וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצומה באוניברסיטה העברית: להחרים את הרב הלברטל

2.12.2013 / 17:00

הסערה בעקבות מאמרו של הרב הלברטל נמשכת. סטודנטים מהאוניברסיטה העברית החליטו להחרים את שיעוריו של ויזמו עצומות בקמפוס שמגנות את הפרסום. הרב: "ביקשתי לקיים דיון"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרב הלברטל/מערכת וואלה!, צילום מסך

היוזמה נולדה לאחר שקראה את המאמר והרגישה פגועה מהדברים שנכתבו בו

הסערה בעקבות מאמרו של עו"ד הרב דב הלברטל, "לנשים אין זכות מוסרית לשלוט", נמשכת. סטודנטים מהאוניברסיטה העברית בהר הצופים בירושלים שקראו את המאמר, החליטו בשבוע שעבר להחרים את שיעוריו של המרצה החרדי ויזמו נגדו שתי עצומות בקמפוס שמטרתן לגנות את הפרסום.

המאמר זכה לתהודה גדולה ועורר כעס גדול על עו"ד הלברטל בעיקר מצד נשים שקראו אותו. בעקבות כך, נולדה עצומה אותה יזמו סטודנטיות מהפקולטה למשפטים, שנשלחה לדיקן, פרופסור יובל שני, עם 81 חתימות של תלמידים. רות אשור, סטודנטית בקורס של הלברטל ומיוזמות העצומה מצד תלמידי הפקולטה למשפטים אמרה לוואלה! יהדות כי היוזמה נולדה לאחר שקראה את המאמר והרגישה פגועה מהדברים שנכתבו בו, "הידיעה שאני צריכה להשתתף ולשבת בשיעור של מרצה שאלו דעותיו, אינה נוחה לי". אשר, כמו גם תלמידות נוספות, סירבו להיכנס לשיעור האחרון שהעביר הלברטל בשבוע שעבר.

הרב הלברטל: לנשים אין זכות מוסרית לשלוט

יכול להיות שאלוהים מפחד מנשים?

היהדות שוביניסטית? נו, באמת

אנו מחויבים לסביבת הוראה פתוחה ומכבדת

עצומה נוספת נולדה באוניברסיטה, מטעם "ירושלמיות", תא לקידום נשים באוניברסיטה בפרט ובחברה בכלל, אשר הועברה גם לנשיא האוניברסיטה, פרופסור מנחם בן ששון, עם 139 חתימות. העצומה זכתה גם לתגובה מצדו של בן ששון שכתב כי "האוניברסיטה העברית אינה מונעת ממרציה, לא כל שכן ממרצים מן החוץ, להתבטא בענייני דיומא גם אם מדובר בדברים מקוממים ו/או בלתי מקובלים על הנהלת האוניברסיטה. אנו מחויבים לסביבת הוראה פתוחה ומכבדת, במידה ויהיו תלונות על כי התבטאויות מרצים במהלך פעילות אקדמית פוגעת בסביבה זו, הדבר יטופל על ידי מוסדות האוניברסיטה".

בתא זעמו על תגובת הנשיא ואמרו בתגובה כי זו נחשבת ל"התעלמות בוטה של הנהלת האוניברסיטה מדבריו של עו"ד הלברטל, שמסמן אותנו כנשים חלשות, אשר כוחן היחיד במראן וביכולתן "המופלאה" לעבור מסך". עוד הוסיפו שם כי "לא נשתוק לנוכח התעלמות זו, אנו מכריזות כי נילחם ונפנה לכל הגורמים הרלוונטית על מנת שצדק יעשה והאוניברסיטה תיקח אחריות על אמירות חשוכות אלו".

במקום שלא ישלוט האלוקים, שם ישלטו הנשים

בעיתון הסטודנטים, "פי האתון", הקדישו השבוע כתבת ענק אודות הסערה בעקבות דבריו של הלברטל. מיכל קליין, עורכת הראשית בעיתון וסטודנטית לתואר ראשון ושני בפקולטה למשפטים סיפרה כי "כמגזין הסטודנטים הירושלמי הוותיק בעיר, היה חשוב לנו להביא לידיעת הקוראים והקוראות את המחאה שקמה סביב התבטאויותיו בטור שכתב ב'וואלה'". היא ציינה שגם הגיליון הבא יעסוק בנושא ויובא בו "ריאיון מלא עם עו"ד הלברטל במסגרתו הוא יתמודד עם הטענות שהופנו כלפיו בעצומות ובשיח שהתפתח סביב הפרשה. משם, ההחלטה באם להמשיך במחאה כנגד דבריו תחזור שוב לידי הסטודנטים".

במאמר שפורסם לאחרונה בוואלה! יהדות כתב הלברטל כי "בעוד שנים לא רבות ישלטו הנשים ברוב מוקדי ההשפעה בחברה. הסיבה העיקרית לכך היא ההתפתחות האדירה - בתקשורת - הנשים מצטלמות יותר טוב מהגברים,
שקידומן של נשים לתפקידי מפתח בחברה איננו ראוי ... במקום שלא ישלוט האלוקים, שם ישלטו הנשים".

המאמר מציג את אחת הדילמות הקיומיות, המסובכות והרגישות שמעסיקות את האדם בימינו

בשיחה עמו, הוא אומר כי "התגובות שקיבל בעקבות פרסום המאמר היו של הלם או כאלו שלא הבינו את הבעיה המוסרית שהוא הציג". בהתייחס לעצומות באוניברסיטה העברית ולתלונה נגדו במכללה החרדית קרית אונו, אמר הלברטל כי הוא חושב שהתהודה הגדולה הלכה "לאפיקים לא ראויים משום שהמאמר מציג את אחת הדילמות הקיומיות, המסובכות והרגישות שמעסיקות את האדם בימינו. התופעה של מעמד האישה והפמינזים, כפי שהיא מתפתחת במציאות, מובילה אותנו לאנרכיה ושינוי סדרי בראשית באופן כזה שמתפתח פה תהליך אנטי מוסרי".

הלברטל שב ומדגיש את הנקודה המרכזית במאמר שכתב, "השוויון המגדרי ממצב את האישה בשלטון ורק בשלטון. אילו היה ממצב את האישה גם במרחב הציבורי ובפעילות החברתית, הדברים היו שונים. כל מה שביקשתי היה לקיים דיון על השאלה הנוקבת ומתוך התגובות אני חושש שהדיון הזה רחוק מפתרון".

לפניות ליקי אדמקר: yakiadamker@gmail.com

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully