וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסרטון הסקסיסטי שבנט מקדם

עופר קורנפלד

28.5.2014 / 8:00

בסרטון שמקדם בנט מוצגת אישה צחקקנית וילדותית והתנהגותה המטופשת אינה מאפשרת להתייחס אליה ברצינות. הסרטון מציג את דעתו של השר על נשים ומקבע דימוי שלילי על מעמד האישה

צילום מסך

הקמפיין החדש של משרד הדתות או בשמו המשודרג "המשרד לשירותי דת", נועד לשווק לציבור מקבל השירות את הפנים המודרניות לכאורה של הרבנות הראשית. אלא שהסרטון שהופק במימונו של משלם המיסים, אינו מצליח להסתיר את דעתו האמיתית של המשרד על אזרחי ישראל.


הסרט מציג זוגיות שמבוססת כולה על שקרים ושבה כל אחד מבני הזוג עסוק רק בעצמו. האישה בסרטון עסוקה רק להכריח את הגבר להתחתן ואילו הגבר מצידו משתדל לברוח מן המחויבות. האישה צחקקנית וילדותית והתנהגותה המטופשת אינה מאפשרת להתייחס אליה ברצינות כלשהי. הצגה סטריאוטיפית כזאת אינה רק מציגה את דעתו של נפתלי בנט השר לשירותי דת (או סגנו הרב אלי בן דהן) על נשים בכלל, אלא גם מסייעת בקיבוע של הדימוי של נשים. דימוי שכאילו כל מטרתן של נשים בחיים היא מציאת בן זוג סביר ואז שימוש באמצעים רגשיים אל מנת להצעיד אותו אל החופה.

תפיסה מצמצמת כזאת של נשים, קיימת בחלקים נרחבים של הציבור האורתודוקסי, שמקיים מדיניות גלויה של הסתרת נשים וכליאתן בתוך עזרת הנשים, גם הפיזית וגם המטאפורית. מקומה של תפיסה כזאת לא יכירנה במרחב הציבורי הכללי של ישראל. גם העמדתו של הגבר שטיפוס פחדן ושקרן שרק רוצה לברוח ממחויבות, מחלישה ומצמצמת את הדימוי של גברים, ואינה מאפשרת להם להיתפס כבני אדם שלמים.

עוד בוואלה! יהדות
הנבואה בתנ"ך שחזתה את ששת הימים
למה חשוב שגם האישה תגיע לסיפוק מיני?
הרב אמנון יצחק VS הרבנים הראשיים: מכשירים את השרץ
"ריקוד הדגלים": חרפה ואות קלון לציונות הדתית

ישיבת סיעה של הבית היהודי. נועם מושקוביץ
ישיבת סיעה של הבית היהודי/נועם מושקוביץ

בתוך המרחב האורתודוקסי אולי דומה שעצם השימוש במילה "רפורמה" הינו מהפכה רבתי. אלא שמה שמתרחש במשרד לשירותי דת הוא המלחמה העסקנית הישנה והטובה. כל מטרתו של החוק לפתיחת אזורי רישום לחתונה נועדה לחזק את מעמדו הסקטוריאלי של ארגון "צוהר" המאגד רבנים מן האורתודוקסיה הלא חרדית אל מול הממסד החרדי שעדיין שולט במועצות הדתיות ברבנות ובבתי הדין הרבניים.

המצב החוקי של נישואים בישראל הוא מצב מחפיר שמוטב שיסתלק מן העולם במהרה. על פי חוק בישראל הנישואים היחידים שניתן לערוך בישראל הם נישואים דתיים וגם הם רק במסגרת הרבנות. מצב עניינים זה גורם לכך, שחלק ניכר מאזרחי ישראל אינם יכולים להתחתן בישראל כלל, שכן הרבנות אינה מסווגת אותם כיהודים. שאר אזרחי המדינה, יכולים להתחתן רק עם מי שהרבנות תרשה להם להתחתן.


מצב מביש זה גרם להתרחבות התופעה של נישואין מחוץ לישראל. זה יותר מעשור שכמעט חמישית מהזוגות היהודיים, מתחתנים מחוץ למדינה. אלא שהזמן שחלף, והגידול בשיעור הגירושין לימד את הישראלים כי אמנם הנישואין הם בחו"ל, אבל הגירושין, דווקא הם נותרים במונופול של הרבנות. בעת האחרונה מחלחלת ההכרה הזאת אל זוגות ישראליים רבים שבוחרים להצביע ברגליים. במקום להתחתן ברבנות או בחו"ל, זוגות אלה מקיימים טקסים חלופיים (רפורמים, קונסרבטיבים, או חילוניים), וחותמים על תצהירי "ידועים בציבור", על מנת לבסס את זוגיותם באורח רשמי וחברתי.

נפתלי בנט מקדם סרטון סקסיסטי. דף הפייסבוק של נפתלי בנט, צילום מסך
נפתלי בנט מקדם סרטון סקסיסטי/צילום מסך, דף הפייסבוק של נפתלי בנט

המעמד המיוחד של "ידועים בציבור" שנולד בישראל דווקא מתוך נוקשותה של הרבנות, חוסר היכולת החוקית להתחתן בישראל, והלגיטימציה החברתית המתרחבת של זוגות חד מיניים, משחק לטובת הציבור הנאור. ניתן לעקוף את הרבנות בפשטות ואלגנטיות.

דומה שדווקא הרתיעה של הזוגות הישראליים מהחיוביים הדתיים המרובים, החל בחיוב לטבול במקווה, דרך השיחות עם הרבנית על שמירת טוהר הנישואין, או בדיקת דם המחזור, וכלה באיסורים מגוונים ומשונים על תוכנו של טקס הנישואין הובילה את המשרד לשירותי דת לתחתית הדימוי הציבורי.

הניסיון הנואל של השר נפתלי בנט, לקומם את תדמיתו של המוסד, אינו יכול להיעשות באמצעות קמפיין של סרטים סקסיסטיים ומיזוגיניים. מוטב היה למדינת ישראל אילו המשרד לשירותי דת היה נסגר כליל ובינתיים ייטיבו הזוגות הנישאים בישראל אם ימשיכו לעקוף את הרבנות בדרכם אל האושר.

הכותב הוא יו"ר "הוויה" ועורך טקסי חתונה יהודיים-חילוניים

מלשכת בנט נמסר: המהפכה יצאה לדרך כפי שהבטחנו, וכעת כל זוג יוכל לבחור לעצמו היכן להירשם לנישואין. אין ספק שצריך הרבה דמיון יצירתי כדי להפוך סרטון הומוריסטי וחמוד לקונספירציה נגד נשים.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully