וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כריש הנדל"ן ממנהטן שהשקיע באברכים בישראל

30.10.2013 / 9:00

השבוע נפל אבל כבד על עולם התורה, אייל ההון האגדי, הרב משה רייכמן, נפטר בקנדה. האיש שהחזיק ב 8% משטחי הנדל"ן במנהטן, ידע במי להשקיע את הכסף - בנכסי הרוח של עם ישראל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרב משה רייכמן משמאל/מערכת וואלה!, צילום מסך

ולנתץ אחת ולתמיד את האקסיומה ההזויה - "סטודנט-מפרנס-אברך"

חולה על הישראלים האלה שיושבים ברכבם הדל, וצופרים עד לב השמים על כך שהם מכלכלים במו ידיהם אותי ואת חברי האברכים. האמונה התמימה שלהם, פנאטית ברמה שקשה אפילו לשכנע אותם, לפתוח את ספר החוקים ולנתץ אחת ולתמיד את האקסיומה ההזויה - "סטודנט-מפרנס-אברך". הגדילה לעשות סטודנטית אחת שהדביקה לרכבה את הסטיקר "אני מפרנסת אברכים". שמועה עקשנית מספרת על קאדילק שחורה ומהודרת, שעצרה לידה ברמזור, ומתוכה הציץ חסיד בלבוש מלא. מבעד למשקפי הפלסטיק והפיאות המסולסלות הוא הספיק לומר לה: "שכחת לשלוח לי את הצ'ק החודש".

בוואלה! יהדות לא מפחדים משאלות

הוא השקיע בנכסי הרוח של עם ישראל

השבוע נפל אבל כבד על עולם התורה, אייל ההון האגדי, הרב משה רייכמן זצ"ל, נפטר בקנדה, בן 83 היה. וכדאי לדעת עליו כמה דברים. האיש הזה החזיק בחברת הנדל"ן הגדולה בעולם, "אולימפיה אנד יורק". משפחתו, הייתה השביעית מהמשפחות העשירות בעולם, והוא היה המוח מאחורי ההצלחה. אפילו אחרי הקריסה של החברה ב92', בה הפסידה 99% מהונה (רק 100 מיליון דולר נותרו לה, ואת החשבון תעשו לבד), הצליח רייכמן להתאושש, קנה מחדש את גרעין השליטה, וחזר לפעילות נדל"נית.

כריש הנדל"ן ידע בהחלט היכן להשקיע, הוא השקיע בבני ברק. ולא במגדלי המשרדים השוברים את קו הרקיע בBBC המפואר שבצפונה, אלא דווקא בין בתיה הנמוכים של שכונת "זכרון מאיר" ורחוב רשב"ם. במקום הכי רחוק מקרקעות, הוא השקיע בנכסי הרוח של עם ישראל. חמישים מיליון דולר כל שנה, כשהדולר היה במיטבו. ישיבת חברון, פוניבז' או ארגון-חסד היו עבורו הדבר החם האחרון בביזנס. היה לו חוש עסקי מפותח, הוא ידע להריח הזדמנויות ולעשות הון, 8% משטחי הנדל"ן במנהטן היו תחת שליטתו, ובאותה מידה הוא ידע מה לעשות עם ההון. הוא לא היה עוד ישראלי קטרן של "אכלולי שתולי", שבין הרמזור של דיזנגוף לז'בוטינסקי, מספיק להאשים חצי מדינה ובעלה במצבו הכלכלי.

לטורים הקודמים של אהרון קריב

החזון איש: מנהיגה של העגלה המלאה

הגאון שממשיך להנהיג גם אחרי 216 שנה

תכירו, אני האברך האלף שמונה מאות ואחת

הוא הבין שכשיש לך כסף, זו זכות לחלוק אותו עם אדם המוכן להקדיש את כל זמנו ללימוד תורה

הוא היה גדול מהחיים. איש של עשייה. וכשאני אומר עשייה, אני לא מתכוון רק כיצד להכניס מזומנים, אלא בעיקר על מה להוציא אותם. הוא הבין שאברכים הם לא פרזיטים ועצלנים, להפך. הם ליבת העם היהודי. הם הסיבה שבגללה אנחנו מה שאנחנו. הוא הבין שמוח צריך לעבוד. כלומר להיות מנוצל ללימוד, לשימור האינטלקט, לפיתוח ארון הספרים היהודי. ביזנס זה לכל היותר אמצעי כיצד לשרוד ולעשות את זה.

אפילו על השנים שהוא עצמו היה ליד הגמרא, אמר כי "אני חושב שמה שעשיתי בשנים ההן, היה הישג יותר גדול ממה שעשיתי מאז". רייכמן היה גם איש שיחו וסודו של המנהיג המיתולוגי הרב שך זצ"ל, הוא הבין שכשיש לך כסף, זו זכות לחלוק אותו עם אדם המוכן להקדיש את כל זמנו ללימוד תורה, במקום לעשות לפרנסתו. זו לא סחיטה, ובוודאי שלא פרזיטיות, זו שותפות אמיתית. האחד לומד והשני מאפשר לו ללמוד. זו זכות של הנותן להיות שותף בעשייה כזאת. במפעל החיים של האברך. רק בדרך זו נוכל להבטיח חברה יציבה המצליחה להצמיח מוחות, ולא להפוך לעדר זאבים הנלחמים על הישרדותם. וכך הוא חי, בצניעות ופשטות, וכך חינך את הדורות שאחריו, לא ביזנסמנים, אלא לומדי תורה, אברכים וראשי כולל.

עוד במהפכנים בוואלה! יהדות

הרב עובדיה יוסף: מגדולי המהפכנים שקמו

רבי נחמן מברסלב - רלוונטי יותר מתמיד

הרב שהשפיע על המדינה לא פחות מהרב עובדיה

הרבי שמת חסר כל - בגלל האהבה

שמישהו יספר את זה לשר האוצר המבריק שלנו

וסתם דרך אגב, כדאי לזכור שהאיש הזה הכניס למדינת ישראל מידי שנה בשנה למעלה מ200 מיליון ש"ח במטבע זר (סכום שרוב הקוטרים שלעיל כנראה לא יראו בכל ימיהם), והוא היה רק אחד מהפילנטרופיים שידעו היכן אפיק ההשקעה האטרקטיבי בעולם. אז כשתשאלו את עצמכם מה התרומה הכלכלית של אברכי הכוללים למדינה, או מה הסוד של מדינת ישראל בעידן של משבר גלובלי, קיבלתם את הסעיף הראשון של התשובה. (שמישהו יספר את זה לשר האוצר המבריק שלנו)

צדקתו עומדת לעד, ויהי זכרו ברוך.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully