וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רב הכותל: מאבק נשות הכותל מדליק נורות אדומות

3.11.2013 / 12:00

מנכ"ל מרכז ישיבות "בני עקיבא" קרא להשתתף בהפגנה נגד תפילת נשות הכותל. נאמני תורה ועבודה: "אסור למנהל ולמורה לארגן הפגנה או לעמוד בראשה". רב הכותל: "הכותל שייך לכולם"

הרב בני נכטיילר, מנכ"ל מרכז ישיבות "בני עקיבא" פנה בימים האחרונים לראשי האולפנות החברות ברשת החינוך הדתית וקרא להם להשתתף בהפגנה נגד תפילת נשות הכותל שתתקיים מחר. באתר "כיפה" דווח כי נכטיילר כתב לראשי האולפנות כך: "בראש חודש כסלו יחגגו נשות הכותל 25 שנה, ומתכננות לקיים תפילה ברחבת הכותל. מנגד, מתארגנות נשים רבות לקיים את התפילה המסורתית. אנו קוראים לתלמידות האולפנות להגיע לרחבת הכותל ולהשתתף בתפילה המסורתית". בשיחה עם וואלה!יהדות מדגישים במרכז כי למרות הבקשה לצאת לתפילת מחאה, אין התארגנות של אוטובוסים או יציאה מאורגנת לכותל המערבי.

בוואלה! יהדות לא מפחדים משאלות

לחיות בעצמנו בשליחות של חיבור שמאפשרת מורכבות

"נשות הכותל" יציינו מחר (שני) בתפילת ראש חודש חגיגית ברחבת הכותל המערבי, 25 שנות פעילות, תפילה ומאבק. התפילה עצמה תתקיים, כך על פי התכנון, בעזרת הנשים ברחבה, אך בעוד נשים ונערות חרדיות לא יצאו למחאה נגדית מאורגנת, דווקא בציבור הדתי לאומי, יש מי שמתכנן תפילת מחאה גדולה.

ההחלטה של הרב נכטיילר גוררת תגובות רבות. שירה בן ששון פורסטנברג, חניכה ומדריכה לשעבר בבני עקיבא ונכדתו של הרב ד"ר יוסף בורג, ממנהיגיה המיתולוגים של המפד"ל, שיגרה הבוקר (ראשון) מכתב לנשות ואנשי המרכז ומחתה על הכוונה להפגין נגד "נשות הכותל". "הצטערתי צער גדול לשמוע כי התלמידות תבואנה להתפלל אל מול תפילתן של נשות הכותל. סבי ז"ל, נשאל אם הוא שייך לצד של "הציונות" או "הדתית". סבא היה משיב כי הוא המקף שמחבר בניהם."

"כך אנו משתדלים לחנך את ילדינו, ואף לחיות בעצמנו בשליחות של חיבור שמאפשרת מורכבות. נשות הכותל הן אכן מיעוט, ופעולתן בהחלט שנויה במחלוקת. הן מצויות היום בליבו של הליך למציאת פשרה שתאפשר תפילת נשים ותפילה שוויונית בעזרה חדשה בכותל. זהו בעיני הליך מבורך ושותפים להובלתו המתונה כמה מראשי מחננו. אנא, יש זמן עוד היום לחזור ולבטל את השתתפות התלמידות במערכה".

עוד בנושא:

נשות הכותל: אם התנאים לא יקוימו, נמשיך להתפלל בעזרת הנשים

צעיר חרדי נעצר לאחר שירק על "נשות הכותל"

ציפי לבני: בכל ועדת משנה לבחירת דיינים תשב לפחות אישה אחת

לא יהיה ראוי לעודד את התלמידות להפגין כנגד מה שהן אולי תומכות בו

צוות החינוך של תנועת "נאמני תורה ועבודה" שלח מכתב לרב נכטיילר, לרב חיים דרוקמן ולשר החינוך, שי פירון, והביע התנגדות לשיתוף של תלמידות האולפנה בהפגנה, "ברור לכל, שתפילת ראש חודש, בעיתוי ובמועד זה אינה אלא סוג של הפגנה. בנוסף, כתנועה החפצה בטיפוח מעורבות הנוער בלבטי החברה הישראלית, אנו תומכים ביצירת דיונים ורבי שיח סביב נושאים מרוכבים כדוגמת היחס לפעילות נשות הכותל. יתרה מכך, גם בתוך הציבור הדתי פנימה מתנהל דיון על אופיו של הכותל. אנו בטוחים שגם בקרב התלמידות עצמן ומשפחותיהן ישנה קשת דעות רחבה, לא יהיה זה ראוי לעודד את התלמידות להפגין כנגד מה שהן אולי תומכות בו".

איך אפשר לשלוח אותן להפגין נגד תפילת נשים שחלק מהמתפללות הן אמותיהן

בתנועה מדגישים כי הפנייה נעשתה בהתאם לחוזר מנכ"ל לפיו "אסור לתלמידים ולמורים להשתתף בשעת הלימודים הן בהפגנות פוליטיות, והן בהפגנות מכל סוג אחר, ובמיוחד אסור למנהל ולמורה לארגן הפגנה או לעמוד בראשה".

הביקורת נגד בני עקיבא, מגיעה גם מנשות הכותל עצמן, ד"ר אלה קנר, חברת הנהלת הארגון, אם לשישה ילדים, שכולם עברו את מסלול החינוך של בני עקיבא, "עצוב לי מאד", היא אומרת לוואלה! יהדות, "יש הורים רבים ששולחים את בנותיהן לבני עקיבא ומאמינים בשוויון ובפלורליזם. אני לא מצליחה להבין איך אפשר לשלוח אותן להפגין נגד תפילת נשים שחלק מהמתפללות הן אמותיהן. אני פונה לשר החינוך ושואלת, איך ייתכן שלגיוסים פוליטיים לא מאפשרים יציאת בנות, אבל במקרה הזה אף אחד לא מתנגד? האומנם?".

עוד בוואלה! יהדות

מדוע שולטים הרבנים על המיניות של הזוגות הדתיים?

תתפלאי, אבל שום רב לא מציץ לך בטבילה

נשות הכותל: העזרה החדשה לא תהיה כפופה לרב שמואל רבינוביץ, רב הכותל

בארגון "נשות הכותל" נערכים לקראת בואן של 1000 נשים מכל רחבי הארץ שישתתפו בתפילה ובהמשך היום ביום עיון מיוחד שנערך לרגל חגיגות ה-25 שנים. במסיבת העיתונאים, שהתקיימה בשבוע שעבר, הציגו נשות הארגון את התנאים המקדימים להעברת מיקום תפילות ראש חודש מעזרת הנשים לאתר החדש. עיקרי התנאים הם, כי עד להשלמת הבנייה, יקיימו נשות הכותל את תפילת ראש החודש בעזרת הנשים, לרבות הכנסת ספר תורה וקריאה בו, תנאי שספק אם יתקבל.

בנוסף, הן דרשו הקמת רחבה רציפה במפלס אחד שיכולה להכיל לפחות 500 נשים הנמצאת במגע ישיר עם הכותל המערבי ושתהיה כניסה משותפת לרחבה לאומית אחת שתוביל לשלוש עזרות - עזרת כלל ישראל, עזרת נשים ועזרת גברים - ללא הפרדה מגדרית. בנוסף, הציבו נשות הארגון תנאי, כי העזרה החדשה לא תהיה כפופה לרב שמואל רבינוביץ, רב הכותל, אלא תנוהל על ידי מנהיגות יהודית ישראלית, הכוללת ייצוג שווה לנשים והתומכת בתפילת נשים.

הנשים הבינו כי העובדה שהמאבק החל לרדת מסדר היום לא תועיל להם

בתקופה האחרונה נרשמו זעזועים בארגון נשות הכותל שבשיאם פרשו כמה מחברות הנהלת הארגון בטענה כי מדובר בכניעה. למרות זאת, החליטו נשות הארגון לגשת לשולחן המשא ומתן עם מזכיר הממשלה, אביחי מנדלבליט. הנשים הבינו כי העובדה שהמאבק החל לרדת מסדר היום לא תועיל להם אם ידחו את הפתרון בעוד תקופת זמן ויסרבו להגיע לפשרה. גם הסבלנות שפקעה אצל גורמים במשרד ראש הממשלה תרמה להחלטה לגשת לשולחן המשא ומתן.

המשך המאבק ברחבת הכותל המערבי, מדליק נורות אדומות באשר לכוונה

בתוך כך, בשיחה עם וואלה! יהדות, התייחס רב הכותל, שמואל רבינוביץ' לראשונה לדרישות הנשים, "אני מאמין שהכותל המערבי שייך לכולם", אמר, "לצורך זה הסטוטס קוו הקיים נותן מענה לכך. אף אחד לא שבע רצון אבל כל אחד מבין שצריך להתחשב גם בזולתו".

"לצערי, לא כולם מסכימים עימי ואשר על כן הוצע פתרון שיתן מענה לתנועות האחרות. המשך המאבק ברחבת הכותל המערבי, מדליק נורות אדומות באשר לכוונה שמסתתרת מאחורי נושא זה, שאיננו רק רצון להתפלל בכותל כמנהגן, אלא להשתמש בכותל כפלטרופמה למאבק גדול שמתקיים בין התנועות השונות. הגיע הזמן להוריד את הנושא מסדר היום ולהחזיר את הכותל למקום מלכד, ומקרב".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully