וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרדת הכשרות מהשבת: סיבה לאופטימיות

ד"ר מאיר בוזגלו

20.7.2014 / 14:00

כמי ששומר שבת, אני עד כמו רבים אחרים לצורך לברר מה מתוך ההלכה שנקבעה בגלות יש לשמור גם בעידן של ריבונות, ועל מה אפשר להתפשר. דיון זה יעשיר את הציבור הישראלי כולו

משגיחי כשרות. Mark Lennihan, AP
משגיחי כשרות/AP, Mark Lennihan

ההחלטה על הפרדת הכשרות משאלת פתיחת המסעדה בשבת היא עוד סימן לכך שהשבת הופכת להיות נושא תוסס בחברה הישראלית. למרות הפסימיזם האינסטינקטיבי שיש לישראלים, כאן יש סיבות לאופטימיות זהירה. בין היתר בגלל שכל עניין השבת, להבדיל מעניינים אחרים, הוא תלוי בנו. למה האופטימיות? בגלל שלצד הקולות המרכזיים שנשמעו כל הזמן: דתיים בעד השבת, וחילונים נגד השבת, מתחילים לשמוע קולות אחרים, בשלים יותר וחכמים יותר. הסוגיה שאושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה נוגעת בעניין של כשרות, ומצד שני משמיעים בו עמדה "חילונית" לכאורה.

עוד בנושא בוואלה! יהדות

השר אורבך נגד חוק הכשרות של שטרן

"נקווה שלא ימציאו כשרות על חזיר"

מהפכה: הכשר למסעדות פתוחות בשבת

והנה מי שדוחף רעיון זה הוא לא אחר מאשר ח"כ אלעזר שטרן שאינו חשוד בעודף חילוניות. בהצעתו יש להפריד מתן כשרות מן השאלה אם המסעדה פתוחה בשבת. כעת, אני לא מתלהב מהצעתו שהמדינה תאסור רבנים שיפעלו אחרת. אך עדיין זו דוגמא מצוינת לתהליך הרחב יותר. מן הסתם יעלו הקולות שרגילים לשמוע בסוגיות אלו הטוענים לפגיעה בכשרות ופגיעה ביהדות. יחד עם זאת, יישמעו גם קולות מעודכנים ובשלים יותר הרגישים לחשיבות של חיים משותפים בין יהודים עם מחויבויות שונות לעולם ההלכה. ההגבלה על פתיחת המרכולים בשבת בתל אביב היא דוגמא אחרת לנושא תוסס זה.

ח"כ אלעזר שטרן בישיבת סיעה של התנועה, אוקטובר 2013. נועם מושקוביץ
אינו חשוד בעודף חילוניות. ח"כ אלעזר שטרן/נועם מושקוביץ

רבים עטו על שר הפנים גדעון סער שהוא התקרב ליהדות, שהוא פוזל לציבור בוחרים מסורתי ודתי. ואולם בלי להיכנס בעובי הקורה של הדיון ברור שהשר גדעון סער אינו ממש מן המגזר החרדי, ואפילו לא מן הציונות הדתית. הפזילה לציבור בוחרים דרך השבת, היא בארגז הכלים של כל פוליטיקאי. מי שמתנגד לו פוזל גם הוא לקהל בוחרים מתחרה. כך או כך, הדיון בשבת כמו גם בכשרות יצא מכלל הקצוות הברורים. ח"כ שלי יחימוביץ' וח"כ דב חנין ממש לא חשודים בדתיות יתר, והם משמיעים עמדות על חשיבות ממד הזמן לחייו המלאים של האדם.

החשיבות של הדיון הציבורי בעניין ההפרדה בין הכשרות והשבת היא שדרכו ניתן לטפל בשאלות מרכזיות הנוגעות להלכה ולישראליות. הסטאטוס קוו ששלט עד כה כבר אינו מספק אותנו, ואנחנו רוצים לפתוח שאלות מחדש. החוק מציע את ההפרדה בין כשרות ושבת, הוא נושא בעל משמעות מרחיקת לכת מבחינה הלכתית. מדובר בתהליך ארוך שעוברת ההלכה המנסה להתמודד עם מגוון עמדות בקרב היהודים שאינם מוותרים על השאיפה לחיות יחד.

שלי יחימוביץ'. מור שאולי
לא חשודה בדתיות יתר/מור שאולי

כמי ששומר שבת, אני עד כמו רבים אחרים לצורך לברר מה מתוך ההלכה שנקבעה בגלות יש לשמור גם בעידן של ריבונות, ועל מה אפשר להתפשר. ועדיין לא שמענו את תגובת הנגד ונימוקיה. דיון זה יעשיר את הציבור הישראלי כולו. השבירה של הטענות המחנאיות סביב השבת היא בשורה לחברה הישראלית, ולתרבות שלה. כיוון שמדובר בעניין שמלווה את חיינו, ולא בחג או טכס חד פעמי מדובר בדיון שרבים רבים צריכים לקחת בו חלק. שבת בקיצור נמרץ היא היהדות כולה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ד"ר מאיר בוזגלו/מערכת וואלה!, צילום מסך

ד"ר מאיר בוזגלו הינו יו"ר תנועת תיקון

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully