתחזיות שנשמעות בשבועות האחרונים בתקשורת החרדית, בדבר ירידה דרסטית בגיוס חרדים לצה"ל - נראה כי הצבא דווקא שומר על מגמה של עלייה רצופה במספר המתגייסים החרדים לשורותיו. לוואלה! יהדות נודע כי ביום חמישי השבוע יתגייסו לצה"ל כ-400 צעירים חרדים במסגרת מסלול "נצח" – מחזור הגיוס החרדי הגדול ביותר שהתקיים מאז החל צה"ל לגייס חרדים לשורותיו. החיילים החדשים צפויים להשתלב במסלולי נצח - גדוד "נצח יהודה" (הגדוד החרדי הלוחם), כמו גם המסלולים הטכנולוגיים המיועדים לחרדים.

טקס השבעה של הנח"ל החרדי בגבעת התחמושת, מאי 2013. נועם מושקוביץ
טקס השבעה בסים טירונות של חיילים חרדים, לפני חודשיים בגבעת התחמושת/נועם מושקוביץ

לפי הנתונים הרשמיים, בשנים האחרונות נמשכה מגמה עקבית של עלייה בהיקף גיוס החרדים לצה"ל. בשנת 2008 התגייסו 387 חרדים, בשנת 2009 התגייסו 729, ב-2010 עלה המספר ל-898, וכן הלאה: 1,282 בשנת 2011 ו-1,447 ב-2012. בשנת 2013 עוד נותרו מחזורי גיוס, ולכן עדיין אין נתונים סופיים. ואולם, מהיקף המחזור הנוכחי ניתן כבר להסיק שהטענות בדבר ירידה צפויה בהיקף הגיוס, על רקע הליכי חקיקת חוק השוויון בנטל והפולמוס הציבורי שנלווה לכך, אינן מתממשות - ואף להיפך.

"הלכתם בכפייה, ועכשיו לא תצליחו לגייס אף אחד"

מספר המתגייסים לצבא הוא שיחת היום במגזר החרדי בימים אלו, בין היתר לנוכח קמפיין ה"חרד"קים" (חרדים קלי דעת) הנרחב נגד הגיוס, אותו הובילו גורמים בכירים במחנה החרדי. הקמפיין עורר שורת מקרים של התנכלות ורדיפת חיילים חרדים במקומות מגוריהם, ובעקבות זאת עלתה התחושה שאווירת הטירוף והפחד עלולה לגרום לחיילים עתידיים "לקחת צעד אחד אחורה" ולשקול שוב את גיוסם.

התחושה הזו אף גובתה בנתונים שפורסמו בתקשורת החרדית. כך למשל, פרסם העיתונאי משה גלסנר מ"רדיו קול חי", נתונים המתבססים לטענתו על מקורות בצבא, שהצביעו על ירידה דרמטית בגיוס חרדים מאז שנת 2010: ירידה של חצי במספר המתגייסים לחיל האוויר, ירידה של 40% באמ"ן, 30% בחיל התקשוב ו-10% בשירות האזרחי. עוד טען גלסנר, כי לפי הנתונים שברשותו, יש גם "ירידה באיכות" של המתגייסים כיום, שרובם "מאוכלוסיות חלשות מהפריפריה", פחות מהם נשואים, וחלקם למעשה דתיים-לאומיים ולא חרדים.

הנתונים הללו עוררו כנראה עודף ביטחון מסוים בקרב עסקנים וראשי המגזר. כך למשל, בראיון שערך באחרונה ברדיו, כינה הרב יוסף שווינגר, מנהל המקומות הקדושים, את השוויון בנטל "ישראבלוף". לדבריו, "אין סיכוי שחרדי אחד יגויס. מאז שהתחיל הדיון בנושא הגיוס יש ירידה בגיוס חרדים לאמ"ן, לחיל האוויר, לחיל התקשוב והסייבר, כי הנושא הפך ל'אישיו'. במקום לתת לדינמיקה החברתית שכבר הייתה להתפתח, הרסתם את הכול. הלכתם בכפייה וברדיפה, ועכשיו לא תצליחו לגייס אף אחד. היום כל אחד חושב פעמיים, ואנשים כדוגמת יאיר לפיד גרמו לזה".

תמונות נשיא המדינה בפגישתו עם חיילים חרדים המשרתים בצה"ל אשר נתקלו בגילויי אלימות בינהם החייל מהתקיפה בשבוע האחרון, יולי 2013. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
הנשיא שמעון פרס מארח חיילים חרדים שנפלו קורבן להתנכלות, בחודש שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

ואולם, העובדות בשטח, כאמור, מוכיחות אחרת. מעבר לגידול הנמשך בהיקף הגיוס, לפי הנתונים שבידי וואלה! יהדות, המתגייסים במחזור אוגוסט הקרוב גם אינם פחות איכותיים מקודמיהם. הם אמנם נחשבים לצעירים יחסית לחרדים (גילאי 18-22), אום רבים מהם מגיעים ממסגרות לימודים אקדמיות או מישיבות, והם עושים זאת מתוך הכרה בחובת הגיוס.

בצבא מביעים סיפוק מהמגמה הנמשכת. "צה"ל ערוך לתת מענה לכל מתווה בנושא גיוס החרדים, כפי שגובש על ידי הדרג המדיני", מבהירים גורמים בצבא. "כמענה למגמת הגידול בגיוס למסלולי שח"ר (שילוב חרדים) בשנים האחרונות, במחזור הגיוס הקרוב ישולבו החיילים החרדים במסגרות לחימה התואמות את אורח חייהם".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully